اخبار حوزه و دانشگاه

۲۹ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۲:۰۱ کد : ۲۵۹۱۳ اخبار
تعداد بازدید:۴۶۰
تاثیر وحدت حوزه و دانشگاه بر سیاستگذاری‌های کلان جامعه‌/ جایگاه ایران در میان دانشگاه‌های برتر دنیا/ فراخوان مقاله سمینار بین المللی زن در تاریخ اسلام/ برگزاری دومین همایش«نواندیشی دینی»

سیاستگذاری‌های کلان جامعه‌ موثر از وحدت حوزه و دانشگاه است.

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه باید حوزه و دانشگاه به عنوان دو مرکز پژوهشی، آموزشی با هم متحد شوند، گفت: سیاستگذاری‌های کلان جامعه‌ موثر از وحدت حوزه و دانشگاه است.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس، ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران که در جلسه هفتگی انصار حزب الله سخن می‌‌گفت، با اشاره به ساختار انقلاب فرهنگی در ایران اظهار داشت: متاسفانه بعضی‌ها همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که انقلاب فرهنگی مطرح شد خیلی خوب بحث را درک نکرده بودند و به قول خودشان خیلی قوی وارد صحنه شدند و حتی بعضی از آنها دانشگاه‌ها را بستند.

وی با اشاره به کسانی که انقلاب فرهنگی را درک نکرده بودند، افزود: به عبارتی دیگر تندروترین آنها امروز کندروترین آدم‌ها شدند و پس این معلوم می‌کند آن ساختار روشن نشده بود، یعنی همان ساختاری که انقلاب فرهنگی بر اساس آن رخ داد و امام به دنبال آن بود.

فیاض ادامه داد: چنین بود که گفتند باید به فکر اصلاح بیفتیم چرا که حالا دیگر انقلاب تمام شده است، پس باید اصلاح‌گرایی را دنبال کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به دوران اصلاحات نیز بیان داشت: مشکلی که هشت سال به نام اصلاح‌طلبی، وقت این مملکت را گرفت و الان خودشان هم می‌گویند که نمی‌دانیم اصلاحات چه بود و در روزنامه‌هایشان هم می‌نویسند که اصلاح‌طلبی تئوری و سروته نداشت.

وی در ادامه یادآور شد: بر همین اساس حالا باید روی چارچوب‌های تئوریک مورد نظر حضرت امام(ره) بحث کنیم که چه برنامه‌ای برای شکل‌دهی آینده ما دارد و باید تلاش کنیم که آن را به دست آوریم.

فیاض ابراز داشت: مصلحت‌گرایی که امام در تئوری خود مطرح کردند که حتی احکام اولیه فقهی بنا بر مصلحت بر اساس فتوای امام(ره) موقتا تعطیل می‌شود و کار حکومت این است که این مصلحت‌ها را به نفع مردم برگرداند.

استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: اینکه امام می‌فرمود اگر پشتیبان ولایت فقیه باشد، مملکت آسیبی نمی‌بیند. در حوزه داخلی هم هرگز دچار استبداد نمی‌شوید؛ چون اصلا چارچوب تئوریک ولایت فقیه، استبدادپذیر نیست. چون مبنای آن مردم است پس چون ولایت فقیه مردم محور است با این ساختار فقهی، استبداد در آن جایی ندارد.

وی با اشاره سخن امام (ره) که در چارچوب انقلاب فرهنگی فرمودند دانشگاه را اسلامی کنید و بلافاصله اعلام می‌کنند دانشگاه را ایرانی کنید. چرا هم اسلامی هم ایرانی، چون این دو در واقع با یکدیگر در تضاد نیست و در اصل یکی هستند.

فیاض اظهار داشت: متاسفانه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی شاخصه دانشگاه‌ها را به گونه‌ای تعیین می‌کند که همان باز تولید غرب در ایران است.

وی اضافه کرد: این ضد انقلاب فرهنگی است بر همین اساس حوزه‌های علمیه هم همیشه با دانشگاه مشکل دارند، البته حوزه‌های علمیه مردم محورند، نه روشنفکرنمای غربگرا.

این کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه با اشاره به لزوم وحدت بین حوزه و دانشگاه تاکید کرد: حوزه و دانشگاه به عنوان دو سازمان معرفتی باید معنا تولید کنند و با وحدتشان معنا تبدیل به کنش و کنش و تبدیل به ساختار شوند.

فیاض با بیان اینکه با فرمایش و دستور نمی‌توانیم تئوری‌سازی کنیم، خاطر نشان کرد: کاری که ما در حوزه و دانشگاه باید انجام دهیم این است که این دو به عنوان دو مرکز پژوهشی، آموزشی با هم متحد شوند تا در جهت سیاستگذاری‌های کلان جامعه‌مان حرکت کنند.

******************************************************

 

ایران در میان500 دانشگاه برتر دنیا جایی ندارد/ 9جایگاه در اختیار ترکیه

معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با تشریح جزئیات رتبه بندی دانشگاه‌های جهان بر اساس وب سنجی (وبومتری) گفت: دانشگاه‌های کشور در بین 200 و 500 دانشگاه برتر جهان هیچ رتبه ای از نظر وب سنجی ندارند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمدرضا قانع افزود: این طرح از سال 2004 توسط آزمایشگاه سیبرمتریکس در اسپانیا راه اندازی شده است که بیش از 16 هزار موسسه آموزش عالی را در سطح جهان پوشش می دهد. متولیان آموزش عالی می توانند از این طریق برپایه شاخص های وب سنجی از وضعیت دانشگاه‌ها یا موسسات پژوهشی خود در مقایسه با دیگران آگاه شوند.

وی با بیان اینکه کشور ما در بین 200 و 500 دانشگاه برتر جهان هیچ رتبه ای از نظر وب سنجی ندارد گفت: بین هزار دانشگاه برتر یک دانشگاه از ایران (دانشگاه تهران) مشاهده می شود این در حالی است که از کشور ترکیه بین 500 و 1000 دانشگاه برتر به ترتیب 3 و 9 دانشگاه مشاهده می‌شود.

معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: اگر به توزیع دانشگاه‌های برتر بر اساس ناحیه جغرافیایی توجه شود در بین 200 دانشگاه برتر 121 دانشگاه متعلق به آمریکای شمالی، 60 دانشگاه از اروپا، 10 دانشگاه از آسیا، 6 دانشگاه مربوط به اقیانوسیه و 3 دانشگاه از آمریکای لاتین دراین رتبه بندی وجود دارد.

وی افزود: در بین 500 دانشگاه برتر، آمریکای شمالی دارای 206 دانشگاه، اروپا 223 دانشگاه ، آسیا 40، اقیانوسیه 15، آمریکای لاتین 1، جهان عرب و آفریقا 1 دانشگاه در این رتبه بندی است.

قانع با اشاره به توزیع دانشگاه‌های برتر بر اساس کشور به مهر گفت: 104 دانشگاه از آمریکا، 17 دانشگاه از کانادا، 17 دانشگاه از آلمان، 12 دانشگاه از بریتانیا، 6 دانشگاه از استرالیا، 6 دانشگاه از هلند، 4 دانشگاه از سوئد، 4 دانشگاه از اسپانیا، 3 دانشگاه از ژاپن در بین 200 دانشگاه برتر از نظر وب سنجی قرار دارد.

وی اظهار داشت: از کشور سوئیس 3 دانشگاه، از نروژ 3 دانشگاه و از سایر کشورها نیز 21 دانشگاه در رتبه های بالای 200 قرار دارند.

معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: همچنین از کشور آمریکا 179 دانشگاه، آلمان 49 دانشگاه، از بریتانیا 35 دانشگاه، از کانادا 27 دانشگاه، از اسپانیا 27 دانشگاه، از فرانسه 16 دانشگاه، از استرالیا 13 دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر قرار دارند.

وی افزود: در این رده بندی از کشور ایتالیا 13 دانشگاه، از ژاپن 10 دانشگاه، از تایوان 10 دانشگاه، از هلند 9 دانشگاه، از سوئد 9 دانشگاه، از برزیل 9 دانشگاه و از سایر کشورهای دنیا نیز 94 دانشگاه در رده 500 دانشگاه برتر قرار گرفته اند.

قانع گفت: 41 دانشگاه ایران دارای رتبه جهانی در طرح وب سنجی هستند که از رتبه 990 تا 5967 را شامل می شود.

وی ادامه داد: تنها دانشگاه تهران رتبه زیر هزار (990) دارد و 16 دانشگاه ایران رتبه بین 1000 و 3000 را کسب کرده اند که 4به دانشگاههای علوم پزشکی و 12 دانشگاه به وزارت علوم وابسته هستند.

معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: 14 دانشگاه وزارت علوم و 8 دانشگاه وزارت بهداشت و 2 دانشگاه آزاد اسلامی که جمعا 24 دانشگاه می شوند نیز دارای رتبه بین 3000 تا 6000 هستند.

رتبه بندی موسسات پژوهشی دنیا بر اساس وبومتری

وی در خصوص جایگاه موسسات پژوهشی ایران در رتبه بندی وب سنجی نیز گفت: 16 موسسه تحقیقاتی از ایران بین 14 هزار و 876 موسسه پژوهشی جهانی موجود در این رتبه بندی دارای رتبه هایی بین 907 تا 2 هزار و 403 قرار دارند.

قانع اضافه کرد: یک موسسه نیز رتبه زیر 1000 (907) دارد و 9 موسسه پژوهشی نیز رتبه بین 1000 تا 2000 را کسب کرده است که 3 موسسه وابسته به حوزه پزشکی است و 6 موسسه غیر پزشکی هستند.

رتبه بندی بیمارستان‌های آموزشی دنیا بر اساس وبومتری

معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: طرح رتبه بندی بر اساس شاخص‌های محیط وب، 17 هزار و 261 بیمارستان را در سراسر جهان مورد ارزیابی قرار داده که خوشبختانه از ایران 7 بیمارستان دارای رتبه بین 137تا 1953 هستند.

وی اضافه کرد: به ترتیب می توان بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تبریز را دارای رتبه 137، بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی گیلان را دارای رتبه 527، بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی همدان را دارای رتبه 549 ، بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی بابل را دارای رتبه 726 ، موسسه رویان را دارای رتبه 1147، بیمارستان دانشگاه الزهرا را دارای رتبه 1536 و بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی شیراز را دارای رتبه 1953 اعلام کرد.

******************************************************

 

فراخوان مقاله سمینار بین المللی زن در تاریخ اسلام از قرن 7 تا 13 هجری / 13 تا 19 میلادی

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، انجمن زنان پژوهشگر تاریخ با حمایت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری چهارمین سمینار بین المللی خود را با عنوان «زن در تاریخ اسلام از قرن 7 تا 13 هجری / 13 تا 19 میلادی» در چارچوب اهداف علمی انجمن در آبان 1388ش./ نوامبر 2009م. در تهران برگزار می کند.

اهداف :

1- شناخت و تبیین جایگاه و موقعیت زن در تاریخ اسلام  2- شناسایی و معرفی اولویت های پژوهشی در موضوع مورد نظر

3- ارائه دستاوردهای نوین پژوهشی در موضوع مورد نظر

محورهای علمی:

زن و فرهنگ: زن و اندیشه، زن و تعلیم و تربیت، زن و ادبیات، زن و هنر، زن و آداب و رسوم، زن و علم و...

زن و اجتماع : حقوق، خانواده، بهداشت، پوشش، امورخیریه، مجالس و محافل زنانه، زن و تفریح- سرگرمی- سفر، زن و عیاری و زن و برده داری و...

زن و سیاست: زن و اندیشه سیاسی، زن و قدرت سیاسی، زن و تحولات و جریانات سیاسی، زن و روابط خارجی و زن و نظامی گری و...

زن و اقتصاد : زن و اقتصاد شهری، زن و اقتصاد روستایی و زن و اقتصاد عشیره ای و...

برنامه ها:

- ارائه مقالات در قالب سخنرانی و پوستر  -  برگزاری میزگردهای تخصصی و بحث های گروهی

- برگزاری نمایشگاه های تخصصی  - برنامه های جنبی (بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی تهران)

نحوه ارسال مقالات:

خلاصه مقالات باید به یکی از سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی حداکثر در 250 کلمه تهیه و به نشانی دبیرخانه ارسال شود.

آخرین مهلت ارسال خلاصه مقالات تا 31 اردیبهشت ماه 1388ش. است.

اصل مقالات باید حداکثر در 20 صفحه A4 تا 31 مرداد 1388ش./ 20 آگوست 2009م. به نشانی دبیرخانه یا پست الکترونیکی ارسال شود.

CD ارسالی حاوی خلاصه و اصل مقاله در Word 2000 یا Word Xp با فونت نازنین و سایز 14 باشد.

ویژگی‌های مقالات ارسالی:

- براساس روش های علمی پژوهش در تاریخ   - مستند به منابع معتبر  - دارای نوآوری و تحلیل - ذکر مشخصات کامل پی نوشت ها، منابع و ماخذ

الزاما مقالات برای اولین بار ارائه شده باشد.

نحوه ثبت نام:

هزینه ثبت نام: شرکت در سمینار برای علاقمندان داخل کشور 200000 ریال و برای دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی 50000 ریال خواهد بود.

- لازم به توضیح است که هزینه ثبت نام شامل شرکت در جلسات سمینار و پذیرایی و برنامه های جانبی در 2 روز سمینار است (بدون اقامت)

- از متقاضیان شرکت در جلسات سمینار درخواست می شود هزینه ثبت نام را به حساب جاری شماره 32920 نزدر بانک ملت – شعبه بنیاد شهید – به نام انجمن زنان پژوهشگر تاریخ واریز نموده و فیش بانکی را به دبیرخانه ارسال نمایند.

- هزینه ثبت نام برای ارائه دهندگان مقالات به عهده برگزار کنندگان سمینار خواهد بود.

- ثبت نام اعضای پیوسته انجمن زنان پژوهشگر تاریخ رایگان خواهد بود.

زمان ثبت نام:

زمان ثبت نام حداکثر تا پایان شهریور ماه است و هزینه ثبت نام پس از تاریخ تعیین شده 50% افزایش خواهد یافت.

نشانی دبیرخانه سمینار: تهران – میدان انقلاب – بعد از جمالزاده جنوبی – خیابان نوفلاح – خیابان دیلمان – شماره 21

Website: www.wahr.ir   E-mail:zananetarikh@yahoo.com

علاقمندان می توانند برای دریافت فرم ثبت نام و کسب آگاهی بیشتر با تلفن 66917570 – 66917569 تماس حاصل فرمایند.

******************************************************

 

دومین همایش«نواندیشی دینی» برگزار می‌شود.

دومین همایش «نواندیشی دینی» با هدف تبلیغ مبانی فکری اسلام، از سوی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها آذر ماه امسال در تهران برگزار می‌شود .

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، سیدعلی‌سید ابوطالبی مدیر خدمات پژوهشی نهاد در این مورد گفت: به مناسبت 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه و با هدف تبیین آگاهانه و مستمر مبانی فکری اسلام توسط اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی، این همایش برگزار می شود.

وی افزود: یکی از ضرورت‌های برگزاری این همایش که در دانشگاه شهید بهشتی‌ خواهد بود فرمایشات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در مورد نواندیشی دینی است .

ماهیت، قلمرو، امکان و ضرورت نواندیشی دینی، نواندیشی دینی در گذر زمان، نواندیشی دینی و انعطاف پذیری شریعت، نواندیشی دینی در حوزه و دانشگاه، آسیب‌شناسی نواندیشی‌دینی، اقتضائات و آثار نواندیشی‌دینی، علل و انگیزه های ظهور نواندیشی‌دینی، نواندیشی‌دینی و نظریه‌پردازی، نواندیشی‌دینی و مکاتب غربی محورهای پیش بینی شده برای این همایش هستند.

نخستین همایش نواندیشی‌دینی 24 آذر سال گذشته در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد .

 

 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :