اخبار حوزه و دانشگاه (11/3/88)

۱۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۱:۳۹ کد : ۲۵۸۷۹ اخبار
تعداد بازدید:۳۶۸
احکام کارکنان غیر هیات علمی ستادی وزارت‌علوم مشمول مصوبات هیات امنای پژوهشی شد/ اداره کنسولی دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه قم راه‌اندازی شد/ برنامه جدید وزارت‌علوم برای برای جلوگیری از افت تحصیلی در دانشگاه‌ها/ هشتمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات میان فرهنگی منتشر شد/رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی: فرمول امنیتی اسلام ایمان است/ ظرفیت پذیرش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها در دولت نهم سه برابر شد/

احکام کارکنان غیر هیات علمی ستادی وزارت‌علوم مشمول مصوبات هیات امنای پژوهشی شد.
براساس پیگیری‌های وزارت‌علوم و با تصویب هیات وزیران و به منظور یکسان سازی احکام مربوط به کارکنان غیر هیات علمی ستادی وزارت‌علوم، مصوبات هیئت امنای پژوهشی ( منطقه دو ) کشور، کارکنان غیر هیئت علمی ستادی وزارت‌علوم را نیز شامل خواهد شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر یحیی طالبیان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت‌علوم ، تحقیقات وفناوری با اعلام این خبر گفت: براساس این مصوبه، فوق‌العاده‌های مصوب هیئت‌های امنا مندرج در احکام کارکنان دانشگاه‌ها مانند فوق العاده جذب، ویژه و بهره وری، اعم از هیئت علمی وغیر هیئت علمی مشمول کسورات باز نشستگی است.
**********************************************

اداره کنسولی دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه قم راه‌اندازی شد
معاون آموزشی دانشگاه قم: جذب دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه روند روبه رشدی دارد.
معاون آموزشی دانشگاه قم از راه‌اندازی اداره کنسولی دانشجویان غیرایرانی در این دانشگاه با هدف فراهم‌کردن زمینه‌های مناسب برای تحصیل دانشجویان غیرایرانی خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، رضاحسین گندمکار گفت: دانشجویان غیرایرانی در بدو ورود و هنگام تحصیل در دانشگاه‌های کشور با مشکلات عدیده فرهنگی و زبانی مواجه هستند و راه‌اندازی اداره کنسولی در دانشگاه قم، مشکلات این دانشجویان را به حداقل می‌رساند.
وی تکریم طلاب و دانشجویان غیر ایرانی را ضروری دانست و تصریح کرد: این دانشجویان با شناخت کافی از شهر قم، رشته‌های مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند؛ از این رو با مشکلات خاصی در این دانشگاه مواجه نیستند.
وی خاطرنشان کرد: وجود مراکز علمی و پژوهشی متعدد در شهر قم و تحصیل هزاران دانشجو و طلبه غیرایرانی در این مراکز باعث شده تا دانشجویان غیرایرانی دانشگاه قم دچار تضاد فرهنگی نشوند.

دکتر گندمکار در ادامه، تبیین مقررات آموزشی برای دانشجویان و راهنمایی آنان در امور آموزشی از قبیل انتخاب گرایش مناسب، انتخاب واحد، آشناسازی با مفاهیم حذف و اضافه، حذف اضطراری، مشروط ‌شدن را یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این اداره کنسولی برشمرد و اضافه کرد: ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان غیر ایرانی، بررسی مشکلات تحصیلی دانشجویان و ارائه پیشنهاد به مسئولان وزارت‌علوم، هماهنگی با بخش‌های مختلف دانشگاه و آشناسازی دانشجویان برای استفاده مناسب از امکانات دانشگاهی، توجه مستمر به وضعیت روحی و روانی دانشجویان، آشناسازی دانشجویان با فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، ایجاد زمینه ارتباط آن با یکدیگر و با دانشجویان ایرانی و فراهم‌کردن زمینه شرکت آنان در برنامه‌های فرهنگی و فوق برنامه را از دیگر اهداف راه‌اندازی اداره کنسولی دانشجویان غیر ایرانی عنوان کرد.
دکتر گندمکار با بیان اینکه پذیرش دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه قم از سال 1379 آغاز شده است، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 100 دانشجوی غیر ایرانی که بیشتر آنها از کشورهای مجاور ایران هستند در دانشگاه مشغول به تحصیلند.
معاون آموزشی دانشگاه قم در خاتمه با اشاره به روند رو به رشد جذب دانشجویان غیرایرانی در این دانشگاه، اضافه کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های بالای علمی در استان و دانشگاه قم و مساعدت مسئولان وزارت‌علوم در سال‌های آتی شاهد جذب تعداد بیشتری از دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه قم خواهیم بود.
**********************************************

برنامه جدید وزارت‌علوم برای برای جلوگیری از افت تحصیلی در دانشگاه‌ها
دفتر مرکزی مشاوره در وزارت‌علوم در نظر دارد به منظور ارتقای وضعیت تحصیلی دانشجویان و پیشگیری از افت تحصیلی اقدام به راه اندازی سیستم رابطین تخصص پیشرفت تحصیلی در مراکز مشاوره دانشگاه‌ها کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، برای راه اندازی این سیستم از هر مرکز مشاوره یکی از کارشناسان ثابت که فارغ التحصیل رشته های مدیریت آموزشی روانشناسی، مشاوره و یا مددکاری است به عنوان رابط پیشرفت تحصیلی به دفتر مرکزی مشاوره وزارت‌علوم معرفی می شود.

وزارت‌علوم در همین راستا قرار است کارگاه آموزشی را نیز در تیر ماه برگزار کند. رابطین تخصصی پیش از شرکت در کارگاه باید نسبت به مبانی نظری مشاوره تحصیلی و مشورت، شناسایی علل افت تحصیلی، روش‌های مداخه در افت تحصیلی، سبک‌ها و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی، شیوه مدیریت زمان و برنامه ریزی درسی، روش مطالعه دروس، راهکارهای ایجاد انگیزش تحصیلی در دانشجویان آشنایی داشته باشند.
حمید یعقوبی سرپرست دفتر مرکزی مشاوره وزارت‌علوم، تحقیقات و فناوری با تأیید این خبر گفت: راه اندازی این سیستم طی نامه ای برای تمام دانشگاه‌های کشور اطلاع رسانی شده البته در ابتدای راه هستیم و هنوز این برنامه ها عملیاتی نشده است.
**********************************************


هشتمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات میان فرهنگی منتشر شد.
هشتمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات میان فرهنگی زیر نظر معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز مطالعات میان فرهنگی است با 9 مقاله علمی منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری  ایسکانیوز «بررسی رابطه استفاده از اینترنت و هویت دینی کاربران» عنوان مقاله ای به قلم دکترعلیرضا محسنی تبریزی، مجتبی عباسی قادی و علی عباس کمری است که در آن تلاش شده است به شناسایی رابطه استفاده از اینترنت و هویت دینی کاربران پرداخته شود.
«امر به معروف و نهیا ز منکر: از تئوری تا عمل» مقاله ای است به قلم آقایان جهانبخش غدیری و نادر آزاد بخت و خانم کبری خسروی نژاد که در تحقیقی تحلیلی- توصیفی به روش پرسشنامه ای از 300 نفر از دانشجویان مقاطع و گرایشهای تحصیلی مختلف دانشگاه آزادا سلامی واحد خرم آباد با توزیع تصادفی وبا هدف بررسی علل و میزان تمایل دانشجویان به فرضیه امر به معروف و نهی از منکر انجام شده است.
دکتر ناصر مهدوی هم در مقاله ای به «بحران معنویت و پیام عارفان مسلمان به انسان مدرن » با تاکید بر دیدگاه مولوی و حافظ پرداخته است. در چکیده مقاله آمده «انسان با ورود به عصر جدید، به پیش رفت های فراوانی در عرصه های مختلف علوم و فناوری
نائل آمده است. او توانست بسیاری از امکانات رفاهی را برای بهبود سطح زندگی مادی خویش فراهم آورد. انسان مدرن با کنارنهادن معارف دینی، به باز تعریف خود پرداخت و در مناسبات خویش با خدا، هستی و طبیعت تجدیدنظر نمود که در نهایت از خداوند مهجور ماند و عطف توجه شبه خود و امیال غریزی اش محدود شد. ولی به تدریج متوجه شد راه نیل به آرامش و سعادت حقیقی فرورفتن بیشتر در مرداب مادیات نیست، بلکه بازگشت به دامان پرمهر خداوند و بهره گیری از معارف معنوی است.»
در دیگر مطلب این شماره احمد کاظمی در مقاله «نگاهی به مناسبات فرهنگی ایران و ترکیه » به دورنمای مناسبات فرهنگی دو کشور پرداخته و این سوال را مطرح کرده که موانع گسترش مناسبات فرهنگی ایران و ترکیه چیست؟ در ادامه مطلب هم به پاسخ این سوال پرداخته شده است.
«آسیب شناسی فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با جهانی شدن ارتباطات» به قلم عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دکتر جعفر قامت، دیگر مقاله این شماره است که چنانکه از عنوان مقاله هم پیداست به مساله ظهور اینترنت و رسانه های علمی و بصری و تاثیرات فرهنگی آن بر جامعه ایران پرداخته است. دکتر محسن رسولیان عضو هیات علمی دانشگاه آزادا سلامی واحد نراق در مقاله خود با عنوان «جایگاه موانع فرهنگی در عدم اجرای موفق سیستم های کیفیت» سعی کرده پاسخی بیابد برای این سوال که چرا سیستم مدیریت کیفیت در بعضی از سازمان ها به صورت موثرا جرا نمی شوند؟ و مهم ترین موانع در عدماجرای موثر سیستم مدیریت کیفیت کدامند؟
در آخرین مقاله به چاپ رسیده در این شماره مطالعات میان فرهنگی، دکتر کوهانیتاکوسمسو استادیار جامعه شناسی سیاسی دانشگاه پوترا مالزی به همراه دو دانشجوی ایرانی این دانشگاه سیده نصرت شجاعی و حسین آسایش که هر دو دانشجوی دکترای سیاست و حکومت هستند در رساله ای به موضوع مهم «بررسی موانع فرهنگی مشارکت سیاسی- اجتماعی زنان پس از انقلاب اسلامی ایران » پرداخته اند.
فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات میان فرهنگی با مدیرمسوولی دکترمحمدمهدی مظاهری وسردبیری دکتر نوذر شفیعی و مدیر داخلی خانم مرضیه ابوذری طلب منتشر می شود.
**********************************************

رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی: فرمول امنیتی اسلام ایمان است. 
رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: فرمول امنیتی اسلام ایمان به علاوه عدم تلبس به ظلم است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی قم،حجت الاسلام نجف لکزایی در نشست بررسی فقه امنیت که در دانشگاه باقر العلوم وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: در دین اسلام امنیت به معانی بیست گانه‌ای اطلاق شده که به طور مثال می‌توان به معنی عدم خوف، تصدیق، عدم خیانت و گاهی آرامش اشاره کرد.
وی افزود: در جامعه ما امنیت بایستی باز تعریف شود زیرا امنیت در جوامع دیگر با امنیت در جامعه ما به عنوان یک جامعه اسلامی متفاوت است حتی گاهی تهدید در جامعه ما به عنوان فرصت شناخته می‌شود و بالعکس.
رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: مکتب امنیتی اسلام بر مبنای وجود انسانی تعریف شده و به این معنی است که ایمن سازی بایستی از درون انسان شروع شود.
وی ادامه داد: فرمول امنیتی اسلام ایمان به علاوه عدم تلبس به ظلم است یعنی فرد بایستی ابتدا مومن باشد سپس از ظلم و تعدی پرهیز کند.
حجت‌الاسلام نجف لکزایی تصریح کرد: دین و امنیت در جامعه اسلامی ملازم یکدیگرند و وجود یکی بدون دیگری معنا ندارد.
وی افزود: با توجه به تلازم دین و امنیت می توان نتیجه گرفت که دولتی که دین ندارد و به اصطلاح لائیک است و نمی تواند امنیت را فراهم آورد و در جامعه زیر سیطره آن دولت امنیت وجود ندارد.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که تهدیدات در یک جامعه اسلامی با دیگر جوامع متفاوت است، گفت: از تهدیدات داخلی موجود می‌توان ارتداد، فتنه و سرکشی، بقی و خروج، راهزنی و... اشاره کرد.
وی حدود، قتل، قطع رابطه، تبعید و تعزیر را از ابزارهای برخورد با تهدیدات امنیتی داخلی دانست و افزود: ابزارهای مکتب امنیتی اسلام نیز با ابزارهای دیگر مکاتب امنیتی متفاوت است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطر نشان کرد: از دیگر تهدیدات پیش روی جامعه اسلامی می‌توان به تهدیدات خارجی اشاره کرد و از آن جمله تجاوز به اراضی، جنگ غذایی، جاسوسی، شایعه و دروغ و تحریک داخلی است.
وی تصریح کرد: جهاد، هجرت، استفاده بهتر از منابع موجود و آگاهی افزایی مردم راهکارهای از میان بردن تهدیدهای مذبور در مکتب امنیتی اسلام است.
وی افزود: باید از منابع فقهی سر خط‌های فقه امنیت را استخراج کرد و به وسیله تفقه در آنها می‌توان به مکتب امنیتی اسلام دست یافت.
**********************************************

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری:
ظرفیت پذیرش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها در دولت نهم سه برابر شد.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ظرفیت پذیرش دانشجودر مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها در دولت نهم سه برابر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از وزارت‌علوم ، تحقیقات و فناوری دکتر محمد مهدی زاهدی با بیان اینکه دانشچویان تحصیلات تکمیلی نقش اصلی را در رسیدن به مرزهای دانش و توسعه علمی کشور ایفا می کنند گفت : ظرفیت پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در سال 1388 نسبت به سال 1383، سه برابر رشد داشته است.
وی گفت : در سال 1383 ظرفیت پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها 25765نفر بود که در سال 1387به 57950 نفر افزایش یافت وبرای سال 1388نیز ظرفیت پذیرش 75000 نفر دانشجودر مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است.
وی افزود : در سال 1383ظرفیت پذیرش دانشجودر مقطع دکتری در کشور 2490 نفر بود که این میزان در سال 1387با رشد 100درصدی به 5110 نفر افزایش یافت و در سال 88نیز ظرفیت پذیرش دانشجودر مقطع دکتری در دانشگاه‌های کشور 6000 نفر می باشد.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت : طبق سند چشم انداز بیست ساله باید 20درصد دانشجویان کارشناسی وارد مقطع تحصیلات تکمیلی شوند لذا برنامه های این وزارت نیز هماهنگ با سند چشم انداز و برنامه چهارم توسعه در جهت رشد تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها می باشد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :