برگزاری کرسی علمی ترویجی «دفاعی از رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود جهت تولید علم دینی»

۲۲ دی ۱۳۹۴ | ۱۱:۵۸ کد : ۳۱۲۴۵ اخبار
تعداد بازدید:۲۳۵۸
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای انقلاب فرهنگی، کرسی علمی ترویجی «دفاعی از رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود جهت تولید علم دینی» را فردا چهارشنبه 23 دی برگزار می کند.

به گزارش واحد خبرروابط عمومی، بر اساس طرح نامه ارائه شده، علم دینی موضوعی شناخته شده در جهان اسلام و به خصوص ایران پس از انقلاب اسلامی است و در زمینه چگونگی تولید آن دو دیدگاه کلان (تهذیبی و تأسیسی) وجود دارد که دیدگاه تهذیب و تکمیل علوم موجود در دهه 80 بواسطه تقریر ضعیف و نقد قوی استاد ملکیان و دکتر خسرو باقری در محاق رفته در حالی که به نظر می رسد قرائت قوی از این نظریه قابل ارائه است و این قرائت می تواند از عهده نقدهای استاد ملکیان و دکتر باقری برآید همچنین می توان با آن، تاریخ تحولات علم در دوره تمدن اسلامی را تبیین کرد.

   ضمناَ با فرض امکان رویکرد تأسیسی، این رویکرد نقش تمهیدی ایفا کرده و تا زمانی که رویکردهای تأسیسی نتوانسته اند علم جدیدی را بنا نهند، رویکرد تهذیبی بهترین رویکرد برای تولید علم دینی است. 

   ارائه کننده این کرسی علمی ترویجی دکتر سیدمحمدتقی موحد ابطحی محقق گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و ناقدان آن حجج الاسلام و المسلمین دکتر حسین سوزنچی دانشیار دانشگاه باقر العلوم علیه السلام و دکتر حسین بستان استادیار گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هستند.

   دبیر علمی این کرسی علمی ترویجی دکترهادی موسوی محقق گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است و فردا چهارشنبه 23 دی از ساعت 9.30 تا 12 در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی قم، پردیسان، بلوار دانشگاه برگزار می شود و شرکت در آن برای عموم علاقه مندان آزاد است.

آخرین ویرایش۲۲ دی ۱۳۹۴

نظر شما :