پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیمی از آثار برگزیده «نهمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین» را به خود اختصاص داد.

۳۰ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۱:۱۸ کد : ۲۵۹۱۰ اخبار
تعداد بازدید:۳۵۶

نهمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین اواخر اسفندماه سال گذشته در قم برگزار گردید و طی آن 4 اثر پژوهشی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و اثری از یکی از پژوهشگران این پژوهشگاه، به عنوان اثر برگزیده معرفی شدند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در آیین یادشده با حضور پژوهشگران،فرهیختگان، فضلای حوزه علمیه قم و دکتر احمد مسجدجامعی 10 پژوهش برگزیده در حوزه دین مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.
ابتدا رییس هیئت‌مدیره دبیرخانه دین پژوهان کشور، ضمن تشریح اهداف این دبیرخانه، جمع آوری اطلاعات پیرامون پژوهش‌های دینی، تحلیل آثار دینی به منظور شناسایی کمیت و کیفیت آثار و آسیب‌شناسی آن‌ها پیش از نشر، متناسب کردن پژوهش‌های دینی با نیازمندی‌های روز جامعه و تشویق و تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه دین را از مهم‌ترین اهداف آن دانست.
دکتر «محمد جواد صاحبی» افزود: اکنون نهادهای زیادی وجود دارند که به امر پژوهش می‌پردازند ولی تعریف ما از پژوهش در دبیرخانه دین‌پژوهان، پژوهشی است که جنبه‌های نوآورانه داشته و در مسیر تولید علم قرار داشته باشد. بنابراین تصحیح وتبیین مسائل گذشته دانش‌های دینی، ترجمه و تالیف از دایره پژوهش به معنای اخص آن بیرون است.
صاحبی در ادامه گفت:‌ 213« اثر پژوهشی به دبیرخانه جشنواره دین‌پژوهان کشور رسید که 188 اثر مربوط به حوزه علمیه قم و 25 اثر از شهرستان‌ها بود. وی خاطر نشان کرد: بر اساس داوری‌های انجام یافته 112 اثر به دور نخست راه یافت که ازمیان آن‌ها 46 اثر برای دور دوم انتخاب گردید و سرانجام از میان این 46 اثر 10 اثر برتر در دور نهایی انتخاب شد که دراین همایش از آن ها تجلیل و قدردانی به عمل خواهد آمد.»
در ادامه، دکتر «عبدالمجید مبلغی» مدیر دفتر جنبش نرم‌افزاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از سامان‌دهی بانک اطلاعات پژوهشی در دفتر جنبش نرم‌افزاری، با شیوه و سبک جدید، خبر داد.
وی اظهار داشت: چندین بانک اطلاعات در زمینه پژوهش در حوزه علمیه قم وجود دارد که هیچ کدام بر اساس استانداردهای جدید و رایج دنیا عمل نمی‌کند، چون فعالیت همه آن‌ها بر اساس استانداردهای قدیمی و منسوخ شده تعریف شده است. دکتر مبلغی افزود: مهم‌ترین مشکل بانک‌های موجود در زمینه پژوهشی، تمرکز آن‌ها به معرفی افراد و اشخاص بوده است که این مسئله نمی تواند به نیازهای پژوهشی کشور به صورت روز‌آمد و منسجم پاسخگو باشد.
دکتر مبلغی در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون 30 تن از محققان در دفتر جنبش نرم‌افزاری روزانه 20 مصاحبه علمی با افراد صاحب‌نظر و پژوهشگر را انجام می دهند که نتیجه این گفتگوها در نهایت به صورت بانک اطلاعات طبقه‌بندی و تدوین شده و در اختیار همه پژوهشگران قرار خواهد گرفت.
مدیر دفتر جنبش نرم افزاری از همه محققان خواست تا در این پروژه سهم بگیرند و ایده های خود را در اختیار دفتر جنبش نرم‌افزاری قرار دهند تا بدین وسیله ایده‌های پژوهشی و علمی از حالت خاموشی خارج شوند.
سخنران بعدی همایش، حجت الاسلام‌والمسلمین محسن‌اراکی بود که پیشنهاد‌هایی را در زمینه  پژوهش در حوزه دین برای متولیان امر، به ویژه حوزه علمیه قم، داشت. واگذاری امر پژوهش به نهادهای توانمند و متخصص از سوی حوزه علمیه قم، شناسایی نیازمندی‌های پژوهشی، طبقه بندی آن ها و تبیین حوزه های پژوهشی، شناسایی پژوهشگران و سنجش توانایی های آن ها و حمایت از پژوهشگران و تامین هزینه های پژوهشی، از مهم‌ترین پیشنهادهای راهبردی وی بود.
ترجمه آثار دینی و اسلامی به زبان های زنده دنیا، سامان دهی اطلاع رسانی در امر پژوهش های دینی و سامان دهی ارتباط میان پژوهشگران داخلی و خارجی از دیگر پیشنهادهای این پژوهشگر دینی و مدرس حوزه بود.
در پایان 10 اثر برگزیده که امتیاز بالای 80 را احراز کرده و به عنوان آثار برتر از سوی هیئت داوران، انتخاب شده بودند مورد تقدیر قرار گرفتند که عبارتند از:
دربخش علوم تربیتی و روان‌شناسی:
1- فقه تربیتی، اثر حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
2- نقد روان‌شناسی دین از دیدگاه ویلیام جیمز، اثر حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر مسعود‌آذربایجانی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
3- همنشینی و کجروی (تحلیلی تطبیقی از دیدگاه‌های اسلامی)، اثر مشترک حجج‌اسلام‌والمسلمین محمود‌ابوترابی، محمد داوری و علی سلیمی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
در بخش فقه وحقوق:
1- اعتبار سند و تعارض آن با ادله دیگر، اثر حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد جواد ارسطا، پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
2- اهداف مجازات‌ها در جرایم عفافی، اثر حجت الاسلام‌والمسلمین رحیم نوبهاری
3- بررسی فقهی ابزارهای مشتقه، اثر حجت الاسلام‌والمسلمین غلامعلی معصومی نیا
4- مطالعه تطبیقی حقوق جزایی عمومی، اثر مشترک حجج اسلام جلال الدین قیاسی، دکتر عادل ساریخانی، و دکترقدرت الله خسروشاهی
در بخش دین و علوم اقتصادی:
1- بازار سرمایه اسلامی، اثر حجت الاسلام‌والمسلمین سید عباس موسویان
2- اقتصاد منابع طبیعی از دیدگاه اسلام، اثر حجت الاسلام‌والمسلمین سعید فرهانی فرد
در بخش تاریخ وسیره:
امامان شیعه و وحدت اسلامی اثر علی آقا نوری
گفتنی است: دبیرخانه دین‌پژوهان در نهمین دوره، در گروه‌های ادیان و مذاهب، تفسیر و علوم قرآنی، فلسفه و کلام، حدیث و رجال،‌ اخلاق و عرفان،‌ هنر و ادبیات دینی،‌ دین و علوم اجتماعی،‌ دین وعلوم‌سیاسی و ادبیات و هنر دینی، پژوهشی را برگزیده نشناخته است.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :