کارگاه تخصصی «ارتقاء سطح کیفی نشریات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر اساس معیارهای بین المللی» برگزار شد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۱:۴۳ کد : ۳۴۱۹۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۰۹
روز گذشته کارگاه «ارتقاء سطح کیفی نشریات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر اساس معیارهای بین المللی» با هدف بین المللی سازی مجلات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و به همت معاونت پژوهش، آموزش و فناوری و با همکاری شرکت شریف پردازشگر دانش (سیناوب) برگزار شد.

   به گزارش واحد خبر روابط عمومی، در این کارگاه دکتر سلطانی نژاد مدیر شرکت شریف پردارشگر دانش (سیناوب) امکانات این سامانه را درخصوص بین المللی سازی نشریات تشریح کرد وی با اشاره به همکاری 1400 نشریه علمی در ایران که عمدتا دانشگاهی هستند با این سامانه، امکانات و برنامه های آن را برای حضور در پایگاه های معتبر علمی بیان داشت.

   وی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه آموزش مجازی که به تازگی در سیناوب راه اندازی شده است. گفت: از این پس می توانیم کارگاه های آموزشی را به صورت مجازی برگزار کنیم.

   در ادامه این کارگاه دکتر علی رضوانی، فوق دکترای زبان شناسی رایانه ای از دانشگاه وین اتریش و مشاور و همکار شرکت سیناوب در سخنانی به مهمترین شاخص های بین المللی شدن نشریات پرداخت. وی با طرح این سئوال که برای بین المللی شدن چه باید کرد؟

   در پاسخ عنوان داشت: در تمام دنیا دو پایگاه اطلاع رسانی عمده هستند که حضور و نمایه شدن در آن ها نشان از بین المللی شدن دارد و آن دو پایگاه یکی تامپسون رویترز (Thomson Reuters) دیگری اسکوپوس (Scopus) است. برای حضور دراین دوپایگاه معتبر مقدماتی فراوانی نیاز هست که باید گام به گام و به دقت برداشته شود. وی گام نخست در این زمینه را ترجمه عنوان مقاله، چکیده و نویسندگان مقاله به زبان انگلیسی دانست.

   وی در ادامه این کارگاه با معرفی پایگاه اطلاع رسانی(DOAJ) به عنوان یک پایگاه ایندکس (indexes) مجلات، این پایگاه را به همراه پایگاه (ProQuest) از پایگاهایی که برای شروع فرآیند بین المللی شدن مناسب است نام برد.

   دکتر رضوانی که عضو هیأت علمی دانشگاه استانبول است با مقایسه عملکرد کشور ترکیه در این زمینه با کشور ایران، علی رغم قابلیت های فراوان کشور ایران، ترک ها را در این زمینه پیشتاز معرفی کرد.

   در پایان این کارگاه دکتر عبداله توکلی معاون پژوهش، آموزش و فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تأکید بر اراده این معاونت مبنی بر آغاز فرآیند بین المللی سازی کلیه مجلات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر همکاری فعال سردبیران و کارشناسان نشریات تأکید کرده و تداوم استفاده از خدمات شرکت سیناوب را خواستار شد.

آخرین ویرایش۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

نظر شما :