اخبار حوزه و دانشگاه (25/3/88)

۲۵ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۳:۵۴ کد : ۲۵۸۶۷ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۴
پیام وزیر علوم به مناسبت روز زن/ آیین‌نامه طرح حمایت از دانشجویان دکتری با اعتبار30 میلیارد تومان/ افتتاح کرسی مدیریت و تضمین کیفیت آموزش عالی یونسکو در ایران/ آغاز نشست‌های «شناخت فرهنگ و تعهدات انسان فرهنگی» در دانشگاه تربیت معلم/ جدیدترین آمار تولیدعلم در ایران/ عضویت دو دانشمند ایرانی در آکادمی ملی علوم آمریکا

پیام وزیر علوم به مناسبت روز زن:
در ایران اسلامی زنان در عرصه‌ مناسبات دانشگاهی و علمی پیشروتر از مردان هستند
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با صدور پیامی روز خجسته زن را به کلیه زنان و خواهران دانشگاهی تبریک گفت و اظهار کرد: در ایران اسلامی زنان در عرصه‌ مناسبات دانشگاهی و علمی پیشروتر از مردان هستند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمد مهدی زاهدی در این پیام به نقش حضرت زهرا (س) در دفاع و پاسداری از ولایت اشاره کرده و آورده است: حضرت زهرا (س) اسوه و الگوی تمام بانوان جهان بویژه مسلمانان است و زنان ایران ‌باید با تأسی به سیره آسمانی ام ابیها، علاوه بر زیبایی زهد و علّو عفاف و جلالت دانش، در دفاع از ارزشهای اسلامی پیشگام باشند همانگونه که حضرت صدیقه طاهره(س) همواره سمبل تمام عیار دفاع از ارزش‌ها، عفت، اخلاق و پاکدامنی بوده است.
وی در این پیام ضمن اشاره به موقعیت و جایگاه زن ایرانی آورده است: زن ایرانی در مقایسه با وضعیت زن در عصر و روزگار حاضر در جهان، رفیع‌ترین جایگاه را در حرمت گذاری به حدود و حقوقش دارد و واقعیت‌های افتخار برانگیزی همچون مشارکت‌های بی‌نظیر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که پس از انقلاب اسلامی برای زنان ایرانی فراهم آمده است گواه این مدعاست.
وزیر علوم در این پیام ضمن اشاره به جایگاه حقوق زن در اسلام اشاره کرده و آورده است: زنان ایران اسلامی به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی، با حضور فعال در همه عرصه‌های اجتماعی و سیاسی می‌توانند پیام حضرت زهرا (س) را به گوش جهانیان برسانند.
دکتر زاهدی در خاتمه این پیام به نقش و جایگاه زن در عرصه‌های علمی در نظام مقدس جمهوری اسلامی اشاره شده و آمده است: در ایران اسلامی زنان در عرصه‌ مناسبات دانشگاهی و علمی پیشروتر از مردان هستند به گونه‌ای که بیش از نیمی از درصد قبولی دانشگاه‌های ایران در سال گذشته مربوط به زنان بوده است.
******************************************************

معاون آموزشی وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری:‌
آیین‌نامه طرح حمایت از دانشجویان دکتری با اعتبار30 میلیارد تومان از مهرماه امسال در دانشگاه های کشور اجرایی می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر صاحب قدم لطفی اظهارکرد:‌ آیین‌نامه طرح حمایت از دانشجویان دکتری درقالب دستیاران آموزشی و پژوهشی از امسال دانشجویان دکتری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.
گفتنی است طرح حمایت مالی از دانشجویان دکترا در قالب دسیار آموزشی و پژوهشی از سال 86 مطرح شد و قرار بود از مهر87 در دانشگاههای کشور اجرایی شود که اجرای آن به دلیل نبود منابع مال لازم تا امروز به نعویق افتاده است.
وی همچنین در خصوص وضعیت آیین‌نامه ایجاد دوره دکتری پیوسته در دانشگاههای کشور، گفت:‌ آیین نامه دوره دکتری پیوسته در حال انجام مراحل کارشناسی است وامکان دارد این طرح در مهرماه سال جاری اجرایی شود.
معاون آموزشی وزارت‌ علوم در پایان، خاطرنشان کرد:‌ براساس این طرح پذیرش دانشجوی دکترای پیوسته از مقطع کارشناسی در برخی رشته‌ها اجرایی می‌شود و در واقع این آیین‌نامه در راستای کاهش زمان توقف دانشجویان در یک مقطع آموزشی است.
******************************************************

افتتاح کرسی مدیریت و تضمین کیفیت آموزش عالی یونسکو در ایران
کرسی یونسکو در زمینه مدیریت، برنامه ریزی و تضمین کیفیت آموزش عالی در ایران افتتاح می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم افتتاح کرسی یونسکو در زمینه مدیریت، برنامه ریزی و تضمین کیفیت آموزش عالی در ایران  با حضور مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از محققین 26 خرادماه در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار می شود.
مجوز ایجاد افتتاح کرسی یونسکو در زمینه مدیریت، برنامه ریزی و تضمین کیفیت آموزش عالی در ایران با همکاری دو" موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی "و" کمیسیون ملی یونسکو در ایران" اخذ شده است.
******************************************************

آغاز نشست‌های "شناخت فرهنگ و تعهدات انسان فرهنگی" در دانشگاه تربیت معلم
کرج - خبرگزاری مهر: سلسله نشست‌های "شناخت فرهنگ و تعهدات انسان فرهنگی" از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم آغاز شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر ، در نخستین جلسه از این سلسله نشست‌ها که صبح یکشنبه در دانشگاه تربیت معلم برگزار شد، دکتر مرتضی تهامی به موضوع "پیمان" پرداخت و با ارائه تعریفی از واژه پیمان اظهار داشت: این واژه بازملانده ترکیب patiبه معنی اندازه گرفتن است که در فارسی میانه به صورت payman در می آید و معنای "پیمان"، "دوره"، "اندازه" و "اعتدال" می دهد.
وی ادامه داد: پیمان نگاهدارنده ساختار جامعه و جلوگیری کننده از هرج و مرج و بی نظمی است و به همین دلیل ایزدمهر "خدای پیمان" است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: پیمان اندازه نگه داشتن و اعتدال است و رعایت آن از افراط و تفریط جلوگیری می کند و باعث می شود امور به صورت هماهنگ و بانظم انجام شود.
تهامی عنوان کرد: از اصول مهم عقاید مزدا "اشه" است که این مفهوم برابر راستی، نظم کیهانی و نظم اخلاقی است. اشه / رتا دومین امشاسپند و نمادی از نظم جهانی و اخلاقی است. او نظم را روی زمین برقرار می کند و پیمان نیرویی است که از نظم می آید و اگر به پیمان عمل نشود، آنگاه بی نظمی، هرج و مرج و دروغگویی رواج می یابد، ضمن اینکه دروغ مغایر با نظم اشه است و به همین دلیل پیمان شکنان مورد مواخذه او قرار می گیرند.
وی افزود: نقش پیمان برقراری نظم، رعایت قانون و در همه حال عمل به اعتدال و اندازه نگه داشتن است. اعتدال، توازن و برابری به دنبال دارد و همچون دو کفه مساوی ترازو نظم واقعی و متعادل را تضمین می کند.
تهامی خاطرنشان کرد: هرجا که پیمان رعایت نشود، خصومت جای آن را می گیرد. خصومت یعنی اینکه انسان از مدار نظام اشه که نظام رحمت است، خارج شود بنابراین پیمان مسیری برای رسیدن به اشه و راهی برای تحقق نظام اشه است.
****************************************************

مهراد به مهر خبر داد:
جدیدترین آمار تولیدعلم در ایران/ تولید 7هزار و 685مدرک علمی در سال2009

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با تشریح میزان تولید علم در ایران گفت: کل تولید علم ایران را تا روز گذشته (24 خرداد ماه) برابر با هفت هزار و 685 مدرک است که این رقم 855 مورد بیشتر از کل تولید عملی است که متخصصان ایرانی در سال 2006 تولید کردند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، جعفر مهراد افزود: تولید علم در کشورهای پیشرفته که عمدتاً با شمارش تعداد مقالات در نشریات معتبر بین المللی مورد توجه قرار می گیرد به علت اینکه بخش قابل توجهی از دانشمندان و پژوهشگران برجسته در این کشورها فعالیت می کنند از یک وصعیت ممتازی برخوردار است.
وی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته سرمایه و زیرساخت‌ها به گونه ای است که موجبات پیشرفت‌های علمی را فراهم می آورد در حالی که به علت عدم سرمایه گذاری و نبود زیرساخت‌های لازم در کشورهای در حال توسعه، پیشرفت‌های علمی در این کشورها قدری نگران کننده است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اضافه کرد: در بین کشورهای در حال توسعه برخی کشورها تلاش کرده اند تا کمیت و کیفیت آموزش عالی و تحقیقات علمی افزایش یابد.
وی گفت: به عنوان مثال ایران، ترکیه، برزیل، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و مالزی در گروه کشورهایی قرار دارند که آموزش عالی در این کشورها از سطح علمی نسبتاً برجسته ای برخوردار است.
مهراد با بیان اینکه بین تولید علم و تولید ناخالص ملی رابطه تنگاتنگی وجود دارد، گفت: با این حال وقتی به تلاش مسئولان آموزش عالی از یک سو و فعالیت‌های علمی چشمگیر استادان و پژوهشگران از سوی دیگر نگاه می کنیم در می یابیم که شکاف علمی که در سال‌های پیش نسبتا عمیق بود به تدریج از بین می رود.
وی افزود: کل تولید علم ایران به صورت مقاله علمی که در نشریات معتبر بین المللی از سال 1990 به بعد انتشار یافته و توسط موسسه اطلاعات عملی (ISI) نمایه سازی شده اند به رقمی برابر با 979/60 مدرک می رسد.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری کل تولید علم ایران را تا روز گذشته (24 خرداد ماه) برابر با هفت هزار و 685 مدرک اعلام کرد.
به گفته مهراد این رقم 855 مورد بیشتر از کل تولید عملی است که متخصصان ایرانی در سال 2006 میلادی تولید کرده بودند.
وی با بیان اینکه افزایش تولید علم بر اثر توانایی‌های بالقوه علمی درخور توجه است به مهر گفت: میزان تولیدات علمی ایران در سال‌های 2007 و 2008 میلادی به ترتیب برابر 9 هزار و 158 و 13 هزار و 569 مدرک است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: بدین ترتیب مشاهده می کنیم که ایران برحسب توسعه علمی از الگوهای رشد علمی پیروی می کند و به دلیل تحرک در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی می توانیم از وضع علم و تولیدات علمی منظره و چشم انداز امیدوارکننده ای ارائه دهیم.
وی افزود: تولید علم چندین سال است که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری ایران نهادینه شده و در واقع تلاش برای انتشار مقالات در نشریات معتبر عملی از حاشیه به کانون فعالیت‌های علمی تحقیقاتی و موسسات علمی رانده شده و این فرایند راهی بس طولانی را پیموده که البته بسیار امیدوار کننده است.
****************************************************

از سوی وزارت علوم:
کتاب حقوق نخبگان علمی و فرهنگی منتشر شد
اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم در راستای ارج نهادن به حقوق دانشجو و فرهنگ سازی و فضاسازی لازم جهت ارتقای جایگاه نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاهها با انتشار کتابی در مورد حقوق نخبگان مجموعه قوانین و مقررات مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار داده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کتاب "حقوق نخبگان علمی و فرهنگی" در آینه قوانین و مقررات با نگاه به توجه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر  تقویت روحیه ابتکار و تتبع و همچنین درخشش جوانان و نخبگان علمی ایران اسلامی در عرصه های جهانی علم و دانش و رویکرد دانش محور به برنامه های توسعه، سند چشم انداز و دیدگاه مسئولین عالیرتبه مجموعه ای از قوانین مورد نیاز این گروه از نخبگان و فرهیختگان را گردآوری کرده است.
در این کتاب شناسایی استعدادهای درخشان و هدایت و حمایت معنوی و مادی، جذب و بکارگیری نخبگان در راستای ارتقای تولید علم و فناوری و توسعه علمی متوازن کسور بر اساس هدف نهایی دانشگاه تمدن ساز از گام هایی برشمرده شده که باید در این راه برداشته شود و در نهایت نخبه را با قوانینی که با آنها در ارتباط است، آشنا کند.
کتاب "حقوق نخبگان علمی و فرهنگی" در آینه قوانین و مقررات در ابتدا مصادیق نخبگی و استعداد درخشان را تعریف کرده و در ادامه در فصول متعدد به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای هدایت استعداد درخشان، شورای هدایت استعداد درخشان وزارت بهداشت و انجمن های علمی و اساسنامه ها و سایر قوانین از جمله دستورالعمل شرکت در جشنواره هایی از جمله فارابی، تحقیقات علوم پزشکی رازی پرداخته است.
در این کتاب همچنین مقرراتی که برای آشنایی نخبگان با برگزاری کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، جشنواره جوان خوارزمی و کانون های فرهنگی دانشجویان مورد نیاز است، در اختیار آنها قرار گرفته است.
کتاب "حقوق نخبگان علمی و فرهنگی" در آینه قوانین و مقررات در باشگاه خردورزان تهیه شده و از سوی اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد.
******************************************************

گردهمایی معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاهها برگزار می شود
چهل و پنجمین گردهمایی معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بودجه، مسایل صنفی و تغذیه، خوابگاهها و وامهای دانشجویی محورهای مورد بحث این گردهمایی به شمار می روند.
این گردهمایی با حضور مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 13 تا 15 تیرماه در دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار می ‌شود.
******************************************************

مداخل عبدالحسین زرین‌کوب درباره‌ی تاریخ اسلام گردآوری می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا،  به گفته‌ی روزبه زرین‌کوب، این مجموعه مداخل مربوط به تاریخ ایران در دوره‌ی‌ اسلامی است که خود حکم یک دوره تاریخ ایران از ورود اسلام تا دوره‌ی معاصر را دارد.
روزبه زرین‌کوب همچنین در حال گرد‌آوری مجموعه‌ای از مقاله‌های به‌جامانده از عبدالحسین زرین‌کوب است که در حوزه‌هایی مثل تاریخ، ادبیات و تصوف نوشته شده‌اند و بیش‌تر‌ آن‌ها چاپ نشده و دست‌نویس‌اند و او آن‌ها را از میان یادداشت‌های زرین‌کوب جمع‌آوری کرده است.
به گفته‌ی او، آن تعداد از مقاله‌ها هم که پیش‌تر منتشر شده‌اند، دیگر در دسترس نیستند.
او به تألیف کتابی درباره‌ی تاریخ اشکانیان و سلوکیان نیز مشغول است.
عبدالحسین زرین‌کوب آثاری از جمله: «تاریخ مردم ایران پیش از اسلام»، «تاریخ مردم ایران بعد از اسلام»، «بامداد اسلام»، «کارنامه‌ی اسلام»، «ارزش میراث صوفیه»، «پله‌ پله تا ملاقات خدا»، «سر نی»، «با کاروان حله»، «پیر گنجه»، «در جست‌وجوی ناکجاآباد» و «شعر بی‌دروغ، شعر بی‌نقاب» را در کارنامه‌اش دارد.
او در سن 77سالگی در 24 شهریورماه سال 1378 درگذشت.
******************************************************
دو دانشمند ایرانی دیگر به عضویت آکادمی ملی علوم آمریکا درآمدند

فرهنگستان ملی علوم آمریکا نام 72 عضو منتخب جدید خود را اعلام کرد که نام دو استاد ایرانی در این فهرست به چشم می‌خورد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، ، دکتر کیوان شوکت، پژوهشگر انستیتو پزشکی هووارد هوگس و استاد فارماکولوژی سلولی و مولکولی دپارتمان فارماکولوژی سلولی و مولکولی دانشگاه کالیفرینا در سانفرانسیسکو و استاد کامران وفا، فیزیکدان صاحب نام ایرانی و استاد دپارتمان فیزیک دانشگاه هاروارد که در سال 2008 میلادی موفق به دریافت جایزه علمی دیراک شد، دو دانشگر ایرانی تباری هستند که به عنوان اعضای آکادمی ملی علوم انتخاب شده‌اند.
در این فهرست، 72 عضو جدید و 18 دستیار خارجی از 15 کشور مختلف برگزیده شده‌اند. ملاک این گزینش دستاوردهای متمایز و مداوم این دانشمند‌ان در زمینه‌ تحقیقات پایه‌یی بوده و طی چهل و ششمین نشست سالانه آکادمی انجام شده است.
با انتخاب اعضای جدید تعداد کلی اعضای فعال این آکادمی به دو هزار و 150 نفر رسید.
فرهنگستان ملی علوم یک بنیاد خصوصی متشکل از دانشمند‌ان و مهندسانی است که برای پیشبرد علم و استفاده از آن برای رفاه کلی بشر تلاش می‌کنند.
این فرهنگستان در سال 1863 در یک اقدام هماهنگ کنگره‌ای تاسیس شد و هم اکنون یک مشاور رسمی علمی برای دولت محسوب می‌شود

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :