برگزاری اجلاسیه نهایی کرسی نظریه پردازی «نظریه منطق گفتمان قرآن»

۱۷ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۸ کد : ۳۳۶۳۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۸۸
اجلاسیه نهایی کرسی نظریه پردازی «نظریه منطق گفتمان قرآن: نظریه عرفی فراعرفی و زبان تشکیکی قرآن در شیوه بیان و دلالت های بی پایان معنا» روز چهارشنبه 20 بهمن در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می شود.

   به گزارش واحد خبر روابط عمومی، ارائه کننده نظریه فوق حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدباقر سعیدی روشن دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است وی در این نظریه با پذیرش هنجارمندی های زبان عادی عرفی در کارساخت های ارتباطی قرآن، بر اعتبار فهم عرفی و قواعد شناخته شده آن، در سطح لایه های اولیه معنای  قرآن صحه می گذارد.

   همچنین بر اساس این نظریه قرآن با کمال بهره گیری از قابلیت های سیّال نظام زبان و با هنجار افزایی صوری معنایی، مقاصد ماورایی و معارف جهانی جاودانی خود را در متنی محدود جای داده است. بدین رو ناگزیر باید پذیرفت که در حیطه مراتب فراعرفی، که مقتضای توسعه معنایی قرآن در راستای مقاصد خاص خویش است راهبرد فهم عمومی ناکارآمد است. راهبرد اساسی در شناخت حقیقت مفاهیم قران مانند مشیت، اذن، قضا، قدر، خلافت، ولایت، لقاء الله و..و مقاصد قرآن که از عرف عادی و عمومی دور از انتظار است، تدبر در آیات قرآن و بر اساس عرف خود قرآن است نه قواعد عادی نظام زبانی.

   از جمله ویژگی های الگوی منطق تشکیکی قرآن، اذعان به تعدد معنا است. این رویکرد می تواند نیازهای معرفتی روزآمد اندیشمندان در شناخت حقیقت هستی، انسان، و جامعه را بر مدار نگرش ژرف توحیدی فراهم آورد و چشم اندازی نو در عرصه بنیان های علوم انسانی پدیدار نماید.

   شایان ذکر است پیش اجلاسیه این کرسی نظریه پردازی 7 اسفند 1393 برگزارشده بود و روز چهارشنبه 20 بهمن سال جاری اجلاسیه نهایی این کرسی نظریه پردازی با حضور حجج الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر ابوالفضل ساجدی،‌ دکتر سیدرضا مؤدب و دکتر مجید معارف به عنوان شورای داوران برگزار می شود.

   حجج الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، دکتر علی رضا قائمی نیا، دکتر علی نصیری و دکتر جعفر نکونام کمیته ناقدان این کرسی نظریه پردازی را تشکیل می دهند.

   گفتنی است اجلاسیه یادشده با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی دانشیار گروه فلسلفه کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روز چهارشنبه 20 بهمن از ساعت 19 تا 22 در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، میدان علوم برگزار می شود.

آخرین ویرایش۱۷ بهمن ۱۳۹۵

نظر شما :