برگزاری جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی تفسیر روح المعانی از جهت رعایت قواعد تفسیر»

۳۱ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۳ کد : ۳۳۵۵۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۴۱۰
جلسه دفاعیه پایان نامه دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با عنوان «بررسی تفسیر روح المعانی از جهت رعایت قواعد تفسیر» در روز شنبه سوم مهر ماه سال جاری برگزار می شود.

  به گزارش واحد خبر روابط عمومی، این پایان نامه کاری از طه سالمی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است. بنابر تحقیقی که توسط وی صورت گرفته، تفسیر قرآن به معناى واقعى به نحوى که مفسّر به معنا و مقصود حقیقی آیات قرآن دست یابد، در گرو رعایت قواعد و اصولی است که برای تفسیر قرآن در کتب تفسیری گفته شده است. بنابر این برای اینکه بتوان تفسیری را مورد ارزیابی قرار داد، باید دید مفسر تا چه اندازه به این قواعد و اصول توجه کرده است. لذا ارزیابی و بررسی تفاسیر دارای اهمیت بوده و این پژوهش تفسیر روح المعانی را مورد ارزیابی قرار داده است.

   در این رساله شش قاعده یعنی اختلاف قرائت، تبیین مفردات، توجه به قواعد ادبیات عرب، قاعده توجه به قرائن، توجه به انواع دلالت ها و توجه به مستندات علم و علمی در تفسیر روح المعانی مورد بررسی قرار گرفته و معلوم گردیده است که مفسر آن یعنی آلوسی برخی از قواعد مثل توجه به ادبیات عرب را در تفسیر خویش به خوبی رعایت کرده است (هرچند در پاره ای از آیات این قواعد را مورد توجه قرار نداده است) ولی نسبت به برخی دیگر از قواعد مثل توجه به قرائن آنچنان که بایسته و شایسته است، اهتمام نورزیده و از آن غفلت کرده است.

   حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر بابایی دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان استاد راهنما و حجت السلام و المسلمین دکتر سیدمحمود طیب حسینی دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان استاد مشاور این رساله می باشند. شایان ذکر است این جلسه روز شنبه سوم مهرماه از ساعت10 تا 12 (صبح) در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی پردیسان، بلوار دانشگاه، برگزار می شود.

آخرین ویرایش۳۱ شهریور ۱۳۹۵

نظر شما :