اخبار حوزه و دانشگاه (26/3/88)

۲۷ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۹:۲۱ کد : ۲۵۸۶۶ اخبار
تعداد بازدید:۳۶۹
* اعلام اسامی مراکز مشمول قانون اختصاص یک درصد بودجه به پژوهش * افزایش ظرفیت دوره‌های ارشد دانشگاه تهران تا 5 درصد * پایان تیرماه، آخرین مهلت اعلام اولویت های پژوهشی دستگاه‌ها * نشست «آینده‌پژوهی و مطالعات دینی« برگزار می‌شود * «روان‌شناسی اجتماعی» بررسی می‌شود

توسط معاونت علمی و فناوری
اسامی مراکز مشمول قانون اختصاص یک درصد بودجه به پژوهش اعلام شد
اسامی مراکز پژوهش و فناوری مشمول قانون اختصاص یک درصد بودجه به پژوهش که می‌توانند از سوی شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی متقاضی اجرای طرح پژوهشی باشند، اعلام شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دولتی و غیر انتفاعی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراکز پژوهشی دستگاه‌های اجرایی، مراکز پژوهشی حوزه های علمیه با هماهنگی مدیریت حوزه علمیه قم، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان خصوصی و تعاونی، شرکت‌ها و واحدهای فناور مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری، مراکز و موسسات پژوهش و فناوری مورد حمایت صندوق‌های علم و فناوری رسمی و دارای مجوز، قطب های علمی و انجمن های علمی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراکز پژوهشی و فناوری که می توانند بر اساس عناوین و اولویت‌های مطرح شده از سوی شرکت‌ها، بانکها و موسسات انتفاعی دولتی و در حیطه وظایف و توانمندی‌های خود متقاضی اجرای طرح پژوهشی باشند.
بر اساس بند 9 ضوابط اجرایی بودجه سال 1388 دستگاه‌های مشمول بند 20 قانون بودجه موظفند یک درصد درآمد عملیاتی خود را با ضوابطی که از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ابلاغ شده، از طریق این مراکز صرف انجام امور پژوهشی کنند.
به دنبال ابلاغ چگونگی عمل به بند 20 قانون بودجه سال 1388، از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فهرست مراکز پژوهشی و فناوری که می توانند بر اساس عناوین و اولویتهای مطرح شده از سوی معاونت و دستگاه‌های مشمول این قانون (همه شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت) متقاضی اجرای طرح‌های پژوهشی شوند اعلام شد.
******************************************************
کتاب «مغز» منتشر شد
کتاب «مغز» تألیف مایکل اوشی با ترجمه ابوالفضل حقیری از سوی انتشارات حکمت منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، پرسش این کتاب آن است که مغز چگونه کار می‌کند؟ مغز انسان به چه میزان با مغز دیگر موجودات متفاوت است؟ آیا مغز انسان همچنان تکامل می‌یابد؟
این کتاب جذاب اطلاعاتی غیرفنی را در باب موضوعات و یافته‌های عمده در تحقیقات جاری عرضه می‌کند.
در فصول این کتاب به فرآیندهای مغزی، ادراک، حافظه و... پرداخته شده است. در بخش پایانی به تحولات ممکن آینده در حوزه علوم عصب‌شناسی به هوش مصنوعی ژن‌درمانی و نظایر این پرداخته شده است.
******************************************************
اندیشه‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی بررسی شد
در نشستی به همت رایزنی فرهنگی ایران، اندیشه‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی و تأثیرات وی در میان روشنفکران در قرن اخیر در دانشگاه اسلامی شهر زنیتسای بوسنی بررسی شدند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، رایزنی فرهنگی ایران در سارایوو با همکاری و مشارکت دانشگاه اسلامی شهر زنیتسا نشستی با عنوان «نگاهی دیگر  به اندیشه‌های سید جمال الدین اسد آبادی و تأثیرات وی در میان روشنفکران در قرن اخیر« با حضور اساتید و دانشجویان و برخی از اندیشمندان  در این دانشگاه برگزار کرد.
حجت‌الاسلام عیدی از موسسه  علمی و تحقیقاتی  ملاصدرا، دکتر پیر مرادی از مؤسسه  پژوهشی  ابن سینا، دکتر حمید رضا اطمینان رایزن  فرهنگی ایران در بوسنی، دکتر زهدیا عادلویچ رئیس دانشگاه زنیتسا، دکتر نصرت عیسی نویچ  معاون  دانشگاه اسلامی زنیتسا، دکتر  منصور والیواس استاد یار دانشگاه  اسلامی زنیتسا و نهاد چامجیچ  کارشناس ارشد دانشگاه زنیتسا در این همایش سخنرانی کردند.
در پایان این نشست، از طرف رایزنی فرهنگی ایران دیوان‌های نفیس حافظ  ترجمه شده به زبان بوسنیایی به ریاست دانشگاه و شرکت‌کنندگان ومتقابلا   از طرف  ریاست  دانشگاه  لوح یادبود به سخنرانان ایرانی اهداء شد.
******************************************************
«معاد جسمانی در حکمت متعالیه»‌ منتشر شد
کتاب «معاد جسمانی در حکمت متعالیه» تألیف مرتضی پویان از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، «معاد جسمانی» از موضوعات عمیق و اندیشه‌سوز در میان متکلمان و فیلسوفان است و نگرگاه‌های آنان در این‌باره متفاوت است: عده‌ای که از اثبات عقلی آن عاجز مانده‌اند به کلی، معاد را انکار کرده‌اند. گروهی دیگر، مثل بوعلی‌سینا، تعبدی آن را پذیرفته‌اند. برخی دیگر که خواسته‌اند آن را اثبات کنند فقط برای «معاد روحانی»، دلیل آورده‌اند.
اما تن‌ها فیلسوفی که با ژرف‌کاویِ حیرت‌انگیز عقلی به اثبات «معاد جسمانی» پرداخته حکیم متأله صدرالمتألهین شیرازی است. اثر حاضر معاد جسمانی را از دیدگاه وی در سه بخش عمده، به تفصیل کاویده است: از دیدگاه عقل؛ از دیدگاه شرع؛ نقد و بررسی آرای مخالفان معاد جسمانیِ صدرالمتألهین.
******************************************************
اعلام ظرفیت مقاطع مختلف در دانشگاه تهران:
 ظرفیت دوره‌های ارشد تا 5 درصد افزایش یافت.
معاون آموزشی دانشگاه تهران با اعلام ظرفیت پذیرش دانشگاه در مقاطع مختلف برای سال تحصیلی جدید، گفت: ظرفیت دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران امسال تا 5 درصد افزایش می‌یابد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، با بیان اینکه دانشگاه تهران در سال تحصیلی 88-87 حدود 4200 دانشجو کارشناسی پذیرش کرده است، گفت: ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی دانشگاه برای سال تحصیلی 89-88 به جز رشته‌های جدید افزایشی نخواهد داشت.
وی ظرفیت دوره‌های کارشناسی ارشد را در سال تحصیلی 88-87 سه هزار و 400 نفر بیان کرد و گفت: این ظرفیت امسال 3 تا 5 درصد افزایش می‌یابد و قابل ذکراست که شیوه پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران همانند سال گذشته به صورت آموزشی و پژوهشی است و دانشگاه به شیوه آموزش محور پذیرش دانشجو نخواهد داشت.
دکتر کمره‌ای با بیان اینکه دانشگاه در سال گذشته 700 دانشجوی دکتری پذیرش کرد، گفت: در سال تحصیلی جدید ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری دانشگاه به 800 نفر می‌رسد.
دکتر کمره‌ای در خاتمه در خصوص وضعیت درجه‌بندی گروه‌های آموزشی، دانشکده‌ها و پردیس‌های دانشگاه تهران، اظهارکرد: رتبه بندی گروه‌های آموزشی دانشگاه در دست بررسی است و در این زمینه تعدادی از گروه‌ها ارزیابی درونی شده‌اند ولی هنوز مقایسه به صورت کامل انجام نگرفته است. پس از ارزیابی گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها و سپس پردیس‌های دانشگاه درجه‌بندی می‌شوند.
******************************************************

معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری اعلام کرد:‌
پایان تیرماه، آخرین مهلت اعلام اولویت های پژوهشی دستگاه‌هاست

به دنبال ابلاغ سیاست های بند 9 ضوابط اجرایی بودجه سال 1388، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری پایان تیرماه را به عنوان آخرین مهلت دستگاه‌های مشمول این قانون برای تعیین و اعلام اولویت ها وعناوین امور پژوهشی اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: لازم است تمام شرکت‌ها، بانک‌ها ومؤسسات انتفاعی وابسته به دولت (مشمول بند20 قانون بودجه) بر اساس اولویت‌های دستگاه متبوع، عناوین امور پژوهشی مورد نظر خود را به صورت شفاف و دقیق حداکثر تا پیان تیر ماه به معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری ارسال کنند؛ همچنین ازدستگاه‌های مشمول قانون خواسته شده این اولویت ها را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی خود یا دستگاه متبوع جهت اطلاع عمومی اعلان ‌کنند تا دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سایر مراکز پژوهشی و فن‌آوری متقاضی اجرای آن‌ها شوند.
گفتنی است، مطابق دستور العمل ابلاغ شده، امور پژوهشی ذیل برای دستگاه‌های مشمول مجاز شمرده شده است:
1 - طرح‌ های پژوهشی کاربردی و توسعه فن‌آوری که در زنجیره ارزش دستگاه متولی باعث ارتقای کیفی وکمی محصولات، خدمات و فرآیندها می‌شود.
2- ارتقا و توسعه ظرفیت‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی از طریق تجهیز آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، کتابخانه‌ها، تقویت زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعات برای امور پژوهشی و انجام طرح‌های مشترک پژوهشی و فن‌آوری.
3- سرمایه‌گذاری در تجاری‌سازی یافته‌های جدید پژوهشی و فن‌آْوری که برای اولین بار به بازار عرضه می‌شوند.
4- طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم ارزشی و معرفتی (علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر)، حوزه علوم پایه و حوزه علوم بین رشته‌یی.
5- طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم سلامت و بهداشت با تأکید بر سلامت نیروی کار، بهداشت محیط، حفظ محیط زیست، بهداشت حرفه ای و طب کار، مبارزه با بیماری‌های واگیردار منطقه
6 - طرح‌های پژوهشی مصوب موضوع بند «د» ماده 45 قانون برنامه چهارم توسعه
7- حمایت از پایان نامه‌های دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد
گفتنی است براساس بند 9 ضوابط اجرایی بودجه سال 1388 دستگاه‌های مشمول بند20 قانون بودجه می بایست یک درصد بودجه خود را صرف انجام امور پژوهشی یاد شده کنند.

******************************************************
نشست «آینده‌پژوهی و مطالعات دینی« برگزار می‌شود
نشست «آینده‌پژوهی و مطالعات دینی» روز پنجشنبه 28 خرداد از سوی دفتر جنبش نرم‌افزاری برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، ضرورت آینده‌پژوهی در مطالعات دینی، مبادی آینده‌پژوهی در اسلام  و الگوی آینده‌پژوهی مباحث پیش بینی شده برای طرح در این نشست هستند .
 این نشست تخصصی پنجشنبه، 28 خردادماه در سالن نشست‌های تخصصی دفتر جنبش نرم‌افزاری واقع در طبقه 4 دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از ساعت 10:45 تا 12:45 برگزار می‌شود .
******************************************************

همایش« نقش زن در فعالیت‌های پژوهشی جامعه‌اسلامی نیجریه» برگزار شد
همایش « نقش زن در فعالیت های پژوهشی جامعه اسلامی نیجریه» به مناسبت سالروز ولادت بانوی دو عالم صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) و روز زن در لاگوس برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشست با مشارکت مرکز اسلامی بانوان الفرقان و با حضور برخی از اندیشمندان، بانوان عضو گروه‌های مختلف اسلامی زنان و دانشجویان دانشگاه لاگوس در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد.
در این همایش که با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد، ابتدا رایزن فرهنگی ایران سید محمود عظیمی نصرآبادی طی سخنان کوتاهی ضمن تبریک روز ولادت دخت پیامبر گرامی اسلام (ص)  و خیرمقدم به میهمانان ، در خصوص الگو بودن فاطمه زهرا (س) برای تمامی زنان عالم بلکه برای کلیه انسان‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد این بانوی عالی مقام توضیحاتی ارائه کرد.
سپس خانم دکتر فاطمه عبدالکریم استاد دانشگاه لاگوس با عنوان « نقش پژوهشی زنان در جامعه اسلامی نیجریه» به ویژگی زن مسلمان در قرآن و سنت پیامبر (ص)، اهمیت علم و دانش و نقش آن در پیشرفت جامعه، اهمیت آموزش علم و انجام تحقیقات علمی برای بانوان، ویژگی‌های زنان نمونه از صدر اسلام تا کنون خصوصاً حضرت فاطمه (س) و همچنین شرایط فعلی مشارکت زنان نیجریه در تحقیقات اسلامی و توصیه‌هایی برای پیشرفت آن پرداخت.
در ادامه  خانم دکتر حاجیه شریفات یوسف آجیباده استاد دانشگاه لاگوس با عنوان« آزادی زنان در مطالعه و تحقیقات علوم اسلامی در نیجریه» به  اسلام و برابری حقوق انسان‌ها، آزادی انسان و آزادی زنان در آموزش و تعلیم و تربیت، وجوب فراگیری علم بر فرد مسلمان با تاکید بر واجب کفایی و واجب عینی و شرایط آموزش علم و میزان نقش زنان نیجریه در تولید علم و تحقیقات اسلامی پرداخت.
خانم دکتر بریستر لانره بکری استاد دانشگاه ایالتی لاگوس با عنوان « آموزش اسلامی زنان و نقش آن در توسعه ملی«به  ویژگی زن مسلمان، چگونگی انجام آموزش های اسلامی و اهمیت آن، مفهوم توسعه ملی در ابعاد مختلف و  نقش زنان بزرگ تاریخ اسلام در توسعه علم و دانش و آموزش دیگران با اشاره به ویژگیهای فاطمه زهرا (س) اشاره کرد.
خانم الجاجیه شریفات جوکه یوسف ( مدیرمرکز اسلامی بانوان الفرقان) با عنوان« منزلت و جایگاه زن در جامعه از دیدگاه امام خمینی (ره)« به  فاطمه زهرا (س) به عنوان نمونه کامل زن مسلمان، ویژگی‌ها و خصایص اخلاقی فاطمه زهرا (س)، منزلت زن به عنوان عامل اصلی رشد و کمال انسان‌ها ( از دامن زن مرد به معراج می رود)، نقش محوری زن در حفظ حریم خانواده  و زن مسلمان و اهمیت مشارکت در امور اجتماعی و علمی پرداخت.
خانم الحاجیه رحمت الله اوگنموویا مدیر موسسه آموزشی بانوان رحمت با عنوان«نقش تحقیقات اسلامی در توسعه جامعه مسلمان و جایگاه زنان مسلمان نیجریه در آن«به اهمیت تحقیقات علمی خصوصا در موضوعات اسلامی، مقایسه تحقیقات و نقش آن در توسعه جوامع پیشرفته کنونی (با ارائه آمار) و کشورهای اسلامی، قابلیت‌های جامعه مسلمان نیجریه خصوصا بانوان جهت شرکت در تحقیقات علمی و اسلامی نیجریه تصریح کرد.

******************************************************
«مبانی مدیریت رفتار» در مرکز اسلامی انگلیس بررسی می‌شود
نشست‌های هفتگی «مبانی مدیریت رفتار و روش تغییر در نوع زندگی« از سوی مرکز اسلامی انگلیس برگزار می‌شود .
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نشست‌های «مبانی مدیریت رفتار و روش تغییر در نوع زندگی« با اتکا بر مطالعات تطبیقی رفتارشناسی اسلامی هر جمعه ساعت 19 در مرکز اسلامی انگلیس برگزار می شود .
با توجه به ارزش و جایگاه خانواده در اسلام، این نشست‌های هفتگی با هدف تکریم خانواده، بهبود روابط خانوادگی و تحکیم بنیان خانواده برگزار می شوند .
******************************************************
«روان‌شناسی اجتماعی» بررسی می‌شود
نشست نقد تخصصی کتاب، ویژه «روان‌شناسی اجتماعی» روز یکشنبه 31 خرداد از سوی مؤسسه فرهنگی تسـنیم نور برگزار می‌شود .
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر ، مؤلف کتاب دکتر یوسف کریمی در این نشست حضور خواهد داشت .
دکتر داریوش غفاری ، دکترجلالی مدیرگروه کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر نفیسی مشاوردبیرکل نهاد کتابخانه های کشور، دکترکیانی رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا، شمس الهی مسئول آموزش کتابخانه ملی از جمله شرکت کنندگان این نشست معرفی شده اند .
از برنامه های آینده این کتابخانه نقد ماهانه کتاب‌های مرتبط با فعالیت کتابخانه یاد شده توسط اساتید برجسته  است .
این نشست روز یکشنبه 31 خرداد از ساعت 11 در سالن کنفرانس «مؤسسه تسنیم نور» واقع در خیابان ولی‌عصر، بالاتر از خیابان جامی، روبروی مدرسه راهنمایی فلسطین ، شماره 1062 برگزار می شود .
پیش از این قرار بود نشست فوق روز یکشنبه 24 خرداد برگزار شود .
مؤسسه تسنیم نور وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و هدف کلی توسعه و تعمیق فرهنگ و معارف اسلامی و رشد معرفت دینی و تعالیم انسان‌ساز اهل‌بیت عصمت و طهارت به‌عنوان محور اندیشه و عمل امت اسلامی را دنبال می کند .
******************************************************
«نظریه ضرورت در فقه اسلامی» منتشر شد
کتاب «نظریه ضرورت در فقه اسلامی» تألیف وهبه زحیلی با ترجمه حسین صابری از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر ، اسلام، آیین زندگى و مطابق با نیازهاى فرد و اجتماع و شایسته اجرا در هر زمان و مکانى است. این دین جاودانه به هیچ روى، بن‌بست ندارد و فرد مسلمان را در همه مراحل در مسیر تکامل، راهنمایى مى‌کند.
این ویژگى مهم اسلام به سبب قوانین ثابت و نیز متغیّرى است که متناسب با شرایط و اقتضائات زمان و مکان، تشریع شده است. اما در این میان باید مشخص کرد که قوانین متغیر که در هنگامه «ضرورت»ها پیش مى‌آید چیست؟ و سازوکار حاکم بر آن‌ها کدام است؟ چگونه مى‌توان نظریه‌اى عمومى در باب ضرورت، ارائه داد؟
اثر حاضر با همین پرسش‌ها به پژوهش درباره معنا، مصداق و کاربردهاى احکام و مقررات اضطرارى در اسلام در هشت فصل، پرداخته است.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :