در دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب روی داد: انتخاب نقد محقق گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان نقد برگزیده

۰۲ دی ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۷ کد : ۳۰۲۳۴ اخبار
تعداد بازدید:۲۶۰۷
مقاله «تحلیل نظریه های علم دینی و آزمون الگوی حکمی جهادی در تولید علوم انسانی» نوشته دکتر سیدمحمدتقی موحد ابطحی محقق گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان نقد برگزیده حوزه فلسفه، کلام و عرفان دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب معرفی شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی به نقل از لیزنا، آیین پایانی دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب روز سه شنبه ، اول دیماه، در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزاری شد. در این مراسم، برگزیدگان و شایستگان تقدیر این دوره از جشنواره نقد کتاب معرفی شدند.

در حوزه کلیات و اطلاع رسانی مقاله «تأملی بر سهم مؤلف در نگارش کتابهای تألیفی: موردپژوهی کتاب مدیریت ارتباطات برای کتابداران و متخصصان اطلاعرسانی، مظفر چشمه سهرابی» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

 همچنین، در حوزه میراث پژوهی دو اثر «نقدی بر تصحیح تازه خزانه عامره، مهدی رحیم پور» و «نقدی بر چاپ تازه التنویر فی الطب، علی صفری آق قلعه» به طور مشترک به عنوان شایستگان تقدیر دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب معرفی شدند.

در حوزه فلسفه، کلام و عرفان و در بخش فلسفه اسلامی، مقاله «تحلیل نظریه های علم دینی وآزمون الگوی حکمی ـ اجتهادی در تولید علوم انسانی، سید محمدتقی موحدابطحی» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد و در بخش کلام دو اثر «از شمس الدین کشی تا ابن رُشد شیعی!، بررسی کتاب شیعه شناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی، حمید عطائی نظری» و «خاستگاه های فلسفه دین در ادیان ابراهیمی، بهنام اکبری»به طور مشترک به عنوان شایستگان تقدیر این دوره از جشنواره شناخته شدند.

همچنین، در حوزه دین و در بخش علوم قرآنی و حدیث، مقاله« بررسی و نقد مبانی قرآنی احمد صبحی منصور در انحصار منبعیت قرآن با تأکید بر کتاب القرآن و کفی مصدر التشریع الاسلام، راضیه مظفری و مجید معارف» به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد و در بخش کلیات اسلام، مقاله«بررسی کتاب اندیشه اسلامی، غلامرضا کسایی و جلال رحیمیان» به عنوان اثر شایسته تقدیر به شمار می رود.

  مقاله «بازنمایی جامعه شناسی عینیت گرا در کالبد جامعه شناسی انتقادی، محمد امین قانعی راد» در حوزه علوم اجتماعی و در بخش جامعه شناسی به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد و در بخش ارتباطات، مقاله «قدرت ارتباطات یا قدرت اطلاعات نقدی بر نظریه قدرت شبکه ای مانوئل کاستلز، عبدالرسول دیوسالار» به عنوان اثر شایسته تقدیر دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب انتخاب شد.

 در حوزه زبان و در بخش زبانشناسی، مقاله «نقد و معرفی رده شناسی زبانهای ایرانی، محمد راسخ مهند»اثر شایسته تقدیر به شمار می رود و در بخش زبان های باستانی، مقاله «نقد و بررسی ترجمه صادق هدایت از زند وهومن یسن، سیمین دخت گودرزی» اثر شایسته تقدیر معرفی شده است.

 مقاله «کی گوش می کند به سروش پیام ما، یونس کرامتی» در حوزه علوم و فنون و در بخش تاریخ علم به عنوان اثر برگزیده شناخته شد و در بخشزیست شناسی، مقاله «تلاش جوانان ایرانی برای معرفی شگفتی های سرزمین مادری»، حسن سالاری» به عنوان اثر شایسته تقدیر به شمار می آید.

 اثر شایسته تقدیر در حوزه هنر، مقاله «اول و آخر تویی ما در میان: مروری بر کتاب تاریخ پارچه و نساجی در ایران، پروین بابایی» است.

در حوزه ادبیات فارسی و در بخش متون کهن دو اثر «اهمیت تلفظ برخی از واژه ها در تصحیح بیت هایی از شاهنامه، وحید عیدگاه طرقبه­ای» و «بررسی و نقد هفت تصحیح دیوان حافظ، سعید لیان» به طور مشترک برگزیده شناخته شدند و در بخش نقد ادبی اثر شایسته تقدیر، مقاله «تاریخ گرایی نو: بررسی کتاب تاریخ بیقی در بوته نقد جدید»، قدسیه رضوانیان» است. در بخش ادبیات داستانی، مقاله«فراداستان تاریخ نگارانه؛ مطالعه موردی: مارمولکی که ماه را بلعید، غلامرضا پیروز، قدسیه رضوانیان و سروناز ملک» به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

 در حوزه ایران و اسلام، مقاله «سُلی شاهوار، گاد گیلبار و بوریس موروزوف: بهائیان ایران، جنوب خزر و قفقاز، سید مقداد نبوی رضوی» به عنوان اثر شایسته تقدیر این دوره از جشنواره معرفی شد.

 دو اثر «کاربرد منابع در کتاب درسی تاریخ معاصر ایران سال سوم دبیرستان، مطالعه موردی درس ۱۰ و ۱۱»، محمد گودرزی» و «نقد و بررسی وضعیت سیاسی خراسان در دوره جانشینان نادر، محسن رحمتی» در حوزه تاریخ و جغرافیا به طور مشترک برگزیده شناخته شدند.

 در حوزه کودک و نوجوان، مقاله «خط و رسم عاشقی: تأملی بر رسم الخط قصه های عاشقانه ایرانی، مهدی شعبانی» اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی خانه کتاب، همچنین در بخش جنبی دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب، قاسم هاشمی نژاد به پاس سال ها فعالیت در عرصه نقد به عنوان منتقد پیشکسوت و مسعود راستی پور به عنوان منتقد جوان شایسته قدردانی شناخته شدند. همچنین نشریه نگاه نو به پاس بیست و پنج سال فعالیت درحوزه فرهنگی و هنری با نگاه ویژه به کتاب و نقد کتاب به عنوان نشریه شایسته قدردانی شناخته شد.

آخرین ویرایش۰۲ دی ۱۳۹۴

نظر شما :