آثار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نهمین همایش کتاب سال حوزه، «حائز رتبه برگزیده» شدند
دو اثر از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نهمین همایش کتاب سال حوزه برگزیده شدند و پدیدآورندگان آنها مورد تقدیر و تشویق قرار گرفتند. این مراسم که با حضور برخی مراجع عظام، مدیر حوزه علمیه قم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اندیشمندان و صاحبنظران در روز 23 اسفندماه 86 در محل دارالشفاء برگزار شد.
به گزارش واحد خبر اداره روابط روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اثر «نظریهپردازی اقتصاد اسلامی» تألیف حجتالاسلام والمسلمین حسنآقا نظری و کتاب «درآمدی بر روانشناسی دین» اثر حجتالاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی و حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی اصل در این جشنواره موفق به کسب عنوان برگزیده شدند.
حجتالاسلام والمسلمین حسنآقا نظری در مورد کتاب خود اظهار داشت: گزارهای «علمی» نامیده میشود که هم ساختار لفظی و هم مفاد آن، روش تجربه را تحمل نماید. آنگاه که مجموعهای از این نوع گزارههای نظامیافته، منظومهوار بر محور یک موضوع تعریف شده، شکل گیرند، رشتهای از علوم پدید میآید.
علم اقتصاد اسلامی نیز یکی از رشتههای علمی است که همانند دیگر رشتههای علوم انسانی، آنگاه تحقق مییابد که: اولاً، گزارههایی منظومهوار و با ساختاری متناسب با روش علمی ـ تجربی بهوجود آید. ثانیاً، مفاد این گزارهها استناد منطقی به آموزههای اسلامی داشته باشد. ثالثاً، دارای ویژگی جهانشمولی باشد، تا اینکه متغیرهای نوظهور در روابط پیچیده اقتصادی معاصر را زیر پوشش قرار دهد. این کتاب گامی در راستای تبیین و پژوهش روش شکلگیری اقتصاد اسلامی است.
حجتالاسلام والمسلمین موسوی اصل راجع به اثر «درآمدی بر روانشناسی دین» گفت: روانشناسی دین، به بررسی پدیده دینداری از منظر روانشناسی میپردازد و در صدد توصیف و تبیین عوامل و زمینههای دینداری، ابعاد آن، سنجش و اندازهگیری دینداری و آثار و پیامدهای آن در زندگی فردی و اجتماعی است. امروزه در انجمن روانشناسی آمریکا، بخش مستقلی به روانشناسی دین اختصاص یافته است و نشریات علمی، پایگاههای اینترنتی و همایشهای مستقل ویژهای به این موضوع میپردازند و توجه به آن، به گونهای افزایش یافته است که به عنوان یک درس رسمی در بسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا جایگاه خود را یافته و حتی گاهی به عنوان یک رشته تخصصی به شمار میآید.
مؤلف کتاب در باره فصول اثر خود تصریح کرد: این کتاب با عنوان «درآمدی بر روانشناسی دین» به دلیل مجال اندک فقط سعی نموده مهمترین مسائل، آرا و دیدگاهها را مورد بررسی قرار دهد. در فصل اول: به تعریف روانشناسی دین، تاریخچه و روششناسی آن پرداخته شده است. در فصل دوم: نظریههای سه روانشناس (ویلیام جیمز، فروید و یونگ) بررسی و نقد گردیده است. در فصل سوم: به ابعاد دین و دینداری پرداخته شده و شرایط فهم دینداری و دیدگاههای مربوط به ابعاد دین کاویده شده است. در فصل چهارم: با اشارهای مختصر به تاریخچه و روشهای اندازهگیری دینداری، مبانی نظری و مشکلات اندازهگیری دینداری مورد بررسی قرارگرفته و سرانجام در فصل پنجم: آثار دینداری در سطح فردی و اجتماعی و نیز هزینههای دینداری بررسی شده است.
نظر شما :