جلسه دفاع از پایان نامه با عنوان «ارزیابی گزاره های تاریخی کتاب عیون اخبارالرضا علیه السلام» در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزارشد

۲۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۶ کد : ۲۹۹۷۰ اخبار
تعداد بازدید:۴۰۰۳
پایان نامه ای با عنوان «ارزیابی گزاره های تاریخی کتاب عیون اخبار الرضا علیه السلام» در رشته مطالعات تاریخ تشیع و در مقطع کارشناسی ارشد در روز چهارشنبه 18 شهریور در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دفاع شد.

   این پایان نامه در پی پاسخ گویی به این سئوال بود که گزاره های تاریخی کتاب عیون اخبار الرضا علیه السلام با چه ملاک هایی قابل ارزیابی است؟

   نگارنده تلاش کرد در پاسخ گویی بدین سئوال، ابتدا از دو زاویه بیرونی و درونی به شرح تاریخ نگاری روایی امامیه تا قرن چهارم قمری نگریسته و مهمترین ویژگی های گزاره های تاریخی آن را شناسایی کند و در گام بعدی شخصیت شناسی و رویکرد شناسی شیخ صدوق (م381)، بستر شناسی تاریخ نگاری وی و معرفی ابعاد مختلف کتاب عیون اخبار الرضا علیه السلام را روشن سازد و درگام نهایی نقد سندی و متنی گزاره های تاریخی که منجر به کشف ویژگی های تاریخ نگاری شیخ صدوق شود را انجام دهد.

   وی در این پایان نامه، پس از بررسی های انجام گرفته در بخش نخست، ضرورت ارزیابی و پیرایه زدایی از گزاره های کتاب عیون اخبار الرضا علیه السلام را بیان می کند و در بخش دوم میزان تاثیر مسائلی نظیر پرورش شیخ صدوق در خاندان بابویه، درک اساتید برجسته مدرسه حدیثی قم، ارتباط وی با وزیران آل بویه، مسافرت های علمی متعدد و شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه شیعه در ابتدای غیبت کبری بر تاریخ نگاری شیخ صدوق را تبیین می کند.

   گفتنی است این پایان نامه توسط روح اله توحیدی نیا دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات تاریخ تشیع پژوهشگاه حوزه ودانشگاه و به راهنمایی دکتر نعمت الله صفری و مشاورت حجت الاسلام و المسلیمن دکتر حسین حسینیان مقدم نگاشته شده بود و دکتر منصور داداش نژاد در جلسه دفاعیه به داوری آن پرداخت.

آخرین ویرایش۲۱ شهریور ۱۳۹۴

نظر شما :