معرفی دو اثر بدیع از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به بهانه 5 اسفند روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی

۰۵ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۸:۱۰ کد : ۳۳۶۶۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۰۸
امروز پنج شنبه 5 اسفند روز بزرگداشت نصیرالدین ابو جعفر محمد بن محمد بن حسن طوسی مشور به محقق طوسی یا خواجه نصیر طوسی است و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دو اثر بدیع از این محقق شهیر ایرانی که ملقب به استادالبشر، عقل حادی عشر و معلم ثالث می باشد را به تازگی چاپ و منتشر کرده است کتاب های «هستی و علل آن در حکمت مشاء‌» و «آفرینش در حکمت مشاء».

   بدون شک اگر بنا باشد ده کتاب از برترین آثار مکتوب در حوزه حکمت مشاء نام ببریم، کتاب اشارات ابن سینا همراه با شرح خواجه نصیرالدین طوسی بر آن در میان آن ده کتاب هستند. چنان که نویسندگان این دو کتاب نیز از برجسته ترین یا برجسته ترین حکیمان مسلمان به شمار می روند.

   اشارات از شاهکارهای ابن سیناست، و بر این اثر شروح متعددی نگاشته شده است اما هیچ کدام مقام ومنزلت شرح خواجه را ندارد.

   کتاب اشارات بارها به فارسی ترجمه و حتی شرح شده است، اما شرح خواجه نصیرالدین طوسی بر آن با همه اهمیت و تأثیری که داشته تا کنون به فارسی ترجمه یا شرح نشده است و دوکتاب «هستی و علل آن درحکمت مشاء‌« و «آفرینش در حکمت مشاء» اولین نمونه از این کار است.

   این دو کتاب ترجمه و شرحی است از نمط چهارم و نمط پنجم شرح اشارات خواجه نصیرالدین طوسی که با هدف تسهیل خوانش یکی از متون اصلی حکمت اسلامی، برای نخستین بار، با شکل و شیوه حاضر به زبان فارسی، نگاشته شده است. مخاطبان اصلی این اثر، دانشجویان و طلابی هستند که به فراگیری شرح اشارات اشتغال دارند، و مقصود آن بوده است که آنان را در فهم صحیح مطالب و دقت بیشتر در نکات آن یاری رساند و کمبودهای احتمالی درس را جبران کند. جایگاه مهم شـرح اشـارات خواجه، تأثیر چشمگیر آن در فلسفه اسـلامی و محور درس و بحث بودن آن در حـوزه و دانشـگاه، همراه با دشـواری دست‌یابی به مقاصـد آن در بسیاری از موارد، از جمله امـوری بوده‌اند که انگیزه نگارش این اثر را پدید آورده‌اند.

   ترجمه و تبیین و تحلیل هر  دو اثر توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی دانشیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه صورت پذیرفته است کتاب «هستی و علل آن درحکمت مشاء‌« در پاییز 1393 و کتاب «آفرینش در حکمت مشاء» در زمستان 1395 توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار نشر شده است.علاقه مندان به تهیه این آثار می توانند با انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به شماره تلفن 321111279 025 تماس حاصل نموده و یا به سایت rihu.ac.ir  مراجعه نمایند.

آخرین ویرایش۰۷ اسفند ۱۳۹۵

نظر شما :