همایش «نکوداشت استاد علی دوانی» به مناسبت سالگرد ارتحال ایشان، در قم برگزار شد

۱۵ دی ۱۳۸۶ | ۱۳:۳۳ کد : ۲۵۹۷۱ اخبار
تعداد بازدید:۳۷۵


همایش «نکوداشت استاد علی دوانی» در روز 13 دی‌ماه 86 در سالن اجتماعات دارالشفاء قم برگزار شد. این همایش به مناسیت سالگرد ارتحال این عالم جلیل‌القدر برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین دوانی، مورخ و پژوهشگر‌،‌ هجدهم دیماه سال گذشته در سن 77 سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکرش در جوار حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
از محورهای این همایش می‌توان به «شخصیت استاد علی دوانی» شامل شکل‌گیری ابعاد علمی، تبلیغی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و تأثیر گذاری بر اندیشمندان، «بررسی و تحلیل آثار استاد» شامل تاریخ اسلامی، آثار ولایی، انقلاب اسلامی و روحانیت، تراجم نگاری علما و اندیشمندان مسلمان، خود شرح حال نگاری، ویژگی های ادبی، داستان نویسی و نقد خاورشناسان و «دیدگاه استاد در زمینه انقلاب اسلامی، روحانیت و حوزه‌های علمیه و مسایل جهان اسلام» (انسجام اسلامی، استکبار، صهیونیسم و...). موارد ذیل اشاره نمود
گفتنی است در حاشیه این همایش یک روزه نمایشگاهی از آثار استاد علی دوانی نیز برپا شد. هم‌اکنون یک صد و ‪ ده ‬جلد کتاب و آثار تحقیقاتی از مرحوم دوانی به یادگار مانده‌است که این مجموعه میراث گرانبهای برای جهان اسلام نیز خواهد بود.

این همایش به همت انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم و با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)، پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع)، مرکز بررسی اسناد تاریخی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران-گروه تاریخ، دانشگاه امام حسین(ع)، مؤسسه پژوهش های سیاسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بنیاد تاریخ و مرکز مطالعات وتحقیقات ادیان و مذاهب برگزار شد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :