اخبار حوزه و دانشگاه (5/3/88)

۰۵ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۰:۰۹ کد : ۲۵۸۸۴ اخبار
تعداد بازدید:۳۱۴
پذیرش دانشجوی دکترا در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی در دانشگاه مذاهب اسلامی/ پایان‌نامه‌های دانشجویی باید در جهت رفع مشکلات باشند/ اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره پایان نامه سال دانشجویی برگزار شد/ برنامه پنجم توسعه و نقشه جامع علمی نباید جزایر جداگانه باشند.

در دانشگاه مذاهب اسلامی:
پذیرش دانشجوی دکترا در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی
دانشگاه مذاهب اسلامی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی دو مرحله آزمون عمومی و اختصاصی در رشته «فقه و حقوق اسلامی» در مقطع دکترا دانشجو می‌پذیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دانشگاه مذاهب اسلامی بر اساس مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از میان طلاب شیعه و اهل سنت و همچنین فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها، برای نیمسال دوم تحصیلی 89-88 در رشته فقه و حقوق اسلامی دانشجوی دکترا می پذیرد .
این آزمون در دو مرحله عمومی و اختصاصی برگزار می‌شود. ثبت نام آزمون از روز چهارشنبه 6 خرداد ماه آغاز و تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه 4 تیرماه ادامه خواهد داشت. زمان برگزاری آزمون عمومی نیز روز پنجشنبه 9 مهر و آزمون اختصاصی روز جمعه 10 مهر اعلام شده است.
داوطلبان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه به آدرس
www.mazaheb.ac.ir مراجعه کنند.
******************************************************
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری:
پایان‌نامه‌های دانشجویی باید در جهت رفع مشکلات باشند
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: پایان نامه‌ها نباید به موضوعات تکراری بپردازند و باید مشکلات را حل کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس، صادق واعظ زاده در مراسم تقدیر از سیزدهمین دوره پایان‌نامه‌های سال دانشجویی که صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با اشاره به رشد کمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور گفت: هم اکنون در کشور 18هزار دانشجوی دکترا و 140 هزار دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد در کشور داریم و دانشجویان تحصیلات تکمیلی سرمایه‌های ارزشمندی هستند.
وی با اشاره به اهمیت پایان‌نامه‌های دانشجویی گفت: باید پایان‌نامه‌ها در چرخه نوآوری ملی جایگاه ارزنده‌‌ای پیدا کنند و امروز با توسعه کمی که دانشگاه‌ها و تحصیلات تکمیلی پیدا کرده‌اند، باید به ارتقا کیفیت آن‌ها اهتمام ورزید و کیفیت پایان‌نامه‌ها را ارتقا داد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: کیفیت پایان‌نامه‌ها هم اکنون از حداقل قابل قبول برخوردار است اما باید کیفیت آن‌ها بهتر شود.
وی ادامه داد: پایان‌نامه‌ها باید برای حل مشکلات به اجرا درآیند یا برای نوآوری‌های کاربردی و نظری باشند. پرداختن به موضوعات غیر قابل استفاده باید کنار گذاشته شود.
وی تأکید کرد: در علوم انسانی بیش از گذشته باید در انتخاب موضوعات توجه کنیم. باید از منابع عظیم و بزرگ در پایان نامه‌ها استفاده شود.
واعظ زاده گفت: حوزه‌های کاربردی و اختراعات کمتر مورد ارجاع قرار می‌گیرند در صورتی که در این مقطع زمانی کشور ما اهمیت این‌ها بیشتر از مقالات علمی است و به تکمیل چرخه نوآوری کمک زیادی می‌کنند.
وی افزود: باید در برنامه‌ها و ضوابط حمایت از پایان‌نامه‌ها نیز مد نظر قرار بگیرد و ما این موضوع را در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری می‌کنیم.
******************************************************

اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره پایان نامه سال دانشجویی برگزار شد.
اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره پایان نامه سال دانشجویی و نهمین دوره پژوهش برتر دانشجویی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و تقدیر از نفرات برتر برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دبیر جشنواره پایان نامه سال دانشجویی ظهر دوشنبه با اشاره به تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره گفت: تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره پایان نامه سال دانشجویی 35 درصد رشد داشته است.
سلگی خاطرنشان کرد: 399 اثر در حوزه علوم انسانی به دبیرخانه ارسال شد که در مجموع تمامی بخش‌ها بیشترین تعداد آثار را به خود اختصاص داده بود. تعداد شرکت کنندگان زن امسال نیز با رشد قابل توجه به 48 درصد رسیده بود.
وی ادامه داد: دانشگاه‌های غیردولتی نیز با 9 درصد افزایش تعداد پایان نامه نسبت به سالهای قبل 32 درصد از کل پایان نامه ها را به خود اختصاص دادند.
دبیرجشنواره تاکید کرد: هیئت داوران پس از بررسی 23 اثر را به عنوان آثار برگزیده و 26 اثر را به شایسته تقدیر معرفی کردند. همچنین به دو اثر ویژه جایزه شیخ بهایی اهدا خواهد شد. دو استاد راهنما نیز به عنوان اساتید راهنمای برتر انتخاب شدند.
سلگی تاکید کرد: دبیرخانه جشنواره در حال برنامه ریزی است که از سال آینده امکاناتی برای پایان نامه های در دست اقدام نیز فراهم شده و این جشنواره در سطح کشورهای اسلامی توسعه پیدا کند.
******************************************************
رئیس جهاد دانشگاهی:

برنامه پنجم توسعه و نقشه جامع علمی نباید جزایر جداگانه باشند.
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: عده ای در حال تدوین برنامه پنجم و عده ای هم به دنبال نقشه جامع علمی کشور هستند. این دو گروه باید دنبال رو یکدیگر باشند و در یک راستا حرکت کنند نه این که هر کدام جزیره ای جدا باشند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حمید رضا طیبی ظهر دوشنبه در اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره پایان نامه سال دانشجویی با بیان این مطلب افزود: تنها راه توسعه کشور و رسیدن به جایگاه برتر منطقه، توسعه علم و فناوری است. هنوز ما نتوانسته ایم در این عرصه استعدادهای خود را شکوفا کنیم.
وی اظهار داشت: ما همواره افق چشم انداز کشور را دورتر از آنچه که امروز دستیابی به جایگاه اول منطقه است ترسیم می کردیم اما امروز برای رسیدن به همین هدف هم مشکل داریم و باید برنامه ریزی های جدی تری انجام دهیم.
رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: باید برنامه ریزی انجام دهیم که متاثر از تغیرات مدیریتی در کشور نباشد. برنامه ریزی که همزمان با توسعه سیاسی کشور توسعه علمی و فناوری را نیز مدنظر داشته باشد.
طیبی خاطرنشان کرد: نقشه جامع علمی کشور می تواند نقطه اتصال حرکتهای ما در حوزه علم و فناوری باشد. این نقشه می تواند سیر توسعه علمی کشور را به سیر طبیعی خود که به خاطر جنگ و نا امنی ها از بین رفته بود، برگرداند.


آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :