گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نقد کتاب «معیارهای بازشناسی احکام ثابت و متغیر در روایات» مشارکت کرد.

۲۱ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۱:۴۷ کد : ۲۵۹۲۲ اخبار
تعداد بازدید:۴۱۰

گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جلسه نقد کتاب «معیارهای بازشناسی احکام ثابت و متغیر در روایات» را با حضور اساتید و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه برگزار کردند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در این جلسه حجج‌ اسلام، محمدجواد ارسطا و سیدعلی اشکوری به عنوان ناقدین کتاب ،حجج اسلام سعید ضیایی‌فر،دبیر علمی جلسه‌، حسنعلی‌علی‌اکبریان، مولف کتاب و جمعی از صاحب‌نظران و اساتید حوزه و دانشگاه حضور شرکت داشتند.
حجت‌ الاسلام والمسلمین‌دکترمحمدجواد ارسطا عضو هیت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و یکی از ناقدین این جلسه در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه، این کتاب را به جهت موضوع جدید آن و تلاش مولف برای تبیین دیدگاه‌های مختلف و تدوین ادله‌ موجود برای هریک از آن‌ها، ارزشمند توصیف کرده و گفت: یکی از دشواری‌های تالیف کتاب حاضر این است که مولف به ناچار وارد مباحثی شده است که منابع بسیار اندکی پیرامون آن‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به نثر سنگین و دشوار کتاب، نقدهای وارد بر آن را در دو بخش شکلی و ماهوی دانسته و معتقد است پاسخ‌های مولف به نقدهای ماهوی چندان قابل قبول نبوده است و نیازمند بحث بیشتری است.
دکتر ارسطا همچنین یادآور شد که وجود چنین اشکالاتی طبیعی به نظر می‌رسد و از ارزش علمی کتاب نمی‌کاهد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حکیمیان مدیر گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز ضمن تاکید بر نو بودن موضوع کتاب، می‌گوید: «در نگاه اول به نظر می‌رسد که در این کتاب مانند غالب کتاب‌های حوزوی، ضعف شکلی بیشتر از ضعف ماهوی وجود دارد.»
وی در ادامه افزود: «در جلسه نقد، یکی از ناقدان نگاه نسبتا جامعی به ضعف‌ها و مسایل شکلی کتاب داشته و ایراداتی را در این زمینه مطرح ساخت که چندان مورد استقبال مولف قرار نگرفت.»
مدیر گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به سنگینی وغیر ادبی بودن متن کتاب و ایرادات ماهوی مشترکی که از سوی ناقدان بیان شد، این اثر را به دلیل پرداختن به چنین موضوعی و نو بودن آن، شایسته تقدیر دانست.
«معیارهای بازشناسی احکام ثابت و متغیر در روایات» عنوان کتابی است که اردیبهشت‌ماه 1378،‌ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، آن را در دو جلد چاپ و منتشر ساخته است. جلد اول این کتاب به معیارهای ثابت و جلد دوم آن به معیارهای متغیر می‌پردازد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :