اخبار حوزه و دانشگاه

۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۹:۴۸ کد : ۲۵۸۹۳ اخبار
تعداد بازدید:۵۲۹
استفاده بیشتر از ظرفیت‌های حوزه علمیه در دانشگاه ها/ ضعف کشور در علوم انسانی و هنر/ توجه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقشه جامع علمی وزارت علوم/ معرفی 500 دانشگاه برتر دنیا در بخش تحقیقات علمی/ ارائه آمار تولید مقاله تنها فخرفروشی است/ استاد ایرانی جرأت تالیف ندارد.

آیت‌الله مقتدایی:‏
از ظرفیت‌های حوزه علمیه باید در دانشگاه ها بیشتر استفاده شود.
مدیر حوزه علمیه قم با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل علمی و فرهنگی این حوزه، خواستار استفاده بیشتر ‏از این پتانسیل در امور ‏علمی و فرهنگی کشور و دانشگاه ها شد.‏
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، آیت‌الله مرتضی مقتدایی صبح پنج‌شنبه در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور طی سخنانی ‏از ‏اقدامات دانشگاه آزاد تمجید کرد و گفت: هر منصفی وقتی سابقه دانشگاه آزاد را مطالعه کند شک نمی‌کند که ‏اقدام با ارزش و با برکتی ‏برای نظام بوده است.‏
وی جلوگیری از خروج ارز و ارتقاء سطح علمی دانشجویان را از جمله خدمات بارز دانشگاه آزاد برشمرد و ‏افزود: بحمد‌الله دانشگاه آزاد با ‏مدیریت خوب دکتر جاسبی حرکت عظیم علمی کشور را به نتایج و سمت و سوی ‏مناسبی هدایت کرده است.‏
مدیر حوزه علمیه قم خواستار ایجاد رشته‌هایی در مقاطع تحصیلی فوق‌لیسانس به بالاتر دانشگاه آزاد شد.‏
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه بر ضرورت ‏استفاده بیشتر از این پتانسیل ‏در امور علمی و فرهنگی کشور تأکید کرد و بیان داشت: خوشبختانه هم اکنون تعداد ‏کثیری از حوزویان در مجامع علمی و دانشگا‌هی مشغول ‏تدریس و تبلیغ هستند اما باید این روند توسعه و ‏گسترش بیشتری پیدا کند.‏
آیت‌الله مقتدایی ارتباط حوزه و دانشگاه را اقدامی پسندیده و مطلوب خواند و اظهار داشت: امروزه ‏حوزه‌های علمیه از حیث علمی به ‏درجات بسیار خوبی رسیده‌اند و در حال حاضر طلاب خواهر نیز با بنیه علمی ‏قوی فارغ‌التحصیل شده‌اند که ضرورت دارد از آنها جهت رشد ‏علمی، فرهنگی و دینی دانشجویان استفاده شود.‏
وی در ادامه تأثیرگذاری حوزه‌های علمیه در امور فرهنگی و علمی کشور را متذکر شد و گفت: با اقدامات و ‏هماهنگی‌های صورت گرفته ‏خوشبختانه جایگاه خوبی در سیاست‌های بخش فرهنگی سند چشم‌انداز نظام برای ‏حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شده است.‏
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: با بحث و بررسی‌هایی که همکاران ما با اعضای مجمع ‏تشخیص مصلحت نظام ‏داشته‌اند به زودی موضوع استفاده از ظرفیت‌های عظیم نهفته در حوزه‌های علمیه که ‏چندین تبصره و بند نیز دارد در مجمع تشخیص ‏مصلحت نظام نهایی خواهد شد.‏
وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز همکاری‌های خوبی بین حوزه، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها وجود دارد که ‏امیدواریم با توجه به نقش و ‏جایگاه حوزه علمیه این موضوع تثبیت شود.‏
آیت‌الله مقتدایی ضمن تأکید بر ضرورت توجه به بومی سازی دانشجویان در دانشگاه آزاد خواستار استفاده بیشتر ‏این دانشگاه از نخبگان و ‏تحصیل‌کردگان حوزه‌های علمیه شد.‏
******************************************************

داودی مطرح کرد:
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ضعف کشور در علوم انسانی و هنر، فعالیت بیشتری را در این بخش خواستار شد.

معاون اول رئیس حمهور با تاکید بر ضعف کشور در حوزه های علوم انسانی و هنر گفت: حوزه هایی چون روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و مدیریت بسیار پر چالش هستند که لازم است در این حوزه ها کارهای وسیعی صورت گیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، پرویز داودی ظهر چهارشنبه در همایش پیشرفت و توسعه علمی در برنامه پنجم با اشاره به گذشته پر افتخار کشور در حوزه های علم و فناوری گفت: حرکتهایی بعد از انقلاب در این حوزه انجام شده است که از آن جمله می توان به موفقیت‌های کشور در زمینه فناوری هسته ای و ارسال ماهواره به فضا اشاره کرد.
وی شکل گیری انجمن‌های علمی، پارک‌های علم و فناوری، صندوق حمایت از نخبگان و قطب‌های علمی را در راستای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانست و افزود: طراحی و ساخت هفت هزار دستگاه سانتریفیوژ، تکمیل چرخه سوخت هسته ای و قرار گرفتن کشور در میان کشورهای دارنده فناوری هوا و فضا محصول حمایت‌های این نهادها از حرکت‌های علمی است.
داودی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در بخش آموزشی و پژوهشی اظهار داشت: ظرفیت پذیرش دانشجو در سال 88 به یک میلیون و 500 هزار نفر رسیده است که با توجه به شرکت یک میلیون و 250 هزار نفر در آزمون سراسری این آمار حکایت از ظرفیت‌های خالی در دانشگاه‌ها دارد.
وی ادامه داد: ظرفیت پذیرش در دوره کارشناسی ارشد در سال 83 حدود 17 هزار نفر بود که این میزان در سال 87 به 50 هزار نفر رسید. ضمن آنکه در دوره دکتری پذیرش از هزار و 600 هزار نفر به چهار هزار و 500 نفر رسید.
داوی با بیان اینکه میزان چاپ مقالات در مجلات ISI از سه هزار و 800 مقاله در سال 83 به 13 هزار و 600 مقاله در سال 87 رسیده است، ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار این آمار در سال 88 به 19 هزار مقاله ISI برسد. علاوه بر این محققان کشور موفق به کسب رتبه اول در هفت رشته علمی چون پلیمر، شیمی، ریاضی، مهندسی شیمی، نانو و پزشکی شده اند.
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر ضعف کشور در حوزه های علوم انسانی و هنر خاطرنشان کرد: حوزه هایی چون روان‌شناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و مدیریت بسیار پر چالش هستند که لازم است در این حوزه ها کارهای وسیعی انجام شود.
داودی همچنین به آمارهای ثبت اختراعات در کشور اشاره کرد و ادامه داد: از سال 57 تا 84 حدود چهار هزار و 800 اختراع ثبت شد این در حالی است که از سال 84 تاکنون حدود 24 هزار اختراع به ثبت رسیده است.   
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط مناسبی برای حمایت از انجمن‌ها ایجاد شده است، یادآور شد: با توجه به نقش انجمن‌های علمی در توسعه کشور در برنامه پنجم توسعه برنامه هایی برای ارتقای آنها در نظر گرفته شده است که اجرایی خواهد شد.
داودی با تاکید بر جایگاه انجمن‌های علمی دانشجویی در کشور گفت: در حال حاضر دو هزار و 250 انجمن علمی دانشجویی در کشور شکل گرفته است که به منظور ارتقای جایگاه این انجمن‌ها مصوبه ای در دولت داشتیم که در برنامه پنجم عملیاتی می شود.
معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: درصد هستیم در کنار پارک‌های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی، انجمن‌ها نیز فعال شوند.
******************************************************

کبگانیان خبر داد:
نقشه جامع علمی وزارت علوم مورد توجه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: نسخه پیشنهادی نقشه جامع علمی کشور که توسط وزارت علوم تدوین شده مورد استقبال اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است و هفته آینده در صحن شورا مطرح می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،  منصور کبگانیان ظهر چهارشنبه در همایش «پیشرفت و توسعه علمی کشور در برنامه پنجم توسعه» با بیان اینکه در آینده نزدیک تحولاتی در اسناد کشور رخ خواهد داد، یکی از الزامات راهبردی نقشه پیشنهادی را مربوط به انجمن‌های علمی دانست.
وی تاکید کرد: زیرساخت‌های فعالیت‌های انجمن‌های علمی باید به گونه ای فراهم شود به طوری که بتوانیم صدور مهندسی حرفه ای را در کشور به انجمن‌ها واگذار کنیم چرا که بسیاری از مجوزهایی که از سوی وزارت علوم صادر می ‌شود انجمن‌ها نیز توانایی صدور آنها را داشته و می‌توان مجوزهایی را که حاکمیتی نیست به انجمن‌ها واگذار کرد.
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: نسخه پیشنهادی نقشه جامع علمی کشور که توسط وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری تدوین شده به علت تعامل با تمام دستگاه‌ها و انجمن‌های علمی در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری یک نقشه ملی، فرابخشی و کلان است.
وی افزود: نسخه پیشنهادی وزارت علوم مورد استقبال اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است و هفته آینده این نسخه در صحن شورا مطرح خواهد شد. همچنین پنجشنبه این هفته در کمیته ویژه ‌ای که در شورا برای این موضوع تشکیل شده این نسخه به همراه نسخه قبلی بررسی خواهد شد.
کبگانیان با اشاره به اینکه نسخه پیشنهادی نقشه جامع علمی کشور در جلسه هفته آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی می‌شود از انجمن‌های علمی خواست با مطالعه ویرایش چهارم نسخه پیشنهادی نقشه نظرات خود را جهت بحث و بررسی در شورای عالی علوم، تحقیقات و ارائه کنند.
وی اضافه کرد: در راهبردهای ملی نقشه توجه ویژه ای به انجمن‌های علوم انسانی شده و نقشه جامع علمی کشور فرصت طلایی برای انجمن‌ها است.
******************************************************
در رده‌بندی تایوان اعلام شد:
معرفی 500 دانشگاه برتر دنیا در بخش تحقیقات علمی/ هاروارد در صدر
شورای ارزشیابی آموزش عالی و اعتبارگذاری تایوان نتایج رده بندی تحقیقات علمی سال 2008 در 500 دانشگاه برتر دنیا را منتشر کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این پروژه همه ساله با استفاده از متدهای کتابخانه ای به بررسی و رده بندی تحقیقات علمی 500 دانشگاه برتر دنیا می پردازد. انتخاب این 500 دانشگاه بر پایه شاخصهای واقعی علم (ESI) انجام می شود.
برای انجام این بررسی‌ها بیش از سه هزار تحقیق دانشگاهی در ESI فهرست بندی و 700 موسسه آموزش عالی که بیشترین تعداد انتشار مقالات علمی در نشریات علمی را به ثبت رسانده اند انتخاب شد.
هشت شاخص و سه معیار در رده بندی سال 2008 مورد ملاحظه قرار گرفتند. معیارها شامل تولید تحقیقات، برخورد تحقیقات و برتری تحقیقات بودند و شاخص‌ها عبارتند از:
1- تعداد مقالات در 11 سال اخیر (از 1997 تا 2008)
2- تعداد مقالات در سال جاری
3- تعداد تشویق نامه ها در 11 سال اخیر
4- تعداد تشویق نامه ها در دو سال اخیر
5- متوسط تعداد تشویق نامه ها در 11 سال اخیر
6- H-index در دو سال اخیر
7- تعداد مقالات برتر ارائه شده
8- تعداد مقالات سال جاری در ژورنالهای پر بیننده
برپایه این رده بندی دانشگاه هاروارد توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد. دانشگاه جان هاپکینز، دانشگاه استانفورد، دانشگاه واشنگتن- سیاتل و دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را به دست آوردند. نامی از دانشگاه‌های ایران در این فهرست دیده نمی‌شود.
فهرست 20 دانشگاه اول در رده بندی 500 دانشگاه برتر دنیا با بیشترین تعداد مقالات علمی به شرح زیر است:

1- دانشگاه هاروارد
2- دانشگاه جان هاپکینز
3- دانشگاه استانفورد
4- دانشگاه واشنگتن- سیاتل
5- دانشگاه کالیفرنیا (در لس آنجلس)
6- دانشگاه کالیفرنیا (در برکلی)
7- دانشگاه میشیگان
8- موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام. آی. تی)
9- دانشگاه کالیفرنیا (در سانفرانسیسکو)
10- دانشگاه کالیفرنیا (در ساندیگو)
11- دانشگاه پنسیلوانیا
12- دانشگاه توکیو
13- دانشگاه کلمبیا
14- دانشگاه تورنتو
15- دانشگاه یل
16- دانشگاه کمبریج
17- دانشگاه دوک
18- دانشگاه کورنل
19- دانشگاه آکسفورد
20- دانشگاه لندن (دانشگاه کالج لندن)
******************************************************

انتقادات شدید داوری اردکانی: 
ارائه آمار تولید مقاله تنها فخرفروشی است/ مگر نیوتون چند مقاله نوشت!
رئیس فرهنگستان علوم با انتقاد از ارائه آمارهای متعدد از تعداد مقالات آن را تنها تصنع، فخر فروشی، لاف زدن و پز دادن دانست و گفت: اینکه فلانی 700 مقاله نوشته مگر فخر دارد. اگر فردی نابغه است که می تواند در هفته یک مقاله بنویسد باید آن قدر عمیق شود که بتواند یک مشکل مهم را رفع کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر رضا داوری اردکانی عصر پنجشنبه در هم اندیشی سرآمدی آموزش در دانشگاه تربیت مدرس افزود: مگر بورن، پاستور، نیوتون و گالیله 700 مقاله نوشته اند.
پژوهش مقاله محور مدارس را ویران می کند.
وی اضافه کرد: این نوع پژوهش راه را بر آموزش می بندد و مدارس را ویران می کند اما اگر پژوهش واقعی صورت گیرد و به مسایل واقعی بپردازد به آموزش خدمت می کند و راه آن روشن می کند و تنها در این صورت است که استادان می توانند دانشجویانی پژوهنده تربیت کنند.
داوری اردکانی گفت: پس این سوء تفاهم که اگر به پژوهش توجه کردیم از آموزش مانده ایم نیاز به تامل دارد. درست است که پژوهش باید به مقاله برسد و در این میان باید با جامعه جهانی تعامل علمی داشت اما پژوهشی که تنها مقاله باشد پژوهش واقعی نیست و تنها تصنع و فرمالیته کار کردن است.
وی با اشاره به تجربه 50 ساله خود در امر آموزش گفت: درست است که می گویند روش آموزش باید عوض شود اما تدوین روش درست با اجرای آن دو مطلب متفاوت است. من از مشکل آموزش شروع می کنم تا بپردازم به این که اگر آموزش دشواری دارد آن را به جای دیگری نسبت ندهیم. نگوییم چون به پژوهش توجه شده، آموزش لطمه دیده چرا که اگر واقعاً این طور باشد پژوهش امر بدی است.
رئیس فرهنگستان علوم اضافه کرد: پژوهشی که خوب باشد حب علم است و جریان آموزش را سیال می کند و آن را بهبود می بخشد پس می بینیم که مشکل آموزش به پژوهش ربطی ندارد.
 هنوز در سر و سامان دادن آموزش فنی و حرفه ای مانده ایم.
وی یادآور شد: دو نوع آموزش داریم که یکی این است که جریان کارها با صرافت طبع و بی تکلف انجام شود و یکی دیگر از این دست آموزش‌ها نیز آموزش مهارت‌ها است. ما هنوز در سر و سامان دادن آموزش فنی و حرفه ای مانده ایم و برای ما مدرک خیلی اهمیت دارد اما مشکل از جایی آغاز می شود که در آموزش نظری ما بلند طبع هستیم و به برنامه های درسی که در غرب تدوین شده نظر داریم اما بهتر این است که در آن برنامه ها تامل کنیم.
 انتقاد از شیوه تدریس فعلی در نظام آموزش و پرورش.
داوری با انتقاد از شیوه تدریس فعلی در نظام آموزش و پرورش گفت: دانش آموز 14 ساله را باید مهیای علم آموزی کنیم نه اینکه در مدرسه با 20 کتاب مختلف اگر نگوییم بیزار، او را از کتاب رویگردان کنیم.
وی با اشاره به مثالی در مورد عدم توجه به جغرافی در میان دانش آموزان گفت: اگر موفق شویم که برنامه ای بنویسیم به صرافت طبع که راه ریاضی خواندن، فیزیک خواندن و جغرافی خواندن را به دانش آموز نشان دهد آن زمان کار بزرگی کرده ایم.
ما در نظام آموزشی همه راه‌ها را به دانش آموزان تحمیل می کنیم
رئیس فرهنگستان علوم گفت: ما باید راهی را برای آموزش به دانش آموزان نشان دهیم که بتوانند مطابق ذوق خویش در علم پیش روند اما اکنون داریم همه راه‌ها را به آنها تحمیل می کنیم و مجال انتخاب برای آنها نمی گذاریم. در آن صورت است که شرایط تدریس فراهم می شود و آن درس نیز شرایط پژوهش محور شدن آموزش خواهد بود.
وی گفت: پژوهش زمانی شکل می گیرد که ما مسئله ای داشته باشیم و پژوهشگر سعی در حل آن داشته باشد. یکی از عللی که پژوهش های پزشکی پیشرفت داشته اند نیز این است که در مورد مسائل انسان‌ها تحقیق می کنند و این به پیشرفت آنها منجر می شود.
علوم انسانی می تواند طراح جهان علم باشد.
داوری با تاکید بر این نکته که همه علوم در جامعه باید متناسب با هم رشد کنند تاکید کرد: در جامعه ای که به سوی مدرنیزاسیون حرکت می کند باید تقدم با علوم انسانی باشد زیرا علوم انسانی از آن جهت که به مقام علم توجه می کند می تواند طراح جهان علم باشد.
برنامه آموزشی بنویسیم که فرزندان ما را آزرده نکند.
وی با اشاره که با بازگشت به خویشتن و دیدن دوباره امکاناتی که وجود دارد می توانیم برنامه درست آموزشی بنویسیم، گفت: برنامه آموزشی بنویسیم که فرزندان ما را آزرده نکند.
******************************************************

انتقادات صریح حداد عادل:
استاد ایرانی جرأت تالیف ندارد/ وضعیت آموزشی دانشگاه‌ها مناسب نیست.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی از نشانه های ضعف آموزش در کشور را غلبه ترجمه بر تالیف برشمرد و گفت: استادان ما جرأت تالیف را از دست داده اند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر غلامعلی حداد عادل عصر پنجشنبه در هم اندیشی سرآمدی آموزش در دانشگاه تربیت مدرس افزود: دلیل اینکه ما به تالیف کم می پردازیم این است که ما برای تدریس رشته های مختلف از خودمان طراحی نداریم و نقشه تدریس نداشته و فاقد اشراف بر موضوع هستیم. یکی از مشکلات عمده ما در دانشگاه‌ها این است که از تالیف فاصله گرفته ایم.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان ویژگی‌های یک استاد خوب یادآور شد: استاد خوب باید هشت ساعت در هفته تدریس کند و 40 ساعت در محل کار خود حاضر باشد و کار دیگری نداشته باحشد. در این مدت هم به مطالعات متعدد بپردازد و آن قدر احاطه به علم روز داشته باشد و به طور دائم در هم اندیشی های علمی شرکت کند که بتواند اشکالات دانشجویان را به طور منظم رفع کرده و در رفع مسائل علمی دانشجویان به آنها کمک کند.
حق علم را با میزان حقوق اساتید ضایع نکنیم.
وی با اشاره به این نکته در تمام دنیا دانشگاه‌های بزرگ و معروف استادان بزرگی داشته اند، گفت: حق علم را ضایع نکنیم و نگوییم اگر فلان قدر حقوق می گرفتیم وضع خوب بود. استاد به ساده زیستی معروف است. در دانشگاهی مانند برکلی استادان بزرگ این دانشگاه اصلاً پولدار نیستند و خود را گرفتار آن نمی کنند.
حداد عادل داشتن فرصت کافی را شرط اول برای استاد و دانشجویان دانست و گفت: متاسفانه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور ما خیلی گرفتار هستند و فرصت کافی برای آموزش ندارند و من بارها به اساتید به خاطر همین موضوع هشدار داده ام.
بازده آموزشی دانشگاههای کشور کم است.
وی بازده آموزشی در دانشگاه‌های کشور را کم توصیف کرد و گفت: در خارج از کشور در دوره های تحصیلات تکمیلی حجم زیادی از کتاب‌ها برای مطالعه ارائه می شود در حالی که ما باید منصفانه نگاه کنیم در دانشگاه‌ها چقدر کار می کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای اینکه کشور از نظر علمی تکان بخورد باید استاد استاندارد را تعریف کنیم.
وی با اشاره به اهمیت امکانات در حوزه آموزش گفت: می توان نیازهای روزمره به امکانات آموزشی را فهرست کرد اما تاکید اصلی من بر کتاب است. شاخص دانشگاه و آموزش خوب کتاب خوب است. از یک دانشگاه خوب کتاب خوب بیرون می آید.
به گزارش مهر، حداد عادل آشنایی استاد و معلم با روش‌های تعلیم را مهم دانست و گفت: باید به طور دائم به این نکته اشاره کرد که علم غیر از تعلیم است و هر عالمی لزوماً معلم نیست اما هر معلمی باید عالم باشد. تعلیم فن و هنر است و آداب خود را دارد و هر چه سطح درس پایین تر است هنر تعلیم بیشتری نیاز دارد.
تعلیم در کشور ما فراموش شده و به حاشیه رانده شده است.
وی تاکید کرد: تعلیم در کشور ما فراموش شده و به حاشیه رانده شده و از آن نیز به بیرون پرتاب شده است. امروزه در گردهمایی های بزرگ علمی در مورد آموزش صحبت‌هایی عنوان می شود که ما به هیچ عنوان به آنها نمی پردازیم.
انتقاد از تغییر کارکرد دانشگاههای تربیت معلم.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به تضعیف جایگاه دانشگاه تربیت معلم گفت: دانشگاه تربیت معلم یا همان دانشسرای معلم از روز اول جدی بود اما به تدریج ضعیف شد و حالا وضع به گونه ای شده که فکر می کنند تربیت معلم دور از شأن دانشگاه آنها است و این اول بدبختی است.
وی گفت: کشورهای پیشرفته اول راه آموزش را پیدا کردند سپس به سوی علم اندوزی حرکت کردند. اگر اروپایی ها در علم پیشرفت کرده اند علتش این است که روش آموزش را مهم دانستند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :