آثار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نهمین همایش کتاب سال حوزه، «حائز رتبه برگزیده» شدند

۲۶ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۱:۲۲ کد : ۲۵۹۵۹ اخبار
تعداد بازدید:۴۸۶



دو اثر از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نهمین همایش کتاب سال حوزه برگزیده شدند و پدیدآورندگان آنها مورد تقدیر و تشویق قرار گرفتند. این مراسم که با حضور برخی مراجع عظام، مدیر حوزه علمیه قم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اندیشمندان و صاحب‌نظران در روز 23 اسفندماه 86 در محل دارالشفاء برگزار شد. 

به گزارش واحد خبر اداره روابط روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اثر «نظریه‌پردازی اقتصاد اسلامی» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌آقا نظری و کتاب «درآمدی بر روان‌شناسی دین» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی اصل در این جشنواره موفق به کسب عنوان برگزیده شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌آقا نظری در مورد کتاب خود اظهار داشت: گزاره‏ای «علمی» نامیده می‏شود که هم ساختار لفظی و هم مفاد آن، روش تجربه را تحمل نماید. آنگاه که مجموعه‏ای از این نوع گزاره‏های نظام‏یافته، منظومه‏وار بر محور یک موضوع تعریف شده، شکل گیرند، رشته‏ای از علوم پدید می‏آید.
علم اقتصاد اسلامی نیز یکی از رشته‏های علمی است که همانند دیگر رشته‏های علوم انسانی، آنگاه تحقق می‏یابد که: اولاً، گزاره‏هایی منظومه‏وار و با ساختاری متناسب با روش علمی ‏ـ تجربی به‏وجود آید. ثانیاً، مفاد این گزاره‏ها استناد منطقی به آموزه‏های اسلامی داشته باشد. ثالثاً، دارای ویژگی جهان‏شمولی باشد، تا اینکه متغیرهای نوظهور در روابط پیچیده اقتصادی معاصر را زیر پوشش قرار دهد. این کتاب گامی در راستای تبیین و پژوهش روش شکل‏گیری اقتصاد اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی اصل راجع به اثر «درآمدی بر روان‌شناسی دین» گفت: روان‏شناسی دین، به بررسی پدیده دینداری از منظر روان‏شناسی می‏پردازد و در صدد توصیف و تبیین عوامل و زمینه‏های دینداری، ابعاد آن، سنجش و اندازه‏گیری دینداری و آثار و پیامدهای آن در زندگی فردی و اجتماعی است. امروزه در انجمن روان‏شناسی آمریکا، بخش مستقلی به روان‏شناسی دین اختصاص یافته است و نشریات علمی، پایگاه‏های اینترنتی و همایشهای مستقل ویژه‏ای به این موضوع می‏پردازند و توجه به آن، به گونه‏ای افزایش یافته است که به عنوان یک درس رسمی در بسیاری از دانشگاه‏های معتبر دنیا جایگاه خود را یافته و حتی گاهی به عنوان یک رشته تخصصی به شمار می‏آید.
مؤلف کتاب در باره فصول اثر خود تصریح کرد: این کتاب با عنوان «درآمدی بر روان‏شناسی دین» به دلیل مجال اندک فقط سعی نموده مهم‏ترین مسائل، آرا و دیدگاه‏ها را مورد بررسی قرار دهد. در فصل اول: به تعریف روان‏شناسی دین، تاریخچه و روش‏شناسی آن پرداخته شده است. در فصل دوم: نظریه‏های سه روان‏شناس (ویلیام جیمز، فروید و یونگ) بررسی و نقد گردیده است. در فصل سوم: به ابعاد دین و دینداری پرداخته شده  و شرایط فهم دینداری و دیدگاه‏های مربوط به ابعاد دین کاویده شده است. در فصل چهارم: با اشاره‏ای مختصر به تاریخچه و روشهای اندازه‏گیری دینداری، مبانی نظری و مشکلات اندازه‏گیری دینداری مورد بررسی قرارگرفته و سرانجام در فصل پنجم: آثار دینداری در سطح فردی و اجتماعی و نیز هزینه‏های دینداری بررسی شده است.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :