برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب «قواعد تفسیر قرآن»

۲۴ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۱:۵۱ کد : ۳۱۳۳۶ اخبار
تعداد بازدید:۲۲۵۱
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام جلسه نقد و بررسی کتاب «قواعد تفسیر قرآن» را فردا یک شنبه 25 بهمن برگزار می کند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی،کتاب «قواعد تفسیر قرآن» تألیف حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر بابایی دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است. این کتاب که با مشارکت سازمان سمت چاپ و منتشر شده است به عنوان متن درسی پژوهش محور برای دانشجویان و طلاب رشته های قرآن و حدیث، تفسیر و علوم قرآنی در مقاطع تحصیلات تکمیلی تدوین شده است.

   در چکیده این کتاب می خوانیم: یکی از علوم پیش نیاز بسیار مهم برای ورود به تفسیر قرآن شناخت قواعد تفسیری مبتنی بر مبانی متقن عقلی، نقلی یا عقلایی است که هم بر اساس آن قواعد تفسیر ضابطه مند و قابل ارزیابی باشد و هم با رعایت آنها خطاهای تفسیری کاهش یابد. این کتاب برای تأمین این نیاز تصنیف و در آن چهل و هفت قاعده تفسیری بر پایه سیره عقلا در فهم متون و دلائل عقلی و نقلی تبیین شده است.

   در این کتاب برای فرآیند تفسیر پنچ گام تصور و قواعد تفسیری بر اساس آن گام ها دسته بندی شده است و از این رو کتاب هفت فصل دارد. فصل نخست، به مباحث مقدماتی و فصل های دوم تا ششم به قواعد تفسیری مخصوص به هرگام از گام های پنچ گانه تفسیر و فصل هفتم به قواعدی که در تمامی گام های تفسیر کاربرد دارد، اختصاص یافته است.

   ناقدان این اثر وزین علمی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد فاکر میبدی استاد گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دکتر محمدکاظم شاکر استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم هستند.

   دبیر علمی جلسه نقد یاد شده حجت الاسلام و المسلمین محسن قمرزاده پژوهشگر علوم قرآنی است.

   جلسه نقد و بررسی کتاب «قواعد تفسیر قرآن» فردا یک شنبه 25 بهمن از ساعت 15:30 تا 17:30 در سالن امام خمینی(ره) مجتمع فقهی ائمه اطهار علیهم السلام به نشانی، قم، میدان معلم برگزار می شود و شرکت در آن برای کلیه دانشجویان و طلاب آزاد است.

آخرین ویرایش۲۴ بهمن ۱۳۹۴

نظر شما :