برگزاری نشست علمی چگونگی امتداد یافتن فلسفه به علم

۲۵ مهر ۱۳۹۵ | ۱۰:۱۱ کد : ۳۳۵۶۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۵۰
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری انجمن تعلیم و تربیت اسلامی نشست علمی «چگونگی امتداد یافتن فلسفه به علم: بازخوانی دیدگاه مبادی- مسائل و تطبیق آن در علوم تربیتی» را در روز چهارشنبه 28 مهر برگزار می نماید.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی، در این نشست پس از مروری کوتاه بر مهم‌ترین دیدگاه‌ها درباره نسبت فلسفه و علم و تأثیر آن ها در چگونگی تأثیرگذاری فلسفه در تولید علم، میراث فلسفه اسلامی درباره «مبادی فلسفی علوم» مورد بازخوانی قرار گرفته و به مهم‌ترین دلالت‌ها و الزامات این دیدگاه در زمینه تولید و تولد علوم اشاره شده و همچنین، برخی نتایج این دیدگاه و دلالت‌های آن در علوم تربیتی تطبیق داده خواهد شد.

حجت الاسلام دکتر علی لطیفی، محقق گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ارائه دهنده، دکتر محمد فتحعلی خانی استادیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان دبیر علمی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران و رئیس کمیسیون حوزوی شورای انقلاب فرهنگی به عنوان ناقد در این نشست علمی حاضر خواهند بود.

حجت الاسلام دکتر علی لطیفی، در توضیحاتی درباره محتوای این نشست علمی گفت: از جدّی‌ترین مطالبات صاحبان افکار،‌ دانشمندان و حتی مردمان عادی دوره‌ی معاصر از فلسفه اسلامی و اهل آن در حال حاضر این است که این میراث غنی حِکمی، خود را به عرصه‌های گونه‌گون زندگی و دانش‌های رایجی که به تدبیر و تمشیَت آن می‌پردازند،‌ بسط و امتداد داده و -آن‌گونه که ادّعا می‌شود- از انتزاع و کلیّت، وارد عینیت و جزئیّت گردد. از مهم‌ترین پرسش‌ها در جهت تحقق چنین مطالبه‌ای آن است که این امتداد و بسط فلسفه به علومِ ناظر به زندگی چگونه رخ داده و رابطه‌ی میان فلسفه و دیگر علوم، از چه الگویی پیروی می‌کند؟

در سنت فلسفه اسلامی بحث از نسبت میان فلسفه و دیگر علوم با تمرکز بر تنقیح نسبت میان موضوع فلسفه و موضوع دیگر علوم و همچنین توجه به نظام ارتباطیِ مبادی-مسائل در درون علوم روشن گشته است. این دو مسئله‌ی فلسفی و دیگر مسائل پیرامونی آنها، الگویی از امتداد و بسط فلسفه به علوم را به تصویر می‌کشند که از اصالت و اعتبار قابل توجهی در سنت فلسفه اسلامی برخوردار است و مبتلا به ابهام‌ها و ایهام‌های موجود در برخی از دیگر الگو‌ها (همانند سه‌گانه‌ی «فلسفه-فلسفه مضاف-علم») نیست و ضمن حفظ حد و مرزهای هر یک از فلسفه و علم، چگونگی نقش‌آفرینی واقعی فلسفه در علوم را نیز ترسیم می‌نماید.

نشست علمی یاد شده روز چهارشنبه 28 مهر از ساعت 10 تا 12 در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، میدان علوم برگزار می شود و شرکت در آن برای کلیه علاقه مندان آزاد است.

آخرین ویرایش۲۶ مهر ۱۳۹۵

نظر شما :