اخبار حوزه و دانشگاه (17/3/88)

۱۷ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۰ کد : ۲۵۸۷۴ اخبار
تعداد بازدید:۳۵۴
نشست تخصصی روش‌شناسی در علوم اسلامی برگزار شد/ تولیدات دانشگاهی تناسبی با چالش‌های جامعه ندارد/ نیازمند حرکتی انقلابی در عرصه پژوهش هستیم/ اعلام اسامی کشورهای اولویت دار برای اعزام دانشجو

به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشست تخصصی روش‌شناسی در علوم اسلامی برگزار شد

دومین نشست تخصصی روش‌شناسی در علوم اسلامی با موضوع «زبان قرآن و چالش‌های معاصر در تفسیر» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در این نشست به تبیین نظریه خود در بحث زبان قرآن پرداخت و گفت: در دنیا نگرش‌های زیادی در مورد زبان عرضه شده و زبان‌ها به معرفت بخش و غیر آن تقسیم شده است.
حجت‌الاسلام ساجدی افزود: برخی، زبان را زبان اسطوره، ابزار احساس گرا و یا زبان تمثیل و نمادین تلقی کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: زبان قرآن، زبان تالیفی است و مولفه‌های مختلفی دربردارد و از این طریق تمایز قرآن با سایر کتاب‌ها را می‌تون بیان کرد.
این استاد حوزه با بیان اینکه صفات مشترکی بین زبان قرآن و سایر کتاب‌ها وجود دارد بیان داشت: ما زبان قرآن را تالیفی می‌دانیم که کارکردهای متفاوتی دارد و زبان آن معرفت بخش است و نظریه‌های زبان، ابراز احساسات، اسطوره و زبان نمادین را نفی می‌کند.
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تصریح کرد:زبان قرآن در عین حالی که گزاره‌های علمی، تاریخی و فلسفی دارد، توصیفی با امور واقع دارد که تفاوت‌‌هایی با همدیگر دارند.
وی ابراز داشت: گزاره‌های توصیفی در قرآن گزاره‌های محض نیست، بلکه پله‌ای برای توجه به خدا و تحقق نوعی احساسات و عواطف معنوی در انسان‌ها است.
حجت‌الاسلام ساجدی گفت: زبان قرآن تربیت توحیدی دارد و آموزه‌هایی که نام قرآن را به سوی خود هدایت می‌کند توحیدی است.
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: زبان قرآن صادر شده از منبع معتبر و مقدس است که اعجازآمیز است.
در ادامه این نشست، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) به عنوان ناقد این نظریه گفت: زبان قرآن و زبان دین با هم متفاوتند و اینکه زبان قرآن تالیفی است، دیدگاه‌های جدیدی نیست و نظریه گفتن برای آن مبهم است.
حجت‌الاسلام قائمی‌نیا افزود: اینکه ما زبان قرآن را تالیفی بدانیم، هیچ تفاوتی با سایر نظریه‌ها ندارد.
******************************************************

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم:
 تولیدات دانشگاهی تناسبی با چالش‌های جامعه ندارد
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تهران، گفت: ساختار فعلی نظام آموزش عالی کشور و دیوان سالاری موجود در آن باعث شده تناسبی میان تولیدات و خروجی‌های این نظام با چالش‌های جامعه وجود نداشته باشد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر پورآرین وضعیت کنونی ساختار آموزش عالی کشور را یکی از مهم ترین دغدغه‌های جامعه علمی کشور دانست و گفت: متأسفانه امروز با وجود تلاش‌های قابل تحسین فردی و وجود نیروهای مستعد، بسیاری از فرصت‌های فرا روی نظام آموزشی عالی کشور به هدر می‌رود.
در ساختار فعلی دانشگاهی کشور متن به حاشیه و حاشیه به متن تبدیل شده است
وی با بیان اینکه در ساختار فعلی دانشگاهی کشور متن به حاشیه و حاشیه به متن تبدیل شده است، گفت: امروزه شاهد حجم وسیعی از فعالیت‌های فوق برنامه‌ای غیر مرتبط با فضای دانشگاهی و پژوهشی هستیم، این در حالی است که کمتر به اهداف علمی و تخصصی دانشگاه‌ها بها داده می شود.
وی افزود: متأسفانه قوت گرفتن فوق برنامه‌ها و حاشیه‌ها از ابتدای تأسیس دانشگاه‌ها در ایران وجود داشته و بسیاری از بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و گزارش‌های جزئی دانشگاه‌ها به این امور اختصاص داشته است.
ارزیابی دقیقی از خروجی‌ها و محصولات دانشگاه‌های کشور صورت نمی‌گیرد
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ ارزیابی دقیق کارشناسی و عملی از خروجی‌ها و محصولات دانشگاه‌های کشور صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: بسیاری از زمانهای مفید دانشگاه‌های ما از جمله زمان دانشجویان، مدیریت و اساتید با مسایل حاشیه‌ای تلف می‌شود در حالیکه باید دانش پژوهی و آموزشی در صدر برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه‌های سراسر کشور قرار گیرد .
دکتر پورآرین افزود: متأسفانه در گسترش فضاهای آموزش عالی و دانشگاه‌ها بیشتر به شاخص‌های کمی توجه و از مولفه‌های کیفی از جمله امکانات پژوهشی و مطلوبیت‌های روانی و ذهنی فضاهای دانشگاهی غفلت می‌شود.
وی سطح علمی دانشجویان، امکانات، توزیع و چینش رشته‌ای، ترکیب جنسیتی و قومیتی و تناسب فیزیکی و خوابگاهی را از عناصر مهم مولفه‌های کیفی دانشگاه‌ها ارزیابی کرد و گفت: همان گونه که تجهیزات، ماشین‌ها، نیروی انسانی متخصص، مدیریت، هدفمندی، اعتبارات و کادر کارکنان در تولیدات یک مجتمع صنعتی موثر است عوامل فوق نیز در مطلوبیت خروجی و محصولات ارائه شده از سوی دانشگاه ها نقش کلیدی دارد.
تناسب امکانات و اولویت‌ها را با تصمیمات لازم الاجرا نمی‌سنجیم
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تهران در ادامه با طرح این سوال که چگونه در دانشگاهی که حتی اتاق کافی برای ارائه به اعضای هیئت علمی ندارند به ارائه امکانات به انجمن‌های علمی دانشجویی تأکید می شود، گفت: متأسفانه ما در بسیاری از مواقع تناسب امکانات و اولویت‌ها را با تصمیمات لازم الاجرا نمی سنجیم و از این نظر دچار خسران می شویم.
اصلاح ساختار فعلی در دوره‌ای کوتاه و در شعاع وزیر و روسای دانشگاه‌ها محقق نمی‌شود.
وی افزود: اصلاح ساختاری این مشکلات در یک دوره کوتاه و در شعاع وزیر و روسای دانشگاه‌ها محقق نخواهد شد و به مهندسی نظام‌مند و و اتاق فکر ویژه‌ای مرکب از اهالی فن و صاحبنظران نیاز دارد.
وی با تصدیق پیشرفت‌ها و گام‌های رو به جلو دانشگاه‌های کشور، تصریح کرد: هیچ کس امروز نمی‌تواند این پیشرفت‌ها را نادیده تلقی کند اما به اعتقاد من این پیشرفت‌ها در قیاسی با توانمندی‌های علمی و نیروی انسانی کشور ناچیز است.
دکتر پورآرین در پایان خاطر نشان کرد: اگر امروز در عرصه فناوریهای هسته‌ای، دفاعی و ژنتیکی شاهد افتخار آفرینی‌های ایرانیان هستیم محصول توجه ویژه مسئولان و برنامه ریزان سطوح بالای مدیریتی کشور است، بنابراین باید کاری کرد که این حساسیت در حوزه آموزش عالی و پژوهش‌های دانشگاهی نیز اعمال شود.
******************************************************

 قائم مقام حوزه‌های علمیه خواهران:
نیازمند حرکتی انقلابی در عرصه پژوهش هستیم
قائم مقام مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران بر حرکتی انقلابی در عرصه پژوهش تاکید کرد و گفت: ایجاد این حرکت در حوزه‌های علمیه خواهران ضروری است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی امروز در هشتمین نشست توجیهی پژوهشی حوزه های علمیه خواهران افزود: پژوهش، یک کار مقطعی نیست بلکه ریشه‌ای و مداوم است.
وی ادامه داد: هرگز پژوهش بدون پشتوانه علمی به جایی نخواهد رسید و باید ریشه‌دار باشد.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: نزدیک به 13 سال از تاسیس مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران می‌گذرد و این مرکز توانسته در عرصه تعلیم به یک جایگاه نسبی قابل قبولی دست یابد.
رییس دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در اوایل تاسیس حوزه‌های علمیه خواهران، پژوهش یک امر مشکل  و غیر معقول بود، اما در حال حاضر شرایط برای این امر بسیار مهیا و مناسب است.
وی اظهار داشت: تربیت خواهرانی که بتوانند در عرصه تبلیغ، پژوهش، تعلیم، تعلم و مدیریت اجرایی، منشا اثر باشند از وظایف اصلی حوزه‌های علمیه خواهران است.
حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان اینکه باید به همه خواهران در امر پژوهش آموزش دهیم، اظهار داشت: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، این زمینه و بستر را برای حضور خواهران در عرصه‌های مختلف پژوهشی فراهم خواهد کرد.
قائم‌مقام مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از معاونان پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران خواست تا با شیوه‌های نوین، پژوهش را نهادینه نمایند.
وی گفت: امروز جهان اسلام با هجوم بی‌امان و مستمر دشمنان فکری، اعتقادی و عملی مواجه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی افزود: همه کسانی که منافع مادی و معنوی‌شان به خطر افتاده، از شیوه‌های نوین و خاصی برای مقابله با اسلام استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی باید با جنبش نرم‌افزاری که خواست مقام معظم رهبری است، در این عرصه با تمام توان علمی مقاوم ایستاد و این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.
نماینده حوزه در هیأت نظارت بر مطبوعات اظهار داشت: اینترنت، ماهواره و مجلات با آنکه می‌تواند آفتی برای جامعه باشد اما از یک رو نیز می‌تواند فرصتی مناسب برای ارائه نظرات و تفکرات مسلمانان تبدیل شود.
وی با اشاره به فعالیت هزاران سایت ضد اسلامی و شیعی افزود: در این عرصه باید تلاش بیشتری شود و سایت‌هایی که به معرفی اندیشه‌ها و تفکرات شیعه می‌پردازد تاسیس یا مورد حمایت قرار گیرد.
******************************************************
معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:
اعلام اسامی کشورهای اولویت دار برای اعزام دانشجو

معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اسامی کشورهای اولویت دار برای اعزام دانشجویان کشور را اعلام کرد و گفت: با توجه به بررسی های صورت گرفته سه کشور روسیه، چین و بلاروس به عنوان کشورهای اولویت دار در اعزام دانشجویان معرفی شده اند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمودملاباشی افزود: حدود 150 نفر در رشته های اولویت دار خارج از کشور برای سال 88 اعزام می شوند که اولویت با اعزام این افراد به کشورهای روسیه، چین و بلاروس است.
وی اظهار داشت: اعزام به کشورهای اروپایی به پذیرشی که خود آنها می دهند بستگی دارد اما کشورهای روسیه، چین و بلاروس از فناوری‌های جدیدی برخوردار هستند که با رشته های اولویت دار ما منطبق است.
معاون دانشجویی وزارت علوم گفت: اعزام این دانشجویان بورسیه هم اکنون در مرحله انجام مصاحبه است و تلاش می کنیم از اول مهر ماه اعزام صورت گیرد.
وی اضافه کرد: به طور قطع رشته های اولویت دار بورسیه برای سال 85 با رشته های اولویت دار سال 88 حدود 30 درصد تغییر کرده و معمولا رشته هایی به دلیل تأمین نیاز در داخل حذف و رشته های جدیدی جایگزین آنها شده اند. به عنوان مثال اعزام در رشته های فناروی اطلاعات و بیوتکنولوژی کمتر شده است.
ملاباشی اظهار داشت: علاوه براین دسته از بورسیه ها هزار نفر نیز در دانشگاه‌های داخل بورسیه می شوند و برای اعزام 500دانشجو به فرصت‌های تحقیقاتی کوتاه مدت در مقطع دکتری نیز برنامه ریزی شده است.
وی اعلام کرد: اعزام دانشجو به بورس کوتاه مدت برای بیشتر از 500 نفر در تمامی رشته ها نیز امکان‌پذیر است.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :