اخبار حوزه و دانشگاه (23/3/88)

۲۳ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۲:۰۷ کد : ۲۵۸۶۹ اخبار
تعداد بازدید:۳۸۵
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی: گره‌های فلسفی غرب را بگشاییم/ دین‌اندیشی و دینداری در دنیای کنونی بررسی می‌شوند/ تکثرگرایی دینی در امریکا بررسی می‌شود/ «حکمت محی الدین» منتشر شد/ هجدهمین شماره خبرنامه فلسفی منتشر شد/ وضعیت تبلیغ دینی در کشور باید به سطح مطلوبی برسد/ در دانشگاه مجازی المصطفی مقطع دکترای پژوهشی راه‌اندازی می‌شود/ کشورهای اسلامی نیازمند تقویم هجری واحدی هستند

رییس جامعه‌المصطفی‌العالیمه:
گره‌های فلسفی غرب را بگشاییم
کارهای گسترده‌ای در حوزه‌های معرفت‌شناسی در غرب انجام شده و اگر مراکز علمی ما نتوانند، گره‌های فلسفی آن را بگشایند همه مراکز علمی تهدید خواهند شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، رییس جامعه‌المصطفی‌العالمیه در دیدار رییس العلمای بوسنی و هرزگوین با اشاره به اندیشه متعالی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران و امام به ما آموختند که مسلمانان باید با برادران دینی خود کمال محبت و علاقه را داشته باشند و امروز این را در ایران اسلامی تجربه کرده‌ایم.
وی اهتمام به حوزه علوم عقلی و فلسفی و مباحث بنیادی در تفکر اسلامی را در روابط علمای دینی موثر خواند و گفت: جامعه‌المصطفی و مراکز دینی ایران فعالیت‌های خوبی در این زمینه داشته‌‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: در نظام فقهی و اخلاقی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی مباحث فراوانی داریم و باید ارتباط مناسبی بین منابع دینی و علوم غربی پیدا کنیم تا مشکلات جوامع بشری حل شود.
وی با بیان اینکه در جامعه‌المصطفی به مباحث ادیان و مذاهب اشاره شده است گفت: توجه ادیان و مذاهب به یکدیگر می‌تواند تمدن‌ها را به هم نزدیک کند و روح جدیدی در جوامع بشری ایجاد نماید.
رییس جامعه‌المصطفی با اشاره به جایگاه بوسنی و هرزگوین گفت: علاقه فراوانی میان ایرانیان و مردم بوسنی است و تقویت آن را دنبال نموده‌ایم.
در ابتدای این دیدار، مصطفی سریچ رییس العلمای بوسنی و هرزگوین با اشاره به جایگاه حوزه علمیه قم گفت: حضور در مرکز علما و اندیشمندان بزرگ، بسیار سودمند است.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران حرکت‌های سکولاری را در بند کرد و دری را برای حرکت به سمت اهداف اسلامی باز نمود و بینشی در مسلمانان ایجاد نمود تا مسلمانان به پیروزی‌های بزرگی نزدیک شوند.
******************************************************
دین‌اندیشی و دینداری در دنیای کنونی بررسی می‌شوند
نشست «تحولات گفتمانی، امکانات و صور دین اندیشی و دینداری در دنیای کنونی با تاکید بر ایران» با سخنرانی مقصود فراستخواه برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل ازخبرگزاری مهر، گروه دین انجمن جامعه‏شناسی ایران برگزارکننده این نشست است.
این نشست دوشنبه 25 خرداد 1388، ساعت 17 در  بزرگراه جلال آل احمد، پل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، طبقه اول، سالن کنفرانس انجمن جامعه‏ِشناسی ایران برگزار می‌شود.

******************************************************
تکثرگرایی دینی در امریکا بررسی می‌شود
شبکه بین ادیان امریکای شمالی طی روزهای 25 و 28 ژوئن(4 تا 7 تیرماه) همایش ملی خود را در شهر کانزاس امریکا با محور »تجربه روحیه آموزش: جالش‌های تکثرگرایی دینی» برگزار می‌کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل ازخبرگزاری مهر، بیش از سی نفر از کارشناسان روابط بین ادیان از سنت‌های دینی مختلف قرار است از تمام ایالت‌های امریکا و حتی خارج از این کشور در همایش شبکه بین ادیان آمریکا شرکت کرده و در حاشیه این همایش کارگاه‌هایی را درباره موضوعات مختلف و متنوعی برگزار کنند.
بسیاری از این کارشناسان را شخصیت‌های آکادمیک و بسیاری دیگر از شخصیت‌های فعال در عرصه گفتگوها و فعالیت‌های بین دینی تشکیل داده‌اند.
اینکه آیا ادیان باید حقیقی یا غیرحقیقی باشند؟ ارزیابی تکثرگرایی دینی در دانشگاه و جامعه افراد، قرار دادن جوانان در جایگاه تصمیم گیری برای ارزیابی وضعیت و همچنین چگونگی ایجاد برنامه بین دینی جوانان برخی از موضوعاتی بوده که قرار است در این همایش چهار روزه مورد بررسی شرکت کنندگان و کارشناسان قرار گیرد.
براساس اعلام برگزارکنندگان، شبکه بین ادیان امریکای شمالی یک انجمن غیر انتفاعی است که با هدف فراهم ارتباطات و درک و قدرت دوجانبه میان سازمان‌های بین ادیان و دفاتر فرقه‌های مختلف و همچنین نهادهای آموزشی و دینی فعالیت می‌کند.

******************************************************
«حکمت محی الدین» منتشر شد
کتاب »حکمت محی الدین» تألیف رام لاندا با ترجمه علی اشرف امامی از سوی انتشارات حکمت منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از انتشارات حکمت، ابن عربی شاید مهمترین متفکر اسلام باشد. وی تاکنون در جهان غرب، کمتر از ابن سینا و غزالی و ابن‌رشد و حتی فارابی شناخته شده است.
نوشته حاضر سعی دارد تا خلآ باقی مانده را هر چند ناچیز پر کند.این نوشته تنها به برخی عقاید اساسی در نظام گسترده و پیچیده ابن عربی اشاره دارد و از جوانب بی‌شمار دیگر چشم می‌پوشد.
این کتاب مقدمهای هر چند موجز درباره نظرات فلسفی وی ارائه می‌دهد و خواننده را برای تحقیق در منابع اصلی ترغیب می‌کند.
******************************************************
هجدهمین شماره خبرنامه فلسفی منتشر شد

هجدهمین شماره خبرنامه فلسفی ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ویژه اردیبهشت و خرداد 1388 منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این شماره خبرنامه فلسفی در دو بخش اخبار پژوهشی و جهت اطلاع  منتشر شده است. 
با توجه به آنکه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نقشی مهم در ترویج مباحث فلسفی در ایران زمین دارد این ماهنامه خبری می‌تواند بخشی از تحولات فکری - فلسفی در ایران زمین را نشان دهد.
برای دیدن این ماهنامه خبری می‌توانید به سایت مؤسسه به نشانی
www.irip.ir مراجعه کنید.
******************************************************
مدیر حوزه‌های علمیه:‌

وضعیت تبلیغ دینی در کشور باید به سطح مطلوبی برسد
آیت‌الله مقتدایی با بیان اینکه وضعیت تبلیغ دین در کشور باید به سطح مطلوبی برسد، اظهار داشت: وضع تبلیغ دین در کشور در سطح مطلوبی قرار ندارد و مبلغان باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه،‌مدیر حوزه‌های علمیه در نشست انجمن خطبا و وعاظ که امروز در مرکز سفیران هدایت برگزار شد، با تاکید بر ارتقاء سطح علمی مبلغان افزود: مبلغ علاوه بر دانش، باید به لحاظ اخلاقی نیز در مرتبه بالایی قرار داشته باشد.
آیت‌الله مقتدایی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در هنگام ملاحظه گزارش عملکرد معاونت تبلیغ حوزه، گفت: هنگامی که دفتر معظم‌له گزارش این معاونت را به ایشان ارائه می کند، اظهار داشته‌اند که حتما از این آقایان تقدیر و تشکر شود و با همین شتاب، کار پیش برود.
نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه، یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری را تبلیغ دین با سرعت مضاعف عنوان کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور 600 استاد سطح عالی و خارج در حوزه علمیه قم، گفت: به جهت آنکه نیاز به بسط و گسترش مباحث اخلاقی در حوزه احساس می شود، تذکراتی را به تمامی اساتید جهت حفظ نظم در دروس آزاد و همچنین تدریس اخلاق ارائه کرده‌ایم.
مدیر حوزه‌های علمیه به تشکیل هیاتی برای بررسی علل کاستی‌های آموزشی حوزه  اشاره کرد و گفت: در پی اظهارات مختلف اساتید در خصوص کاستی‌هایی سیستم آموزشی حوزه،  هیاتی از اساتید تشکیل و نتیجه این شد که  نظام آموزشی ساماندهی شود.
وی به دیدارهایش با مراجع و علما در خصوص برگزاری درس اخلاق در حوزه اشاره کرد و گفت: آیت‌الله مصباح‌یزدی طرحی ارائه کردند که برای آینده حوزه مفید است.
عضو شورای عالی حوزه، افزود: دو مرتبه خدمت حضرت آیت‌الله وحید خراسانی رسیدم و گزارش کاملی در خصوص اخلاق در حوزه ارائه نمودم و از ایشان درخواست کردم که برای تدریس این درس در حوزه همکاری داشته باشند و معظم‌له نیز رهنمودهای لازم را در این زمینه ارایه دادند.
آیت‌الله مقتدایی با اشاره به دیدارش با حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، اظهار داشت: ایشان درد‌دل‌هایی نسبت به وضع اخلاق در حوزه داشت و اینگونه بیان داشتند که کسانی هم که می‌خواهند، اخلاق را ارائه کنند یا به فلسفه و یا به عرفان وارد می‌شوند.
مدیر حوزه‌های علمیه به سخنان حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز اشاره کرد و گفت: ایشان نیز از راه‌اندازی کرسی درس اخلاق بزرگان حوزه استقبال کردند
وی لازمه یک خطیب و واعظ را اخلاق عنوان کرد و گفت: تمام حرکات و سکنات شما از سوی مردم زیر ذره بین است، اگر چنانچه عملتان با گفتارتان برابری داشت، آن وقت آنها نیز از سخنان شما درس خواهند گرفت.
آیت‌الله مقتدایی با بیان اینکه برای اصلاح جامعه از نظر اخلاقی ابتدا باید از خودمان شروع کنیم، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم جامعه به لحاظ اخلاقی  خوب شود، باید از خودمان شروع کنیم.
 نایب رییس جامعه مدرسین حوزه در پایان افزود: اگر حوزویان اخلاق را رعایت نکنند، قطعا مردم نیز پایین‌تر از آنها قرار خواهند گرفت.
******************************************************
  
رییس دانشگاه مجازی المصطفی خبر داد
مقطع دکترای پژوهشی راه‌اندازی می‌شود
دانشگاه مجازی المصطفی تنها موسسه عالی آموزشی وابسته به جامعه‌المصطفی‌العالمیه است که آموزش خود را به صورت غیرحضوری ارایه می‌دهد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، رییس دانشگاه مجازی المصطفی، عصر امروز در بازدید رییس العلمای بوسنی هرزگوین از این دانشگاه گفت: رابطه جمهوری اسلامی ایران با کشور مسلمان بوسنی دیرینه است و این رابطه نهادینه شده و رو به رشد است.
حجت‌الاسلام عطاران طوسی افزود: امروز اسلام و مسلمانان از جایگاه ویژه‌ای در جهان به خصوص در کشور بوسنی برخوردارند.
وی به فعالیت های دانشگاه مجازی المصطفی اشاره کرد و بیان داشت: این دانشگاه در امتداد ماموریت جامعه‌المصطفی‌العالمیه شکل گرفت  تا آموزش‌های خود را در رشته‌های علوم اسلامی و انسانی به صورت مجازی ارایه دهد.
رییس دانشگاه مجازی المصطفی ادامه داد: در این دانشگاه رشته‌هایی از قبیل، فقه و حقوق، مطالعات قرآنی و  زبان و ادبیات فارسی به صورت مجازی تدریس می‌شود.
وی با بیان اینکه به زودی مقطع دکترای پژوهشی در چند رشته راه‌اندازی خواهد شد، ابراز داشت: رشته ادبیات فارسی برای طلاب غیر ایرانی طراحی شده که در حال حاضر از 5 قاره جهان، زبان آموز داریم.
حجت‌الاسلام عطاران طوسی گفت: زبان فارسی می‌تواند رابط ما با مخاطبان خارج از کشور باشد و به وسیله آن اهداف نظام اسلامی و ایده‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری را ترویج دهیم.
وی از طراحی آموزش دوره‌های کوتاه مدت به زبان‌های مختلف برای پاسخ به نیازهای مخاطبان در علوم اسلامی و انسانی خبر داد و افزود: با همیاری و همکاری رییس‌العلمای بوسنی می‌توانیم به صورت کوتاه مدت زبان بوسنیایی را راه‌اندازی کنیم.
رییس دانشگاه مجازی المصطفی اظهار داشت: تمام رشته‌های این دانشگاه از وزارت علوم و تحقیقات مجوز دارند و مدرک 15 رشته مورد تایید این وزارتخانه است.
وی با بیان اینکه 200 دانشجو در حال نوشتن پایان‌نامه خود هستند، یادآور شد: 500 دانش‌پژوه برای ورود به دانشگاه مجازی المصطفی ثبت‌نام کرده‌اند که تمامی مراحل پذیرش و پرداخت شهریه به صورت غیرحضوری انجام می‌گیرد.
حجت‌الاسلام عطاران طوسی ادامه داد: برگزاری امتحانات دانش‌پژوهان این دانشگاه به صورت حضوری در نمایندگی‌های جامعه المصطفی‌العالمیه در سراسر کشور انجام می‌گیرد.
در پایان این بازدید رییس العلمای بوسنی گفت: راه‌اندازی این دانشگاه کار مفیدی است که علاقه‌مندان و نسل‌های آینده بتوانند با اندیشه‌های امام خمینی (ره) آشنا شوند.
آقای دکتر مصطفی تسریچ افزود: نوع نگاه باز ایران به مسایل بین‌المللی نشان از اقتدار جمهوری اسلامی ایران دارد.
******************************************************

دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی:
کشورهای اسلامی نیازمند تقویم هجری واحدی هستند
دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در نشست «وحدت تقویم هجری» در تونس با اشاره به اینکه مسلمانان برای برگزاری مراسم در مناسبت‌های دینی به یک زمان واحد نیازمند هستند، گفت: تنظیم و تدوین تقویم هجری واحد بسیاری از مشکلات در زمان اعیاد دینی مسلمانان را می‌کاهد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان کنفرانس اسلامی، اکمل الدین احسان اوغلو دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در همایش «وحدت تقویم هجری» در تونس اهمیت تنظیم تقویم هجری واحد برای کشورهای اسلامی عضو سازمان کنفرانس اسلامی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: این کار منافع عالی امت اسلام را به دنبال دارد و منجر به تثبیت احساس رشد و تعالی به سوی دین می‌شود.
وی با اشاره به شرایطی که موجب تعرضات و تبلیغات بسیاری علیه موزه‌های دین می‌شود، تصریح کرد: مسلمانان به منظور برگزاری جشن‌های خود در مناسبت‌های دینی به یک زمان واحد بسیار نیازمند هستند. از این رو وحدت و همبستگی آنها اهمیت بسیاری دارد، در  حالی‌که امروز با وجود وسایل علمی و تکنولوژی معاصر نمی‌توانند زمان اعیاد دینی خود به‌ویژه عید سعید فطر را تعیین کنند.
احسان اوغلو توسعه وسایل رصد نجومی و محاسبه زمان و وسایل مقیاس را زمینه ای برای مبارزه با این اختلافات خواند و افزود: کشورهای اسلامی به منظور از بین بردن این اختلاف تقویم هجری واحدی تنظیم کنند و این وسایل را در سیطره فعالیت‌های خود قرار دهند.
نشست علمی «وحدت تقویم هجری» به منظور مشخص کردن آغاز و پایان ماه‌های قمری به‌ویژه در ماه مبارک رمضان دیروز 21 خردادماه از سوی وزارت امور دینی تونس با همکاری سازمان کنفرانس اسلامی و مجمع بین المللی فقه اسلامی در تونس برگزار شد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :