برگزاری جلسه نقد کتاب «بررسی فقهی فرمانبرداری و نافرمانی مدنی»

۱۶ آبان ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۷ کد : ۳۳۵۷۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۹۸۳
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری دانشکده معارف دانشگاه امام صادق علیه السلام جلسه نقد کتاب «بررسی فقهی فرمانبرداری و نافرمانی مدنی» را فردا دوشنبه 17 آبان برگزار می کند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی، کتاب «بررسی فقهی فرمانبرداری و نافرمانی مدنی» تألیف حجت الاسلام و المسلمین سیّدجواد ورعی استادیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که به صورت مشترک توسط این پژوهشگاه و سازمان سمت در زمستان 1394 چاپ و منتشر شد.

در مقدمه این کتاب می خوانیم:

 «مقاومت و نافرمانی مدنی در برابر یک سیاست، قانون یا تصمیمِ حکومت» با قبولِ اصل و اساس حکومت و مراقبت از آن، موضوع اصلی این اثر پژوهشی است. آیا در دولت مشروع اسلامی و دولت جائر مردم دارای چنین حق یا تکلیفی هستند؟ در حالی که در نظریات رایج فلسفه سیاست و مبانی مختلف الزام سیاسی توجیه چنین حقی دشوار می نماید، بنا بر مبانی فقه شیعه در شرایطی این حق، و حتی تکلیف ثابت است. نه تنها در دولت جائر، بلکه در دولت مشروع هم می‌توان در برابر سیاست، قانون و تصمیمِ خلافِ شرع، عدالت و مصلحت عمومیِ دولتمردان مقاومت کرد. دلایل و مستندات فقهی این حق در اثر حاضر ارائه شده است. حکم «مقاومت و نافرمانی مدنی» در مواردی که عناوین ثانویِ «اختلال نظام اجتماعی» یا «تضعیف اساسِ دولت اسلامی» و یا «اضرار به غیر» بر آن منطبق باشد، محور یکی از فصول این کتاب است. «مرجع تشخیص» مطابقت و عدم مطابقت سیاست، قانون یا تصمیم بر خلافِ شرع، عدالت و مصالح عمومی، و تشخیص صدق عناوین ثانوی یاد شده، موضوع فصل دیگری از این کتاب است.

ناقدان این جلسه نقد، دکتر سلمان عمرانی عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و حقوق و حجت الاسلام و المسلمین دکترسید علی حسینی عضو هیئت علمی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه السلام هستند و جلسه مزبور فردا دوشنبه 17 آبان از ساعت 10 تا 12 در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار می شود. 

آخرین ویرایش۱۶ آبان ۱۳۹۵

نظر شما :