اندیشمند اردنی برای آشنایی با دستاوردهای اسلامی در زمینه علوم انسانی، به پژوهشگاه آمد

۰۹ بهمن ۱۳۸۶ | ۰۹:۳۶ کد : ۲۵۹۶۸ اخبار
تعداد بازدید:۴۹۸


دکتر ماجد عرسان کیلانی اندیشمند و محقق اردنی برای آشنایی با دستاوردهای اسلامی پژوهشگاه در زمینه علوم انسانی در روز 8 بهمن ماه 86 به پژوهشگاه آمد.

در پی دیدار این محقق رشته تربیت اسلامی از پژوهشگاه، نشستی با حضور قائم‌مقام، معاونت پژوهشی، مدیر گروه علوم تربیتی پژوهشگاه و اعضای هیأت علمی این گروه به همراه جمعی از صاحب‌نظران در این زمینه، برگزار شد. در این نشست دکتر کیلانی ضمن اشاره به آموزه‌های تربیتی گران‌سنگی که در قرآن و سنت وجود دادند و می‌توانند راهنمای بسیار خوبی برای بشر در تمام ادوار زندگی باشند، لزوم استخراج و به‌کارگیری آنها را یادآور شد. ایشان در ادامه به این نکته اشاره نمود که برای خلق تحقیقاتی نو و بکر، نیاز است که مؤسسات و نهادهای جدیدی ایجاد شود و سپس پژوهشگرانی فرهیخته و آشنا به دین و علوم جدید به ایجاد مفاهیم علمی با مضامین دینی بپردازند.
ایشان سپس ادامه داد: مشکل جوانان امروزی مخصوصاً در غرب یافتن «حقیقت» است و ما در مرحله بعدی وظیف داریم به تولید علومی بپرداریم که دارای انعطاف باشند و از نظر کاربردی سطح وسیع‌تری از جامعه بشری را تحت پوشش قرار دهند.
در پایان این نشست، جمع حاضر به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند و زمینه‌های همکاری مراکز علمی دو کشور را ارزیابی نمودند.

گفتنی است دکتر ماجد عرسان کیلانی برای حضور در جشنواره بین‌المللی فارابی در ایران حضور یافت و کتاب وی با عنوان «فلسفه التریته الاسلامیه» در بخش بین‌الملل این جشنواره موفق به کسب رتبه برگزیده شد. این اثر هم‌اکنون توسط آقای بهروز رفیعی، از محققان گروه علوم تربیتی پژوهشگاه در حال ترجمه می‌باشد. همچنین کتاب «تطور مفهوم النظریه التربویه الاسلامی» اثر دیگر دکتر کیلانی توسط آقای رفیعی با نام «سیر آرای تربیتی در تمدن اسلامی» ترجمه شده است که توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بهار امسال چاپ و منتشر گردید. 

بیوگرافی دکتر ماجد عرسان کیلانی

دکتر ماجد عرسان کیلانی، به سال 1356 هجری قمری در اردن زاده شد. او در سال 1383 هجری قمری از دانشگاه قاهره در رشته تاریخ، لیسانس گرفت و در سال 1389 هجری قمری موفق شد از دانشگاه اردن در رشته علوم تربیتی فارغ‌التحصیل شود. در سال 1394 هجری قمری از دانشگاه امریکایی بیروت در رشته تاریخ اسلام، فوق لیسانس گرفت و در سال 1396 هجری قمری موفق شد در رشته اصول تعلیم و تربیت از دانشگاه اردن، دانشنامه کارشناسی ارشد بگیرد و سرانجام در سال 1401 هجری قمری، به اخذ دانشنامه دکترا در رشته تعلیم و تربیت از دانشگاه پترسبورگ ایالت پنسیلوانیای آمریکا نائل آمد.
شماری از مسئولیتهای علمی و اجرایی دکتر کیلانی از این قرار است:
_ استاد تاریخ آموزش و پروش، دانشکده علوم تربیتی دختران مدینه منوره؛
_ رئیس مطالعات عربی در مرکز زبانهای خارجی، دانشگاه پترسبورگ آمریکا؛
_ رئیس پژوهشهای تربیتی وزارت آموزش و پرورش اردن؛
_ مدیر گروه رشته تربیت اسلامی و تربیت تطبیقی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه ملک عبدالعزیز عربستان؛
_ رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی نیویورک؛
_ عضو انجمن تاریخ آموزش و پروزش آمریکا؛

از آقای کیلانی تاکنون چندین مقاله و چند کتاب در زمینه تعلیم و تریبت اسلامی منشر شده است. از جمله کتابهای او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
«تطور مفهوم النظریه التربویه الاسلامی»، «مناهج التربیه الاسلامیه و المربون العاملون فیها»، «التعلیم و مستقبل المجتمعات الاسلامیه»، «التربیه والوعی و التجدید» و «فلسفه التریته الاسلامیه»

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :