حضور پژوهشگاه حوزه د انشگاه در نشست«هم اندیشی فرصت و ظرفیت های علمی و فرهنگی پژوهشگاه‌ها و دانشگاه های قم و جهان عرب »

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۰۹:۱۳ کد : ۳۳۴۸۳ اخبار
تعداد بازدید:۲۸۶۴
سلسله نشست‌های «گفت‌وگوی فرهنگی با نخبگان جهان عرب» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور نمایندگانی از چند کشور عربی از روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه تا پنج شنبه 23 اردیبهشت به مدت ۳ روز در تهران (دانشگاه‌های شهید بهشتی ـ علامه طباطبایی(ره)) و قم برگزار گردید.

در ادامه سلسله نشست هاي گفتگوي فرهنگي ايران و جهان عرب، نشست«هم انديشي فرصت و ظرفيت هاي علمي و فرهنگي  پژوهشگاه‌ها و دانشگاه هاي قم و جهان عرب » با حضور رؤسا و اساتيد،  مراکز علمی ايران و جهان عرب، چهارشنبه 22 ارديبهشت ماه در سالن اجلاس مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزارشدimage.aspx?t=bank&n=fathi2.jpg

این همایش با حضور تعدادي از مسئولان و اساتید دانشگاه های جهان عرب از جمله  الجزایر، تونس، عراق، سوریه، عمان، لبنان و با مشاركت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، دانشگاه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، جامعه المصطفي العالميه، دانشگاه باقرالعلوم، دانشگاه اديان و مذاهب، برگزار گردید.

دکترفوزی محفوظ از دانشگاه منوبه  تونس و رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر تونس، دکتر محسن عبود محسن معاون دانشگاه کوفه، دکتر صالح محسن رئیس دانشگاه معارف و دکتر کامل حبیب از دانشگاه لبنان.

دکتر حماش حسین مدیر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه الجزائر، دکتر طالب بن عیسی السالمی معاون روابط بین الملل دانشگاه نزوی عمان و دکتر امیر کاظم عباس معاون دانشکده زبان شناسی دانشگاه کوفه ضمن معرفی دانشگاه های متبوع خود به برخی از ظرفیت های همکاری علمی و فرهنگی ایران وجهان عرب تاکید کردند.

مهم ترین اظهارات ایشان غنای فرهنگی و علمی ایران اسلامی و لزوم بهره گیری مستقیم از آن، تشکر و قدردانی از  اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران  در راستای تقویت روابط فرهنگی جهان اسلام، تاکید بر تدریس و اختصاص کرسی زبان فارسی در دانشگاه های عربی، اعلام آمادگی همکاری علمی با  مراکز علمی ایران، لزوم اسلامی سازی  و مستند سازی علوم در دانشگاه های کشور اسلامی و توسط دانشمندان مسلمان و الگوگیری از تجربه موفق ایران در زمینه بازشکافی و رشد و توسعه علوم انسانی و اسلامی بود این نشست با بیانیه پایانی که توسط دبیر نشست خوانده شد به اتمام رسید. در این بیانیه ضمن تاکید بر ادامه گفتگوها و روابط فرهنگی موثر میان نخبگان و دانشمندان ایرانی و کشورهای عربی، به ویژه  استفاده از ظرفیت های موجود در دانشگاه های و مراکز علمی و پژوهشی شهر مقدس قم  و مراکز علمی کشورهای عربی، از پیشنهاد تاسیس  «مجمع علمی و دانشگاهی گفتگوی فرهنگی ایران و کشورهای عربی» در ایران استقبال شد.

بخشی از سخنان نماینده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این نشست

حجت الاسلام والمسلمین دکتر فتحی استادیار گروه قرآن پژوهشی پژوهشگاه حوز ه و دانشگاه به نمایندگی از این پژوهشگاه حضور داشت.

سخنرانی وی که تنها سخنرانی به زبان عربی بود مورد استقبال و تشویق اساتید داخلی و به ویژه اساتید کشورهای عربی قرار گرفت.

نماینده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ضمن معرفی دستاوردهای علمی این مرکز علمی به عنوان یکی از مراکز مهم علوم انسانی و اسلامی، به تلاش های همه جانبه  و مستمر دشمنان اسلام برای ضربه زدن به اسلام و فرهنگ اسلامی و نیز به  چالش های فراروی تعامل فرهنگی جهان  اسلام در درون خود اشاره کرد  و یکی از راهکارهای مبارزه با دشمنان و نیز مواجهه با چالش  هایی درون جهان اسلام را، تعامل موثر علمی  وفرهنگی نخبگان و دانشوران جهان اسلام بر شمرد.

دکتر فتحی گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه يكي از مراکز علمی پژوهشی رسمی  زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري  و از ثمرات و برکات انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) است. که  با هدایت  و ارشاد آن رهبر فقید و نیز با حمایت  و هدایت رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای «مدظله العالی» در راستای اسلامی سازی علوم انسانی گام های موثری برداشته است.که می توان از آن به عنوان یکی از قطب های مهم اسلامی سازی علوم انسانی  در جمهوری اسلامی  یاد کرد.

وی افزود: تقدیم بیش از 300 اثر پژوهشی در قالب کتاب  و صدها مقاله پژوهشی د زمینه علوم انسانی اسلامی، نشر مجلات علمی پژوهشی فصلنامه علمي ـ پژوهشي « روش شناسي علم انساني»؛ دو فصلنامه علمي ـ پژوهشي «جستارهاي اقتصادي ايران»، دو فصلنامه علمي ـ پژوهشي  «تربيت اسلامي»؛  دوفصلنامه علمي ـ پژوهشي« مطالعات اسلام و روان شناسي»، دوفصلنامه علمي ـ پژوهشي «اسلام و مطالعات علوم اجتماعي» و دوفصلنامه علمي ـ تخصصي «اسلام و مديريت» ازجمله دستاوردهای این پژوهشگاه است.

عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه د انشگاه همچنین ادامه داد: امضای بیش از صد تفاهم نامه همکاری با مرکز علمی داخلی و خارجی، مشارکت در محافل ملی و بین المللی و تلاش در ترجمه آثار پژوهشگاه به زبان های زنده دنیا از جمله عربی و انگلیسی از جمله اقدامات پژوهشگاه حوزه و ودانشگاه در راستای تعاملات بین المللی است.

وی با اشاره به چشم انداز پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: این پژوهشگاه  بر آن  است تا با استفاده از توان علمی دانشوران حوزه و دانشگاه و با استفاده از تعامل و همکاری بین المللی و اسلامی در دو دهه پيش رو، در ميان كشور‌هاي منطقه به قطب علمي در حوزه علوم انساني– اسلامي تبديل  شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین فتحی با اشاره به ظرفیت موجود در  نظام اسلامی ایران،  آن را فرصتی مناسب برای تعامل فرهنگی و علمی با جامعه عربی اسلامی دانست و افزود:  باید در حد امکان از این فرصت و ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.

نماینده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در خصوص چالش های پیش روی فرهنگ اسلامی از سوی دشمنان اسلام  و مشکلات و موانع  تعامل علمی و فرهنگی اسلامی ایرانی و عربی گفت:

اسلام و مسلمانان از آغاز تاکنون از سوی دشمنان، به شکل های گوناگون همواره مورد هجمه بوده اند. دشمنان برای از بین بردن اسلام و فرهنگ اسلامی به تناسب زمان از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند. همه این تلاشها بدون شک به خاطر غنای فرهنگ اسلامی بوده است. چرا که آنان به خوبی می دانند اگر فرهنگ اسلامی به درستی اجرا گردد چه خسارتهای مادی و معنوی برای آنان در پی خواهد داشت. از این رو توطئه دشمنان در برابر فرهنگ اسلامی توطئه دائمی است. و درست به همین علت ارتباط فرهنگی میان  نخبگان جامعه اسلامی برای برطرف کردن برخی از موانع و چالشها یک امر ضروری است.

در هر حال، عصر حاضر را هر چه بنامیم، چه عصر چالش ها، درگیری ها و یا گفتگو ها بدانیم، اطراف آنها، تمدنها، فرهنگ ها، دانش ها و عالمان هستند. در این میان این  فرهنگ  و تمدن بسیار غنی اسلامی است که نه تنها توان مواجهه و مبارزه با تمدنها و فرهنگ های دیگر را در خود دارد بلکه می تواند کژیهای آنها را اصلاح، و دگرگون گرداند.

وی همچنین ادامه داد: برای مبارزه با دشمنان باید راهکار و استراتژی انها را شناخت: آنها راه نظامی را تجربه کردند  بیش از 60 سال است که فلسطین به خاطر اسلام مورد هجمه آنان است و هنوز هم به صورت جنگ های نیابتی در سوریه و عراق را دنبال می کنند. و برای ضربه زدن به اسلام گروههای تکفیری و در درون جوامع اسلامی شکل داده و یا تقویت می کنند.

دکتر فتحی افزود: مهم ترین  و خطرناکترین راه مقابله با اسلام،  جنگ فرهنگی یا  جنگ نرم است. وی با اشاره به تعبیر مرحوم شیخ رمضان بوطی گفت: چرا فرهنگ و عقیده ای که یک روز مایه اتحاد و عزتمندی جامعه اسلامی بود امروز به ابزار تهدید و تفرقه جامعه اسلامی شده است؟ راهکار چیست؟ و نقش نخبگان و اساتید دانشگاه های عرب و ایران در این راستا چیست؟

نماینده پژوهشگاه حوز ه دانشگاه بیان کرد: در یک کلمه باید گفت: راهکار اصلی همان ارتباط فرهنگی و علمی مؤثر، مستقیم، مستمر و دو جانبه است. امروزتعامل و روابط فرهنگی و علمی میان کشورهای اسلامی، یک ضرورت تمدنی، اسلامی و فرهنگی است.

آخرین ویرایش۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

نظر شما :