بازدید رئیس مرکز علمی تألیف و ترجمه «نون» لبنان از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

۱۷ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۱:۱۱ کد : ۳۳۶۳۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۴۴
رئیس مرکز علمی تألیف و ترجمه "نون" لبنان، (جمعیه المعارف الاسلامیه الثقافیه) با حضور در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با معاون محترم پژوهشی، آموزشی و فناوری پژوهشگاه و برخی دیگر مسئولان این مرکز دیدار کرد.

   به گزارش واحد خبر روابط عمومی، در این دیدار که به منظور بررسی راهکارهای همکاری دو مرکز در انتشار مشترک آثار برگزار شد، دکتر توکلی معاون پژوهشی، آموزشی و فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پس از خیر مقدم به «شیخ حسن الهادی» رئیس مرکز عملی تألیف و ترجمه "نون" و همراهان، با اشاره به سفر سال قبل خود به لبنان و بازدید از مراکز علمی و دانشگاهی آن کشور و همچنین برگزاری جلسات متعدد با مسئولان آنها، از احساس مسئولیت شورای عالی اجرایی مقاومت اسلامی لبنان نسبت به مسائل و موضوعات مرتبط با توسعه علوم انسانی و اجتماعی اسلامی و گشودن دروازه این شورا به سوی معارف و الهیات اسلامی تقدیر کرد و ابراز داشت: پژوهشگاه به عنوان یک نهاد علمی شناخته شده در سطح کشور، فعالیت گسترده­ای در عرصه تألیف و انتشار آثار در راستای رسالت خود داشته و منشورات آن در داخل کشور به بیش از 300 عنوان می­رسد.

   وی با اشاره به وجود ظرفیت های مناسب همکاری در تمامی حوزه های مرتبط با فعالیت دو مرکز و همچنین حوزه های مورد درخواست شورای عالی اجرایی مقاومت اسلامی از جمله علوم تربیتی، روان شناسی، جامعه شناسی و مدیریت با رویکرد اسلامی بر ضرورت توسعه همکاری های فی مابین در زمینه انتشار آثار پژوهشگاه به زبان عربی توسط مرکز «نون» و برگزاری دوره های آموزشی و کارگاهی متناسب با ظرفیت های قابل توجه موجود در پژوهشگاه و در راستای سرفصل های مورد نیاز شورا برای اساتید و دانشجویان لبنانی تأکید نمود. همچنین دکتر توکلی افزود: مهمترین کمک ما به یکدیگر به طور قطع برنامه‌ریزی است، یعنی اصلاح، بازنگری و تقویت برنامه ها. لذا؛ در این راستا باید محتوای برنامه ها و نیازها مشخص شود.

   در این دیدار، همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر نوذری مدیر گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز ضمن خیر مقدم به شیخ حسن الهادی گفت: کانال ورودی همکاری‌ها یا سطح اول همکاری ها باید برنامه درسی باشد. آسیب‌شناسی برنامه درسی تربیت مربیان و مدرسان شورای عالی اجرایی مقاومت اسلامی لبنان به خصوص در حوزه خواهران بسیار با اهمیت است. لذا؛ باید دید بین برنامه درسی و مباحث رشد دینداری و مؤلفه های دینداری به چه میزان تناسب وجود دارد. وی بر برگزاری جلسات مباحثه ای برای آشنایی با نقطه نظرات و انتظارات به منظور تدارک همکاری های اثربخش تأکید کرد.

   حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد داوودی عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این دیدار ضمن اشاره به وجود ظرفیت‌های مناسب قابل ارائه توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به طرف لبنانی در حوزه های علوم تربیتی و روان‌شناسی بر ضرورت راه‌اندازی مقاطع تحصیلی کارشناسی زن و خانواده برای بخش خواهران در مجامع علمی وابسته به شورای عالی اجرایی مقاومت اسلامی لبنان تأکید کرد. و ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و کارگاهی برای اساتید و دانشجویان آن کشور در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،  وجود آثار متعدد علمی از جمله کتب سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)، تربیت فرزند، جوان در آئینه روایات، خانواده در اسلام، خانواده در نگرش اسلام و روان‌شناسی و ... را بستر مناسبی برای توسعه آموزش و پژوهش در زمینه‌های متناظر در لبنان دانست.

   شیخ حسن الهادی نیز در این دیدار، فعالیت­های مرکز تألیف و ترجمه نون لبنان را به منظور نشر آثار مفید برای اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم­السلام) در جهان دانست و از آمادگی این مرکز برای همکاری همه جانبه با پژوهشگاه خبر داد.

   وی با اشاره به آمادگی این مرکز برای ترجمه و انتشار آثار ارزشمند پژوهشگاه و دیگر مراکز حوزوی، خاطرنشان کرد: مرکز تألیف و ترجمه نون لبنان تاکنون بیش از 400 عنوان کتاب را در موضوعات مختلف دینی، فرهنگی، سیاسی و ... به انتشار رسانده است. ایشان از علاقه خود و سایر مسئولان بلندپایه شورای عالی اجرایی مقاومت اسلامی لبنان به فعالیت ها و آثار پژوهشگاه اشاره کرد و نقش پژوهشگاه را در حمایت و پشتیبانی برنامه های آموزشی و علمی شورای عالی اجرایی مقاومت اسلامی لبنان و تهیه منابع غنی علمی برای مراکز علمی اجرایی وابسته به آن نهاد بسیار مؤثر دانست.

   در پایان این دیدار مقرر شد تا همکاری های علمی درخصوص بررسی آثار پژوهشگاه و انتخاب برخی از آنها به منظور ترجمه و انتشار به زبان عربی، معرفی عناوین دوره های آموزشی و کارگاه‌های مورد نیاز و طراحی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و کارگاه‌های علمی و همچنین تدوین برنامه درسی و سرفصل‌های مورد نیاز در حوزه‌های مدیریت و تربیت اسلامی توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای طرف لبنانی در دستور کار دو طرف قرار گیرد:

  گفتنی است این دیدار در پاسخ به دیدار سال گذشته معاون پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از لبنان و جلسات و بازدیدهای انجام شده در آن سفر انجام شد.

آخرین ویرایش۱۷ بهمن ۱۳۹۵

نظر شما :