اخبار حوزه و دانشگاه (31/2/88)

۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۳:۲۲ کد : ۲۵۸۸۷ اخبار
تعداد بازدید:۴۰۲
‌تدوین آیین‌نامه نظارت بر اعتبارات پژوهشی بند 26 بودجه/ علوم‌انسانی از نگاه بدبینانه و ناکارآمدی نظام آموزشی رنج می‌برد/ نگاه دینی به علوم انسانی هنوز جا نیفتاده است/ تقویت پژوهش‌های تقاضامحور/ حضور نسل جوان به معنای خداحافظی من از ریاست دانشگاه آزاد نیست/ برگزاری دهمین نشست مجمع عمومی کنسرسیوم تامین منابع علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور

کبگانیان در گفت‌و‌گو با ایسنا خبر داد:
‌تدوین آیین‌نامه نظارت بر اعتبارات پژوهشی بند 26 بودجه
ارائه راهبرد اصلاح الگوی مصرف سازمان‌ها از سوی شورای عالی عتف.

دبیر شورای عالی عتف با اعلام بحث درباره تدوین آیین‌نامه‌ بند 26 قانون بودجه سال 88 برای تصویب در هیات دولت از تشکیل کمیته تخصصی در ارتباط با اصلاح الگوی مصرف خبر داد.
دکتر منصور کبگانیان در حاشیه بیست و هفتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری (عتف) در گفت‌و‌گو با خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که در جلسه روز چهارشنبه دو بحث اساسی بین اعضا مطرح شد، اظهار کرد: یکی از بحث‌ها آیین‌نامه‌ بند 26 قانون بودجه سال 88 در خصوص نظارت بر بودجه‌های پژوهشی دستگاه‌ها و دیگری مصوبه شورای عالی عتف در زمینه سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فن‌آوری بود، چرا بودجه باید بر اساس سیاست‌ها و اولویت‌های شورای عالی عتف باشد.
وی افزود: بر این اساس مقرر شد که نظرات دستگاه‌ها تا زمان مشخصی به صورت مکتوب اعلام شود، بنابراین آیین‌نامه‌ بند 26 قانون بودجه سال جدید پس از تدوین در شورای عالی عتف باید در هیات دولت به تصویب برسد.
کبگانیان با اشاره به این که بحث بررسی اصلاح الگوی مصرف دستور جلسه‌ دیگر کمیسیون بود، ادامه داد: در این جلسه سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور، وزارت بازرگانی و وزارت نیرو فعالیت‌های انجام شده در این حوزه را ارائه و تحلیلی از وضعیت موجود ارائه کردند.
وی افزود: این کار به صورت یک پروژه ملی کلان در حال انجام است تا کارهایی که در دستگاه‌ها صورت گرفته، تلفیق شود تا از آنها راهکارهایی بیرون بیاید، از این رو نهادهایی مانند وزارت اقتصاد و دارایی و سازمانهایی که به طور فرابخشی در ارتباط با مصرف فعالیت می‌کنند، ممکن است محوریت قرار گیرند که دلیل آن وظیفه فرابخشی آنهاست، بنابراین کمیته تخصصی در زمینه اصلاح الگوی مصرف تشکیل شده است.
معاون پژوهشی وزیر علوم در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان این که در بحث اصلاح الگوی مصرف اولین قدم، تحلیل وضع موجود است، خاطر نشان کرد: تحلیل وضع موجود بدین شکل است که باید پی ببریم که اسراف و فقدان مصرف بهینه در کدام بخش‌ها وجود دارد و در ادامه اولویت بندی سازمان‌ها بر اساس عدم مصرف بنیه است. آخرین مرحله ارائه راهبردی برای اصلاح الگوی مصرف است که با تلفیق راهبردهای تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برنامه راهبردی ارائه خواهد شد.
دبیر شورای عالی عتف، خاطر نشان کرد: برای تدوین اولویت‌های علم و فن‌آوری که در قانون بودجه و نقشه جامع علمی کشور مورد استفاده خواهد بود، ظرف دو هفته آینده جلسه فوق‌العاده کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار خواهد شد.
******************************************************

مدیر گروه معارف دانشگاه امیرکبیر:
علوم‌انسانی از نگاه بدبینانه و ناکارآمدی نظام آموزشی رنج می‌برد.
مدیرگروه معارف دانشگاه امیرکبیر گفت: مشکل عمده ضعف رشته های علوم انسانی و بی توجهی نسبت به این رشته ها در دانشگاه را باید در نگاه بدبینانه به آینده شغلی و ضعف نظام آموزش متوسطه جست و جو کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر رضا حاج ابراهیم در ادامه اظهار کرد: چالش اساسی در مجموعه علوم انسانی دانشگاه ها به نحوه جهت گیری استعدادهای دانش آموزان در دوران تحصیلات متوسطه برمی گردد چرا که بسیاری از استعدادهای نخبه به سمت تحصیل در رشته های فنی و پزشکی سوق داده می شوند.
وی تاکید کرد: رشته های علوم انسانی گرایش های کارآمدی در جامعه ما نیستند که علت را باید در پاره ای ازسهل انگاری های نظام آموزشی متوسطه جست و جو کرد.
دکتر حاج ابراهیم در ادامه گفت: ما استعدادهای نخبه را از همان دوران متوسطه به سمت رشته های علوم فنی مهندسی یا پزشکی سوق می دهیم و بدون تعارف، کلاس های علوم انسانی خالی از دانش آموزان نخبه می شود، از این رو است که در ایران شاهد ظهور اقتصاد دان بزرگ، نظریه پرداز اجتماعی برجسته و تئوریسین های سیاسی از میان دانشجویان و محصلان علوم انسانی نیستیم.
وی اظهار داشت: در اغلب کشورهای جهان ورود دانشجو به رشته های پزشکی و فنی و مهندسی آسان تر است و به دلیل اهمیت برخی از رشته های علوم انسانی از جمله حقوق، اقتصاد و علوم سیاسی دانشجویان ناچارند در معرض آزمون های ورودی پیچیده و دشوار قرار گیرند، در حالی که در ایران درست برعکس است.
وی افزود: یکی دیگر از عوامل گرایش دانش آموزان و دانشجویان به رشته های فنی و مهندسی نگاه بدبینانه به رشته های علوم انسانی و این شائبه است که این رشته ها در آینده فاقد بازار کار و شأن اجتماعی هستند، به همین دلیل بسیاری از دانش آموزان گرایش بیشتری به تحصیل در رشته های غیر از علوم انسانی دارند.
مدیر گروه معارف دانشگاه امیرکبیر در پایان تصحیح این نگاه اجتماعی را به رشته های علوم انسانی ضرورت جامعه امروز عنوان و ابراز امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک با همراهی مسئولان نظام آموزشی و اساتید، شاهد ارتقای تحصیل در رشته های علوم انسانی باشیم.
******************************************************

با تشریح راه‌های اسلامی شدن دانشگاه‌ها،
مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی تهران: نگاه دینی به علوم انسانی هنوز جا نیفتاده است.
مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تهران اسلامی شدن دانشگاه‌ها را مستلزم تقویت علوم انسانی و داشتن نگاه دینی به حوزه پژوهش دانست.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا ، دکتر محمود توسلی با اشاره به چهار بعد مورد توجه در اسلامی کردن دانشگاه‌ها، گفت: تسلط به علوم انسانی و تقویت آنها، داشتن نگاه دینی به کشفیات علم، توجه به فضای دانشگاه‌ها و تحول در ارتباطات میان اساتید و دانشجویان ضرورت‌های اسلامی شدن دانشگاه‌ها هستند.
وی با بیان اینکه هنوز نگاه دینی به علوم انسانی جا نیفتاده است، افزود: رشته‌های علوم انسانی از جمله حقوق، اقتصاد، روانشناسی، مدیریت و شاخه‌های دیگر این ظرفیت را دارند که بر مبنای دین تدوین و بیان شوند، اما متاسفانه این رشته‌ها عمدتاً تحت تاثیر مبانی غیردینی قرار دارند.
دکتر توسلی تصریح کرد: تقویت علوم انسانی و جذب نخبگان در رشته‌های علوم انسانی می تواند تا حدودی فضا را به سمت اسلامی کردن دانشگاه‌ها سوق دهد.
این استاد دانشگاه بعد دوم اسلامی کردن دانشگاه‌ها را نگاه متفاوت از ماده گرایی غرب به علوم دانست و افزود: وقتی ما علوم را به عنوان امری جدا از خواست و اراده الهی تلقی می‌کنیم گویا طبیعت به طور تصادفی پدیده‌ها را بوجود آورده و کشف کرده است، در این حالت هر چه استاد و دانشجو به آن دست یابند به قدرت انسانی ربط می‌دهند.
وی این نگاه را نوعی دید سکولار به زندگی و علوم برشمرد که با اسلامی بودن علوم کاملاً در تضاد است.
مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بعد سوم اسلامی شدن دانشگاه‌ها به اصلاح فضای ارتباطات میان دانشجو و اساتید بر می‌گردد که متاسفانه در این خصوص غفلتهایی شده است.
دکتر توسلی در خاتمه توجه به فرایض دینی از جمله برپایی نماز و تدبر در مفاهیم عمیق اسلام را در دانشگاه‌ها ضروری اعلام کرد و گفت: بعضاً دیده می شود زمان کلاسها، همایشها و سمینارها با وقت نماز هماهنگ نیست و غفلت‌هایی در این زمینه به چشم می‌خورد.

******************************************************

قدسی پور به مهر خبر داد:
تقویت پژوهش‌های تقاضامحور/ گسترش ارتباط باموسسات پژوهشی جهان اسلام
قائم مقام شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تقویت پژوهشهای تقاضا محور و گسترش ارتباط با موسسات پژوهشی جهان اسلام را اولویت‌های تعیین شده برای بند 26 قانون برنامه بودجه 88 اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حسن‌قدسی پور افزود: پس از تصویب آئین نامه بند 26 قانون برنامه بودجه سال 1388 باید سیاست‌ها و اولویت‌های آن نیز تدوین می شد از این رو شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در آخرین جلسه کمیسیون دائمی خود که امروز برگزار شد این سیاست‌ها و اولویتها را به عنوان پیشنهاد به اعضای کمیسیون ارائه کرد و قرار شد اعضا نظرات خود را ارائه دهند.
وی اظهار داشت: تسری سیاست‌های کلی اصل 44، آینده نگاری و آینده پژوهش در همه حوزه ها، تقویت پژوهشهای تقاضا محور و افزایش همکاری با موسسات پژوهشی و دانشگاه‌های جهان اسلام برخی سیاست‌های تعیین شده برای آئین نامه اجرایی بند 26 است.

قائم مقام شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اولویتهای تعیین شده گفت: علوم دینی و علوم انسانی، هنر، علوم پایه و علوم کاربردی نیز اولویتهای این آئین نامه به شمار می آیند. علوم کاربردی شامل ساخت و تولید، هوا و فضا، فناوری اطلاعات و حمل و نقل می شود.
وی اظهار داشت: آئین نامه اجرای بند 26 قانون برنامه بودجه طی جلسات اخیر کمیسیون دائمی عالی علوم، تحقیقات و فناوری به پایان رسیده و پس از نهایی شدن باید به تصویب هیئت دولت نیز برسد.
به گزارش مهر، بر اساس بند 26 قانون برنامه بودجه 88، کلیه دستگاه‌های اجرائی و مراکز تحقیقاتی وابسته به آنها و شرکتهای دولتی که اعتبارات بخش تحقیقات کشور اعم از اعتبارات منظور شده در فصل توسعه علوم و فناوری و یا اعتبارات پژوهشی سایر فصول استفاده می کنند، موظفند این اعتبارات را براساس سیاستگذاریها و اولویتهای تحقیقاتی تعیین شده توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری هزینه کرده و هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد خود را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه کنند.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز موظف است پس از دریافت گزارش و حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه 1389 گزارش جامعی از عملکرد اعتبارات تحقیقاتی کشور را به همراه نتایج و دستاوردهای پژوهشی تهیه و پس از تایید در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
آیین نامه اجرایی این بند حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه 1388 توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
******************************************************

جاسبی:
حضور نسل جوان به معنای خداحافظی من از ریاست دانشگاه آزاد نیست.
رئیس دانشگاه آزاد گفت: من بارها در سخنرانی های خود گفته ام که نسل جوان باید امور دانشگاه را به دست بگیرد اما این به آن معنا نیست که من می خواهم از ریاست دانشگاه بروم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالله‌جاسبی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: ما بارها پیش از این هم گفته ایم که هر گونه تغییر و تحول در ریاست دانشگاه باید توسط هیئت امنا انجام شود و در حال حاضر هیچ تصمیمی گرفته نشده است.
رئیس دانشگاه آزاد چند روز گذشته در مراسمی با بیان اینکه باید آرام آرام جای خود را به جوانان بدهیم اما آرزو هم بر جوانان عیب نیست گفته بود: دستاوردهای دانشگاه آزاد به حدی رسیده اند که دشمنان و مخالفان دیگر نمی توانند پاسخی داشته باشند.
******************************************************

دهمین نشست مجمع عمومی کنسرسیوم تامین منابع علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور برگزار شد.

 

حسام هزاوه‌ای، رییس دفتر معاونت پژوهشی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: دهمین نشست مجمع عمومی کنسرسیوم تامین منابع علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور صبح امروز از سوی دفتر پشتیبانی و خدمات پژوهشی معاونت پژوهشی وزارت علوم به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان و با حضور معاونین پژوهشی دانشگاهها، پژوهشگاهها و روسای کتابخانه‌ها برگزار شد.

 

وی افزود: برای پیشبرد بهتر اهداف شورای سیاست‌گذاری تامین منابع علمی کشور و با توجه به لزوم مشارکت فعال دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای حل مشکلات موجود در رابطه با خرید منابع الکترونیکی، شورای سیاست‌گذاری تامین منابع علمی دهمین نشست مجمع عمومی کنسرسیوم تامین منابع علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور برگزار شد.

 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :