اخبار حوزه و دانشگاه (31/3/88)

۰۱ تیر ۱۳۸۸ | ۱۱:۴۶ کد : ۲۵۸۶۱ اخبار
تعداد بازدید:۳۳۲
مجلس طرحی برای ادغام آموزش و پرورش با وزارت علوم ندارد/ اثرات ادغام 2 وزارت آموزش وپرورش وعلوم/ ادغام با وزارت علوم نباید به آموزش و پرورش صدمه بزند/ ادغام دو وزارت آموزش و پرورش و علوم عملی نیست/ جدال‌های فقهی مانع پیشرفت بانکداری اسلامی در عربستان/ انتشار 128 عنوان کتاب دینی در یک هفته

عباسی در گفتگو با مهر:
مجلس طرحی برای ادغام آموزش و پرورش با وزارت علوم ندارد

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ادغام آموزش و پرورش با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شرایط کنونی غیر ممکن است گفت: در حال حاضر این بحث به هیچ وجه در بین نمایندگان مجلس مطرح نیست.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، اسدالله عباسی با بیان این مطلب افزود: امروز فوریت ادغام وزارتخانه‌های دیگر با هم و تشکیل 17 وزارتخانه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که نمایندگان مجلس به آن رای ندادند و باید طی یک روند عادی این موضوع در کمیسیون‌ها بررسی شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته موضوع ادغام وزارت آموزش و پرورش و علوم در این فوریت نبود، چرا که موضوع تنها در حد یک پیشنهاد ناپخته بوده و تاکنون جدی مطرح نشده است.
عباسی با اشاره به وضعیت ناقص ساختاری و آموزشی وزارت آموزش و پرورش  تصریح کرد: ما وقتی می توانیم بحث ادغام دو وزارتخانه را مطرح کنیم که مشکلات ساختاری آموزش و پرورش و بحث تحول بنیادین در آن به پایان برسد، اما هم اکنون هر دو اینها در دست بررسی و اجرا است و نمی توان این وزارتخانه بزرگ را وارد جریان تازه ای کرد.
بحث تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال تاکید مقام معظم رهبری در سال 12 اردیبهشت سال 1386 در آموزش و پرورش مطرح و ستاد آن در مرداد ماه همان سال تشکیل شد. هم اکنون رونوشت اولیه این طرح تهیه شده و در دست بررسی قرار دارد.
نماینده مردم رودسر و املش آموزش و پرورش را به نهالی نارس تشبیه کرد و گفت: چگونه ممکن است این نهال نارس را که دچار آفت‌هایی هست از خاک خود جدا کنیم و در جای دیگری بکاریم. بلکه باید سعی کرد این نهال آفت زده را هرس کرده و بعد به جابه جایی آن بیندیشیم.
*******************************
مسعودی ریحان به مهر خبر داد:
اثرات ادغام 2 وزارت آموزش وپرورش وعلوم/ بهبودمعیشت آموزش وپرورشی‌ها
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ادغام دو وزارت علوم و آموزش و پرورش به عنوان طرحی مفید یاد کرد و گفت: در صورت ادغام، آموزش و پرورش جان می گیرد و در ارتقاء منزلت و معیشت کارکنان آموزش و پرورش موثر خواهد بود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، غلامحسین مسعودی ریحان در رابطه با آمادگی دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری برای ادغام گفت: در صورت ادغام این دو وزارتخانه آموزش و پرورش جان می گیرد و مقتدرتر می شود و می تواند نیروهای کیفی را جذب کند تا منزلت و معیشت کارکنانش بالا برود.
وی ادامه داد: وزارت علوم به اندازه وزارت آموزش و پرورش آمادگی این ادغام را ندارد زیرا این وزارتخانه انگیزه خوبی برای این کار ندارد اما اگر به خوبی توجیه شود می تواند برای تاثیر مثبت بر تربیت دانش آموزان اعمال نظر کند.
نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این دو وزارتخانه ادغام شوند کار سهل‌تر می شود چرا که ارتباط تنگاتنگی میان خرده نظام های دیگر مانند صنعت و وزارتخانه به وجود می آید که می تواند سبب اشتغال برای جوانان شود.
وی اضافه کرد: هر وزارتخانه با صنعت تشکیل یک جزیره را می دهد که می توانند نیروهای خوب را تربیت کنند و اگر این نیرو بداند که بعد از خروجی مشغول به کار می شود اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند. در این صورت دانشگاه می داند که برای چه سازمانی نیرو تربیت می کند و بر کیفیت کار نظارت بیشتری خواهد داشت.
****************************************************************
اختیاری در گفتگو با مهر:
ادغام با وزارت علوم نباید به آموزش و پرورش صدمه بزند
نماینده مجلس شورای اسلامی ادغام دو وزارتخانه علوم و آموزش را تنها در صورتی که آموزش و پرورش با حجم عظیم پرسنل آسیب نبیند امکان‌پذیر دانست.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، اسفندیار اختیاری در رابطه با ادغام دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به گستردگی فعالیت آموزش و پرورش و حجم بودجه و پرسنل این سازمان اگر بخواهیم این وزارتخانه را با وزارتخانه دیگری ادغام کنیم مدیریت آن بسیار مشکل خواهد شد.
وی ادامه داد: امکان رسیدگی به آموزش آینده سازان کار بسیار گسترده و مشکلی است که تنها با مدیریت قوی ممکن است. در حال حاضر هم که حجم کار کمتر است دردسرهای وزارت آموزش و پرورش زیاد است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: این ادغام تنها از این جهت که آموزش از مهد کودک تا مقطع دکتری یکپارچه می شود باعث می شود که سیاست گذاری راحت تر و بهتر صورت گیرد.
*******************************
آجرلو :
ادغام دو وزارت آموزش و پرورش و علوم عملی نیست/ آموزش پزشکی هم به وزارت علوم منتقل نمی شود
نماینده مجلس شورای اسلامی طرح ادغام دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری را غیر قابل اجرا خواند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، فاطمه آجرلو  در رابطه با ادغام دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این بحث از مدت‌ها قبل مطرح شده و بارها به مجلس آمده و در مورد آن بحث شده اما کنسل شده است.
وی ادامه داد: از آنجا که در حال حاضر حوزه ها کاملا تخصصی شده اند حوزه وزارت علوم با حوزه وزارت آموزش و پرورش دو حوزه کاملا مجزا هستند و نمی شود این دو را ادغام کرد.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حوزه تخصصی چنین چیزی شدنی نیست و اگر دولت کار تخصصی کرده است لایحه بدهد تا در مجلس بررسی شود.
وی در رابطه با ظرفیت این دو وزارتخانه برای ادغام گفت: به اعتقاد بنده حوزه کاری آموزش و پرورش و وزارت علوم کاملا متفاوت از هم است و قابل ادغام نیستند.
آجرلو اظهار داشت: ما حتی به دنبال این بودیم که بحث آموزش پزشکی را از وزارت بهداشت جدا کنیم و زیر نظر وزارت علوم قرار دهیم که این آمادگی وجود نداشت و کمیسیون فعلا دست نگه داشت.
****************************************************************

جاسبی خبر داد:
برگزاری همایش اشتغال با حضور دانشگاه های جهان اسلام در تهران
دکتر جاسبی گفت: دانشگاه آزاد درصدد برگزاری دومین همایش بین المللی در زمینه اشتغال جوانان با همکاری و مشارکت اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام و آیسسکو و سایر دانشگاه‌های مطرح و علاقه مند در تهران است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین اجلاس شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام که روز یکشنبه در دانشگاه امام محمد بن سعود ریاض در عربستان برگزار شد در تشریح تحولات آموزش عالی در جهان و به ویژه جهان اسلام و چالش‌های آکادمی، علمی و فرهنگی گفت: مواردی نظیر محیط در حال تغییر، رسالت دانشگاه‌ها، کاربردی کردن آموزه های دانشگاه‌ها در بازار کار، آموزش دانشجویان، تامین مالی آموزش عالی و اداره امور دانشگاه‌ها از چالش های پیش روی آموزش عالی است.
وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم درباره رسالت دانشگاه‌ها، شکل فرهنگ و بنیاد ایستای آنها در امر پژوهش است به طوری که الگوی پژوهشی دانشگاهی باید تغییر کند.
جاسبی گفت: دانشگاه های پژوهشی از دو بعد اساسی در معرض خطر هستند که یکی پیچیدگی روزافزون پژوهش و ضرورت بهبود کیفیت برنامه های آموزشی است که شکاف رو به رشد و عمیقی را بین فعالیت‌های پژوهشی ایجاد کرده و دیگری شفافیت و رقابت روزافزون و ارتقای کیفیت جهت جذب دانشجویان بهتر و بیشتر در بازار رقابتی برای نوآوری و کاربردی کردن دانش است.
وی همچنین با اشاره به این که اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام و آیسسکو در سال 2008، به امر "کاربردی کردن آموزه های دانشگاه و اشتغال جوانان" توجه خاصی کرده است، گفت: برگزاری " سمپوزیوم بین المللی کاربردی کردن آموزه های دانشگاه ها در بازار کار " در رباط و " همایش بین المللی جوانان جهان اسلام، چالش های کنونی و چشم انداز آینده" در تونس، موید جدیت FUIW و آیسسکو در این خصوص است.
وی ادامه داد: به منظور استفاده بهینه از جوانان که نیروهای ارزشمندی در جهت اعتلای فرهنگی، علمی و اجتماعی ملت های اسلامی هستند، این مهم باید در دستور کار اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام قرار گیرد.
******************************
 
پایگاه ebrary به بانک اطلاعاتی نور اضافه شد

به همت بخش تحقیق و توسعه در فضای دیجیتال معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، پایگاه علمی و تحقیقاتی « ایبرری»(ebrary) به مجموعه بانک‌های اطلاعات خارجی کافی نت تخصصی نور جهت استفاده محققان به مدت یکماه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام احمد اکبری گفت: این اقدام در راستای بسط و گسترش فضای تحقیق و پژوهش محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه  و استفاده بهینه آنان از بانک‌های علمی اطلاعات خارجی تهیه و در اختیار عموم محققان قرار گرفته است.
وی افزود: این پایگاه امکان دسترسی همزمان چند کاربر به بیش از یکصد هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف را برای محققان فراهم می‌آورد.
مسئول بخش تحقیق و توسعه در فضای دیجیتال ادامه داد: دسترسی به مجموعه ی کتب 260 ناشر معتبر دنیا که کماکان در حال گسترش می‌باشد را از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این بانک اطلاعاتی عنوان کرد.
حجت‌الاسلام اکبری خاطرنشان کرد: این بانک اطلاعاتی در حال حاضر دارای بیش از هفت میلیون کاربر و هزار نمایندگی فعال در سراسر دنیا است، به طوری که این پایگاه بوسیله نرم‌افزار info tools امکانات کم نظیر پژوهشی و تحقیقاتی را برای کاربران خویش فراهم ساخته است.
وی «تجارت و اقتصاد»، «کامپیوتر»و « مهندسی و علوم کاربردی» را از موضوعات علمی این بانک اطلاعاتی دانست و افزود: «علوم انسانی و تاریخ»، «علوم تجربی»، «پزشکی و سلامت»، «علوم اجتماعی»، «آموزش و پرورش»، «حقوق و روابط بین‌الملل» از دیگر موضوعات علمی این بانک اطلاعاتی می‌باشد.
لازم به ذکر است علاقه‌مندان می‌توانند جهت استفاده از این بانک اطلاعاتی به محل ساختمان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی واقع در قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوی چهار، کافی نت تخصصی نور با در اختیار داشتن کارت شناسایی معتبر تحصیلات حوزوی و دانشگاهی مراجعه نمایند.
***************************************************************

کارشناسان اقتصادی عربستان:
جدال‌های فقهی مانع پیشرفت بانکداری اسلامی هستند
کارشناسان اقتصادی و مالی عربستان نسبت به خطراتی که بانک‌های اسلامی با آن مواجه هستند، هشدار داده و اعلام کردند: چالش‌های فقهی از خطراتی هستند که سرمایه‌گذاری اسلامی و بانکداری اسلامی را تهدید و پیشرفت آن را به تعویق می‌اندازند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کارشناسان اقتصادی و مالی عربستان در حاشیه همایشی در دانشگاه ملک عبدالعزیز عربستان، نسبت به خطراتی که بانک‌های اسلامی امروز با آن مواجه هستند، اطلاع رسانی کرده و ضمن هشدار نسبت به آن، اظهار داشتند: سرمایه گذاری اسلامی با خطراتی مواجه است که پیشرفت و رشد آن را در سال‌های آینده به تعویق می‌اندازد.
آنها تصریح کردند: در مقدمه این خطرات جدال‌ها و چالش‌های فقهی درباره برخی تولیدات داخلی و غربی است که صنعت بانکداری اسلامی را از ادامه حرکت بازمی دارد و به شکست نزدیک می کند.
کارشناسان اقتصادی خواستار فهم و درک پیچیدگی مؤسسات مالی برای مبارزه با بحران‌های آینده آن شدند.
آنها در ادامه یادآور شدند: صنعت بانکداری اسلامی دارای افتخارات بسیاری است که باعث رشد و پیشرفت بسیاری شده است، آن هم در این شرایط که بانک‌های غیر اسلامی با رکود شدیدی رو به رو هستند. از این رو باید از افزایش صندوق‌های مالی اسلامی و توسعه آنها استقبال کرد و از راه‌هایی که ممکن است پیشرفت آنها را سد کند، برحذر بود.
دکتر سامی سویلم معاون رئیس مرکز مطالعات و آموزش‌های اسلامی وابسته به بانک توسعه اسلامی نیز افزود: مؤسسات غیربانکی به تقلید و کپی از بانک‌های تجاری طی دو دهه گذشته پرداخته و رکود نسبی ایجاد کرده اند. اما اینک بانک‌های اسلامی خطری دارند که شیوه بانکداری سنتی آن هم در شرایط کنونی از این خطرات است.
آنها در ادامه تصریح کردند: از خطراتی که سرمایه گذاری اسلامی را تهدید می کند کپی برداری و تقلید از تولیدات غربی‌ها، جدال‌های فقهی میان فقها درباره صنعت بانکداری اسلامی است که باید هوشیار بود تا از سقوط بانکداری اسلامی در امان بمانیم.
***************************************************************

طی هفته سوم خرداد؛
128 عنوان کتاب دینی منتشر شد
طی هفته سوم خرداد ماه 128 عنوان کتاب دینی منتشر شد که از این میان 113 عنوان تألیف و 15 عنوان کتاب نیز ترجمه بوده‌اند .
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،  از این تعداد کتاب منتشر شده، 64 عنوان کتاب چاپ اول و 64 عنوان تجدید چاپی‌ شده اند .
ارزانترین کتاب در این هفته، چاپ سوم کتاب "زیارت عاشورا با ترجمه روان فارسی و علامت وقف" به قلم مهدی الهی قمشه‌ای بود که توسط انتشارات ام‌ابیها در 18 صفحه منتشر شد.
میانگین شمارگان کتاب‌های دینی در این زمان 4380  جلد و میانگین صفحات نیز 246 صفحه عنوان شده است .
******************************************************

نشست «رویکرد مبتنی بر نظریه اطلاعات به مسئله دشوار آگاهی» لغو شد
نشست گروه مطالعات علم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با عنوان «رویکرد مبتنی بر نظریه اطلاعات به مسئله دشوارِ آگاهی» با سخنرانی دکتر رضا ملیح این هفته برگزار نمی‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،  این نشست قرار بود روز سه‌شنبه دوم تیرماه از ساعت 16:30 در محل مؤسسه برگزار ‌شود که به زمان دیگری موکول شد.
******************************************************
"فلسفه دین" منتشر شد
چاپ سوم کتاب "فلسفه دین" تألیف محمد حسین زاده از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، رشته مستقلِ «فلسفه دین» از دانش‌هاى نوظهور در عرصه دین‌پژوهى است که به چند و چون و چرایى درباره مسائل بنیادینى مى‌پردازد که به ایمان و عقیده مربوط مى‌شود و گستره آن، همه ادیان را دربرمى‌گیرد.
در اسلام، از آن‌جا که در آرای متفکران و فیلسوفان بزرگ اسلامى، مقوله‌هاى فلسفه دین فراوان یافت مى‌شود، مجالِ سخن‌گفتن زیادى هم هست.
اثر حاضر در چند فصل، این موضوع را مى‌کاود: معیار ارزیابى عقاید دینى، مبانى معرفت‌شناختى باورهاى دینى، تجربه دینى، بررسى تطبیقى براهین اثبات وجود خدا.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :