اخبار حوزه و دانشگاه (3/3/88)

۰۳ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۳:۲۰ کد : ۲۵۸۸۵ اخبار
تعداد بازدید:۳۱۳
همایش رؤسای دانشگاه‌های کشور در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد/ سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام منصوب شد /عمر مدیریت‌ها در ایران در خوشبینانه‌ترین حالت چهار سال است/ آغاز به کار هشتمین نشست تخصصی محققان اقتصاد اسلامی در دانشگاه تبریز/ برگزاری همایش پژوهشی امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه آزاد/ مقام اول دانشگاه آزاد در رشد علمی


همایش رؤسای دانشگاه‌های کشور در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد .
همایش کشوری روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارکهای علمی و فناوری کشور با حضور وزیر علوم در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمد مهدی زاهدی وزیرعلوم تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه‌ این همایش دو روزه، ضمن گرامیداشت ایام سوم خرداد و تسلیت به‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و آیت الله بهجت، گفت: باید تلاش کنیم تا این بزرگان را به عنوان الگو و سرمشق در دانشگاه‌ها قرار دهیم.
وی افزود: جایگاه اساتید و بزرگان علم و دانش باید در جامعه توسط مسئولان، مورد تکریم قرار گیرد.
همچنین احمد مومنی‌راد مشاور و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم بیان کرد: همایش علمی پژوهشی اصلاح الگوی مصرف با حضور ریاست دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری با هدف اجرایی کردن فرمان مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.
دکتر احمد اکبری رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در این همایش و در جمع روسای دانشگاه‌ها گفت: دانشجویان این دانشگاه با رتبه‌ برتر در اکثر دانشگاه‌های کشور پذیرفته می‌شوند.
وی ادامه داد: محوطه سازی در دانشگاه‌ سیستان و بلوچستان در چهار سال اخیر از روند و پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده و در نظر سنجیها بیش از 90 درصد دانشجویان از این فعالیت احساس رضایت دارند.
به گفته وی، خوشبختانه در این دانشگاه دانشجویان با آزادی کامل در جلسات پرسش و پاسخ حضور می‌یابند و خواسته‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح می کنند.
در این همایش دو روزه، 15 مقاله و 6 گارگاه به صورت همزمان، مطالب تخصصی و علمی را ارائه می کنند.
******************************************************

از سوی وزیر علوم:
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام منصوب شد.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری طی حکمی از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حفظ سمت سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، در حکم محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دکتر جعفر مهراد، ارزیابی کمی و کیفی انتشارات علمی، دانشمندان و پژوهشگران و تعامل سازنده با سایر نظام‌های استنادی بین المللی را از مهم‌ترین مأموریت‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مورد تأکید قرار گرفته است.
اجرایی کردن تشکیلات مصوب، ایجاد ساختارهای قانونی از قبیل ردیف مستقل، فضا، ساختمان و تأمین نیروی انسانی متخصص نیز از دیگر مواردی است که در این حکم عنوان شده است.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام پیش از این وابسته به مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بود و از سال 1388 به عنوان یک موسسه پژوهشی مستقل وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عمل می کند.
******************************************************
سهراب پور :
عمر مدیریت‌ها در ایران در خوشبینانه‌ترین حالت چهار سال است.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: هم اکنون در ایران عمر مدیریت‌ها در خوشبینانه ترین حالت چهار سال است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، سعید سهراب پور امروز شنبه در همایش ملی ارتقای توان داخلی در تهران با اشاره به تدوین یکسری از قوانین در کشور به عنوان نقشه های راه توسعه گفت: در نظام فعلی که دنیا علیرغم تمامی دستاوردهای گذشته با بحران مواجه است، همه منتظر شنیدن حرف نو به همراه الگوی نو هستند که از یک نظر در صحنه امروزی ارزیابی هر ملتی صرف نظر از داشتن چه تعداد جمعیت مباحثی نظیر صنعت، اقتصاد و تولید علم و فناوری را مورد تاکید قرار می دهند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: برای ایران با توجه به تاریخ در گذشته تاثیر گذار قطعا نمی توان رتبه های آخر را از نظر اقتصاد علم و فناوری در نظر گرفت. بنابراین طبیعی به نظر می رسد که ایران باید طی 20 سال آتی کشور اول منطقه به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باشد.
سهراب پور تصریح کرد: در فضای فعلی کشور که بسیاری از تحریم های سیاسی، اقتصادی و مالی شامل حال ایران شده لست، باید در صحنه ارتقای توان تولید داخلی گامهای بسیار جدی برداشته شود.
وی گفت: اما ملزومات دستیابی به چنین هدفی قطعا باید از سوی تمامی سیاستگذاران و برنامه ریزان مورد تاکید قرار گیرد، این در حالی است که اولین ملزوم گام نهادن در این راه داشتن تفکر سیستماتیک است. این در حالی است که سنوات گذشته هر گرایشی که سکان مدیریت کشور را به عهده داشته است طرحهای زودبازده را مورد تاکید قرار داده و بسیاری از پارامترها نظیر اشتغال را سطحی و بدون توجه از سر گذرانده است.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف خاطر نشان کرد: لازمه دوم تفکر استراتژیک و دورنگر است، این در حالی است که هم اکنون در ایران عمر مدیریتها در خوشبینانه ترین حالت 4 سال و در واقع گرایانه ترین حالت کمتر از این است. بنابراین باید ارتقای توان تولید داخل که یک بحث جدی است، ممکن است مورد غفلت واقع شود چرا که مدیران رویکردهای متفاوتی نسبت به آن خواهند داشت.
سهراب پور یکی دیگر از ملزومات دستیابی به اهداف تعیین شده کشور را مباحث مدیریتی دانست و گفت: در هر کشور موفق باید یک محور به عنوان توسعه انتخاب شده و زمینه سازی برای سایر صنایع در سایه آن صورت گیرد که البته در این میان نباید نقش ثروت های انسانی را نادیده گرفت.
******************************************************

کتاب «آرای اخلاقی علامه طباطبایی» رونمایی شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس، ویراستار کتاب «آرای اخلاقی علامه طباطبایی» که کار ارزیابی علمی آن را نیز به عهده داشت، گفت: اخلاق به مثابه یکی از مهم‌ترین معرفت‌های دینی میان همه ادیان بشر بوده و حتی برخی از ادیان مثل کنفسیوس برپایه تعالیم اخلاقی شکل گرفته است.
هادی وکیلی افزود: دین اسلام بر 3 پایه عقاید، اخلاق و فقه بنا شده و این کتاب به عقاید و اخلاقیات فقهی از منظر علامه طباطبایی پرداخته است و به نوعی به فلسفه اخلاق و اخلاق شخصی علامه طباطبایی اشاره دارد.
وکیلی در ادامه با بیان اینکه ما در این ارزشیابی علمی با مشکل غیبت مولف به خاطر حضور در خارج از کشور و حجم زیاد مطالب روبه‌رو بودیم، تصریح کرد: اما به خاطر حسن ظن مولف و تلاش دوستان این اثر واکاوی و آماده انتشار شد.
ویراستار علمی کتاب «آرای اخلاقی علامه طباطبایی» خاطرنشان کرد: این کتاب ابتدا به اخلاقیات و بعد به اخلاق خود علامه طباطبایی می‌پردازد که اثری فنی با زبان بسیار روان است.
در ادامه این مراسم، نجمه‌السادات طباطبایی به برخی ویژگی‌های اخلاقی علامه اشاره کرد و گفت: هر ذره از اوقات زندگی برای ما در کنار علامه درس بود. او علاقه شدید به خانواده و دختران خود داشت، اما با تمام این علاقه هیچ‌گاه از تربیت اسلامی کوتاه نمی‌آمد.
وی تصریح کرد: علامه طباطبایی علاوه بر خانواده، احترام زیادی برای شاگردان و دوستان خود قائل بود و عجیب نبود که همیشه مورد تکریم دوستان قرار می‌گرفت.
طباطبایی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های علامه، توکل بسیار زیاد او به خدا بود و هیچ‌گاه نگران خسرانی که در مال دنیا می‌افتاد، نمی‌شد.
در پایان این مراسم رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به همراه نجمه‌السادات طباطبایی از این کتاب رونمایی کردند.
قرار بود در این مراسم رضا رمضانی نویسنده کتاب نیز حضور داشته باشد که به دلیل سفر خارج از کشور بدون حضور وی از کتاب رونمایی شد.
کتاب «آرای اخلاقی علامه طباطبایی» که به زندگینامه علامه طباطبایی و رابطه اخلاق دینی و آزادی از دیدگاه آیت‌الله طباطبایی و پشتوانه فضائل اخلاقی او پرداخته توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه منتشر شده است.
******************************************************

آغاز به کار هشتمین نشست تخصصی محققان اقتصاد اسلامی در دانشگاه تبریز
هشتمین نشست تخصصی محققان اقتصاد اسلامی به منظور ارایه راهکارهای توسعه رشته اقتصاد اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با حضور بیش از یکصدنفر از محققان و پژوهشگران  این حوزه به مدت دو روز در دانشگاه تبریز  برگزار شد.
رییس دانشگاه تبریز در این نشست توسعه راهکارهای  رشد رشته اقتصاد اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را ضروری دانست و تصریح کرد:سیاستگذاری و برنامه ریزی در زمینه ارتقاء کمی و کیفی در توسعه نظام آموزش و پژوهش و طراحی چشم انداز مطلوب با توجه به نیاز کشور در این حوزه را از جمله عوامل موثر در توسعه رشته اقتصاد اسلامی در در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری،‌ دکتر سید محمد تقی علوی، وارد شدن به هر حوزه تخصصی را لازمه تولید دانش در آن زمینه دانست و تاکید کرد: تولید علم و دانش در کشورمان باید بر اساس نیاز جامعه با توجه به آموزه های دینی، اسلامی و احکام شرعی ما صورت بگیرد .
وی، مطالعه و پژوهش در همه عرصه‌های مختلف بشری  را ضروری دانست و تصریح کرد:تولید علم و دانش بشری باید در جهت اهداف توسعه  عدالت اجتماعی در راستای رفاه، آبادانی و سعادت آن جامعه به کار گرفته شود.
به گفته وی، دین مقدس اسلام و متون آموزه‌های دین اسلام و قرآن کریم تاکید زیادی برای استفاده تجربی دانش اندیشمندان در جهت رفاه و سعادت جامعه دارد.
دبیر هشتمین نشست تخصصی اقتصاد اسلامی، تبیین وضع موجود در نظام آموزشی و پژوهشی و طراحی چشم انداز مطلوب در سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی توسعه  رشته اقتصاد اسلامی، را از جمله محورهای این نشست اعلام کرد و افزود: این نشست با هدف ارایه راهکارهای توسعه رشته اقتصاد اسلامی در در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تداوم تلاش هاتی جمعی محققان و متخصصان اقتصاد اسلامی به منظور گسترش دانش اقتصاد اسلامی در کشور برگزار می‌شود.
دکتر یدالله دادگر، افزود: برای  این  نشست بیش از  40 مقاله ارسال شده بود که 14 مقاله از آنها در طول دو روز برگزاری به صورت سخنرانی ارایه می شود.
بر پایه همین گزارش دانشگاه تبریز این نشست را با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و انجمن اقتصاد اسلامی ایران برگزار می‌کند.
سلسله نشست‌های تخصصی محققان اقتصاد اسلامی با هدف ایجاد و برقراری هماهنگی میان صاحب‌نظران، محققان، مدرسان و فعالان حوزه اقتصاد اسلامی  از سال 1379 در کشور برگزار می‌شود.
******************************************************

مظاهری خبر داد:
برگزاری همایش پژوهشی امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه آزاد
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری همایش‌های کیفی و پژوهش محور در حوزه امر به معروف و نهی از منکر خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،  معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست مشترک ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه آزاد اسلامی و تشکیل کانونهای شهروند مسئول منطقه چهار گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی جهت ترویج امر به معروف و نهی از منکر برای اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه در دستور کار این دبیرخانه قرار گرفته و در خصوص انجام تحقیقات و پژوهش های کاربردی تاکید داریم.

وی فرهنگ سازی در این فرضیه را مهم دانست و افزود: راه اندازی کانون های شهروند با بهره گیری از اصول و مبانی ارزش های دینی یک فکر قرآنی و تکلیف الهی است.
مظاهری اضافه کرد: شناخت صحیح در این حوزه می تواند بسیاری از مشکلات و چالش های موجود جامعه را حل و فصل کند.
دکتر مظاهری از برگزاری همایش های پژوهش محور و ملی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در واحد خوراسگان خبر داد و ادامه داد: سیر صعودی تدوین و ابلاغ بخشنامه های معاونت فرهنگی پیرامون کانون های شهروندی مسئول به واحدهای مختلف دانشگاهی نشانگر پویایی و هدفمندی اقدامات در این حوزه است و بنابراین انتظار می رود که سطح فعالیت ها و برنامه ها نیز به همین سبب از کمیت و کیفیت بالاتری برخوردار باشد.
******************************************************
رهنما به مهر خبر داد:
رشد 81 درصدی تولید علم دانشگاه آزاد/ مقام اول دانشگاه آزاد در رشد علمی
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از 81 درصد رشد علمی نقش ویژه ای در بدست آوردن جایگاه دوم کشور در تولید علم منطقه پس از کشور ترکیه را داشته است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، فریدون رهنمای رودپشتی با بیان این مطلب افزود: دانشگاه آزاد بر اساس آمار منتشر شده در مجله رهیافت وزارت علوم از نظر رشد علمی در کشور مقام اول و از نظر تولید تعداد مقالات مقام سوم را در کشور داشته است.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس منابع رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در سال 2008 بیشترین رشد را در خصوص تولید علم در میان مراکز علمی و دانشگاه‌های کشور داشته است.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد ادامه داد: در سال 2008 دانشگاه آزاد اسلامی با 81 درصد رشد در تولید علم جایگاه اول، دانشگاه علوم پزشکی تهران با 56 درصد رشد جایگاه دوم و دانشگاه تهران با 44 درصد رشد جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است
رهنمای رودپشتی اظهار داشت: همچنین دانشگاه تهران با تولید هزار و 600 مقاله رتبه اول، دانشگاه علوم پزشکی با هزار و 200 مقاله رتبه دوم و دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از 900 مقاله در رتبه سوم تولید مقالات در سال 2008 قرار داشته اند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :