اهداف و دستاوردهای علمی ـ اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مورد توجه اندیشمندان و صاحب‌نظران اهل کشور سودان قرار گرفت

۲۹ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۲:۲۲ کد : ۲۵۹۶۳ اخبار
تعداد بازدید:۳۵۰


تعداد چهار نفر از اساتید و صاحب‌نظران کشور سودان که به عنوان مشاور در زمینه‌های علمی و مذهبی، مسئولان این کشور را یاری می‌کنند به دعوت مرکز جهانی علوم اسلامی به ایران سفر کردند و در روز 28 بهمن‌ماه سال جاری از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دیدار داشتند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ هدف از سفر این هیأت به ایران، شرکت در جلسات و نشستهای مشترکی با آن دسته از اساتید و اندیشمندان کشور ایران که در بسترهای علمی و اسلامی به پژوهش مشغولند، می‌باشد تا با دستاوردهای آنان بیشتر آشنا شوند. 

در نشست مشترکی که با حضور برخی از اعضای پژوهشگاه و اندیشمندان سودانی برگزار شد، ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر آذربایجانی قائم مقام پژوهشگاه ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان و معرفی پژوهشگاه برای میهمانان تصریح کرد: رسالت پژوهشگاه ایجاد انطباق میان علوم انسانی جدید و معارف اسلامی است. علمی که حاصل عقل بشر است  باید بر آموزه‌های دینی عرضه شود و آن قسمتهایی که مورد قبول نیست مورد بازنگری قرار گیرد. ماحصل فعالیتهای صورت گرفته توسط پژوهشگاه در این رهگذر  تاکنون چاپ و انتشار 130 عنوان کتاب است که بیشتر به عنوان منبع و متن درسی در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی در خاتمه با بیان مسیر و مراحل شکل‌گیری طرحهای تحقیقاتی در گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه، گفت: در هر گروه یک شورای علمی متشکل از اساتید دانشگاهی و محققین گروه وجود دارد که پس از شناخت نیاز‌های جامعه علمی کشور، به جمع‌آوری سرفصلهای تحقیقاتی می‌پردازد و سپس هر یک از محققان به اجرای طرحهای تحقیقاتی خود زیر نظر این شورا می‌پردازند.
سپس حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر کاویانی از محققان گروه روان‌شناسی پژوهشگاه (با توجه به این موضوع که اساتید سودانی در زمینه تبلیغ نیز فعالیت دارند) به معرفی اثر جدید خود با عنوان «روان‌شناسی تبلیغ» پرداخت و ویژگی‌های این کتاب را چنین برشمرد: این اثر یک کار مفهومی و نظری است که چهار رکنِ پیام، پیام‌دهنده، پیام‌گیرنده و ابزار پیام را مورد بحث قرار می‌دهد و محتوایی که یک مبلغ به آن احتیاج دارد در آن استخراج شده و در اختیار او قرار می‌گیرد. البته لازم است کاری میدانی و عینی در ادامه این تحقیق نیز در آینده انجام شود.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعیدی روشن، مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه، ضمن خوش‌آمدگویی و و اشاره به نزدیکی افکار و بینش در نزد محققان دو کشور و داشتن هدف خدمت‌رسانی به فرهنگ اسلامی، به معرفی گروه قرآن پژوهی پرداخت و گفت: زمینه‌های زیادی برای تحقیق در رابطه با قرآن وجود دارد که می‌توان آنها را به سه محورِ پژوهشهای مربوط به اصالتهای متن قرآن، چگونگی فهم قرآن و معارف درونی قرآن تقسیم کرد. گروه قرآن‌پژوهی این مرکز سعی کرده با یک نگاه نیازشناسانه، نیازهای ضروری را انتخاب کند و بر همین مبنا اولویت کاری خود را بر محور دوم قرار داده و موضوعاتی از قبیل روش فهم قرآن، مکاتب تفسیری، تاریخ تفسیر، نظریه‌های تفسیر متن قرآن، آسیب‌شناسی جریانهای مختلف تفسیری و... را مورد پژوهش قرار داده است و که بخشی از آن منتشر شده و بخشی نیز به زودی عرضه خواهد شد.
سپس میهمانان با بیان ابراز خشنودی سودانی به جهت آشنایی با پژوهشگاه، از فعالیتهای برادران ایرانی در ایفای نقش‌شان برای ارتقای فرهنگ اسلامی سپاس‌گزاری کردند و این نکته را یادآور شدند که نظام جمهوری اسلامی تنها نظامی است که در رأس آن عالمان دینی قرار دارند.
ایشان در انتها به نقش امام خمینی(ره) در ایجاد ارتباط بین جهان اسلام اشاره کردند و خواستار ایجاد زمینه‌های همکاری  و انتقال تجارب میان اندیشمندان دو کشور شدند.

گفتنی است این گروه طی مدت اقامتشان در ایران، از مراکز مختلفی همچون جماران، مرقد مطهر امام خمینی(ره)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مدرسه فضیه، مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، مرکز جهانی آل‌البیت و سایر مراکز تاریخی، فرهنگی و علمی شهر تهران، قم و اصفهان دیدار خواهند داشت.

 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :