اخبار حوزه و دانشگاه

۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۲:۱۳ کد : ۲۵۹۰۱ اخبار
تعداد بازدید:۲۹۸
شهید مطهری مانع ایجاد خلا ایدئولوژیک و محتوایی در حوزه و دانشگاه شد/ آموزه های دینی نقش موثری در درمان اعتیاد دارند/ سازمان امور دانشجویان در انتظار تصویب در دولت


شهید مطهری مانع ایجاد خلا ایدئولوژیک و محتوایی در حوزه و دانشگاه شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عمده ترین خدمات شهید مطهری به رفع خلا ایدئولوژیک و محتوایی حوزه و دانشگاه بر می گردد.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از شبکه خبر دانشجو،حجت الاسلام سید مجید قریشی شهید مطهری را یکی از تئوریسین های بزرگ و مهم انقلاب برشمرد و اظهار داشت: اگر خدمات شهید مطهری نبود، شاید کشور با یک خلاء بزرگ ایدئولوژیک و محتوایی به ویژه در حوزه و دانشگاه مواجه می شد.
وی با اشاره به خدمات مهم شهید مطهری در دانشگاه ها، گفت: شبهه ای که طی دهه های 20 تا 40 با نفوذ مارکسیسم به ویژه در بدنه روشنفکری دانشگاه ها ایجاد شد در اوایل انقلاب نیز تا حدی وجود داشت و مهم ترین برخورد و مقابله با چنین تفکراتی از طریق آثار شهید مطهری صورت گرفت.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: کشورهای استعماری سعی داشتند تا با القای ناگوار بودن اسلام به ایران، جریان مقابله ایران با اسلام را مطرح کنند، اما شهید مطهری با نوشتن کتاب «خدمات متقابل ایران و اسلام»، حرف های دروغین استکبار را با اثبات رساند و تحول فکری عظیمی در کشور و دنیا ایجاد کرد.
قریشی تبیین صحیح علم گرایی در کشور را از خدمات مهم دیگر شهید مطهری دانست و بیان داشت: تفکرات رایج اروپا در ایران از طریق عقل گرایی و تجمل گرایی، سعی در تضاد دین و علم در جامعه نخبه و دانشگاهی کشور داشت، اما استاد مطهری با تبیین صحیح از قرابت علم و دین و رواج علم گرایی در کشورهای اسلامی زمینه شکل گیری نهضت علمی عظیمی را در بین جامعه نخبه و دانشگاهی کشور فراهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه امروز دانشگاه ها آن گونه که باید و شاید به ترویج اندیشه های شهید مطهری در بین دانشجویان نمی پردازند، اما خوشبختانه آثار و تفکرات شهید مطهری به قدری عظیم بود که امروز بخش قابل توجهی از کتاب های معارف و علوم اسلامی دانشگاه ها را به خود اختصاص می دهد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بسیاری از آثار شهید مطهری متناسب با نیازها و مشکلات آن روز جوامع اسلامی نوشته شده است و با توسعه روز افزون عرفان های کاذب و شبهات و القائات جدید ایجاد شده، نیاز است تا جامعه دانشگاهی با در نظر گرفتن مشکلات امروزه، نگرش دوباره ای در آثار شهید مطهری داشته باشند.

******************************************************

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:
آموزه های دینی نقش موثری در درمان اعتیاد دارند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: امروزه استفاده از آموزه های دینی و ارزش های معنوی در فرآیند درمان معتادان اهمیت زیادی یافته است.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمد حسین شریفی نیا، در نشستی علمی پژوهشی که با عنوان «اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی در درمان اعتیاد» برگزار شد، اظهار داشت:ایجاد وابستگی روزافزون به مواد مخدر و عوارض ناخوشایند آن موجب بروز اختلالات روانی و رفتار مجرمانه در معتادان می شود و این امر سال‌هاست که به عنوان مشکلی جهانی، شاخص هایی همچون سلامت، آرامش، نشاط، اعتماد به نفس و امنیت را مورد تهدید قرار داده است.
وی در ادامه افزود: در دهـه های اخیر، ناکارآمدی نسبی انواع روش‌های درمانی در این معضل و شکست درمانگران ازرویکرد های تک مکتبی و دیدگاه های جامع در امر اعتیاد، توجه درمانگران زیادی را به خود جلب کرده است و امروزه پس از انجام پژوهش های متعدد در زمینه درمان اعتیاد، اهمیت استفاده از آموزه های دینی و ارزش های معنوی در فرآیند درمان برای بسیاری از پژوهشگران و درمانگران به خوبی روشن شده است.
شریفی نیا در تعریف روش یکپارچه توحیدی در درمان اعتیاد گفت: روش درمان یکپارچه توحیدی در درمان اعتیاد و اختلالات روانی زندانیان، روشی آمیخته از یکپارچه سازی فنون درمانی مختلف و یکتاپرستی است که طی سالهای اخیر اثربخشی موثری را در درمان اعتیاد داشته است. وی با اشاره به پژوهشی که در بین زندانیان معتاد زندان استان قم انجام شد، ارتقاء روش درمان اعتیاد و بهبود اختلالات روانی زندانیان را از جمله یافته های مهم روش یکپارچه توحیدی برشمرد و افزود: بهبود در اختلالاتی همچون افسردگی، خودتخریبی، اضطراب، بی حوصلگی، گوشه گیری و رفع سو ظن از دیگر یافته های مهم این روش درمانی است.
شریفی نیا، به نقش موثر یکپارچه توحیدی در ارتقا سلامت روانی زندانیان و کاهش رفتار مجرمانه آنان اشاره و خاطر نشان کرد: با اعتقاد به خداوند متعال و ارتباط صمیمانه با او و کسب اعتماد به نفس می توان راهی سالم و هدفمند را در زندگی جستجو کرد، همانگونه که معتادان تحت درمان روش یکپارچه توحیدی به این امر دست یافتند.

******************************************************

سازمان امور دانشجویان در انتظار تصویب در دولت

مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم با بیان اینکه تأسیس سازمان امور دانشجویان از سال 83 در وزارت علوم مطرح بوده اما متأسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: لایحه سازمان امور دانشجویان هنوز در دولت تصویب نشده است.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، هاشم داداش پور درباره آخرین وضعیت تأسیس سازمان امور دانشجویان گفت: دولت با تأسیس سازمان امور دانشجویان موافق است اما فرایند تصویب در هیئت دولت به زمان نیاز دارد و این زمان در مورد سازمان امور دانشجویان نیز باید طی شود.
مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم اضافه کرد: از آنجا که اضافه شدن هر سازمانی به دستگاههای اجرایی نیازمند مصوبه مجلس نیز هست تأسیس سازمان امور دانشجویان نیز باید به تصویب مجلس برسد.
محمود ملاباشی - معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش از این در گفتگو با مهر ابراز امیدواری کرده بود از اول مهرماه سال 87 کلیه خدمات دانشجویی در بستر سازمان امور دانشجویان انجام شود.
وی همچنین عنوان کرده بود: لایحه سازمان امور دانشجویان به دولت ارائه شده است و پس از آن به مجلس ارائه خواهد شد.
تأسیس سازمان امور دانشجویان در دولت هشتم نیز مطرح بود و در دولت نهم در قالب چارت سازمانی جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف تمرکز گرا کردن ارائه خدمات دانشجویی در راستای خدمت رسانی بیشتر به دانشجویان در زمینه های مختلف مطرح شد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :