برگزاری پیش اجلاسیه کرسی نوآوری «ارائه چارچوبی روش شناختی برای علوم اجتماعی اسلامی»

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۰:۲۰ کد : ۳۲۴۶۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۸۵۱
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره پیش اجلاسیه کرسی نوآوری «ارائه چارچوبی روش شناختی برای علوم اجتماعی اسلامی» را در روز شنبه 11 اردیبهشت برگزار می کند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین بستان استادیار گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و ارائه کننده این کرسی نوآوری درگفتگو با واحد خبر روابط عمومی گفت: مباحثات و مناقشاتی که در سال‌های اخیر پیرامون اندیشه علم دینی، اسلامی‌سازی علوم و به طور خاص، علوم انسانی اسلامی مطرح شده است عموما صبغه فلسفی داشته و به مبانی و پیش‌فرض‌های کلی این موضوع پرداخته‌اند بدون آن که به مسائل مربوط به روش وارد شوند. این نوآوری با مفروض گرفتن لزوم توجه به مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و ارزش‌شناختی و با تاکید بر ابعاد روش‌شناختی مسئله، در صدد ارائه چارچوب روش‌شناختی منسجمی برای علوم اجتماعی اسلامی است و چارچوب فرایند پژوهش در این حوزه تا رسیدن به مرحله نظریه‌پردازی را گام‌به‌گام مشخص می‌نماید.

   وی مهم‌ترین پیامد علمی این نوآوری را زمینه‌سازی برای تحقق عینی پارادایم علم اجتماعی اسلامی عنوان کرده و افزود: این امر از طریق خارج کردن اندیشه علم دینی و به طور اخص علوم اجتماعی اسلامی از عرصه مباحث صرفا فلسفی و کشاندن آن به قلمرو مباحث ماهوی این علوم صورت می پذیرد.

   شایان ذکر است حجج الاسلام و المسلمین دکتر حسین سوزنچی عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و دکتر محمدتقی سبحانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر محمد فتحعلی خانی و دکتر سیدمحمدتقی موحد ابطحی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ناقد در این جلسه حضور خواهند داشت.

   همچنین حجج الاسلام و المسلمین دکترعبدالحسین خسروپناه عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دبیر هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره، دکترغلامرضا اورعی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر مسعود آذربایجانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان داور در این کرسی نوآوری حضور دارند.

   گفتنی است کرسی نوآوری مزبور روز شنبه 11 اردیبهشت از ساعت 10.30 تا 13 در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی قم، پردیسان، بلواردانشگاه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می شود.

آخرین ویرایش۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

نظر شما :