برگزاری نشست نقد کتاب «مبانی عدالت اجتماعی در اسلام»

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۰۹:۲۶ کد : ۳۴۲۰۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۸۱
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه و انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه نشست نقد کتاب «مبانی عدالت اجتماعی در اسلام» را امروز پنج شنبه 28 اردیبهشت برگزار می کند.

   به گزارش واحد خبر روابط عمومی، کتاب «مبانی عدالت اجتماعی در اسلام» اثری از گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا لشگری استادیار گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نگاشته شده است.

   این کتاب در بهار 1394 روانه بازار نشر شده است و در چکیده آن می خوانیم: عدالت ‌‌اجتماعی در اندیشه‌اسلامی، اگرچه ‌از مهم‌ترین ‌‌ارکان نظام ‌اسلامی، به‌خصوص در حوزه اقتصاد است؛ اما به‌موازات اهمیت یافتن مفاهیمی مانند: کارآیی، رشد و آزادی اقتصاد ممکن است مورد عنایت کمتری قرار گیرد. تردیدی نیست که برخی تفاوت‌ها در نظریه‌های عدالت ریشه در تمایز مبانی دارد. بررسی تفاوت این مبانی به‌مثابه مرحله‌ای سرنوشت‌ساز در پردازش نظام اقتصادی اسلامی مورد توجه این کتاب است. این تحقیق آیات، روایات و عقل را به‌عنوان منابع معرفت عدالت معرفی می‌کند و با پذیرش این مبنا که عدالت مبنای تکوین و تشریع است، آن را امری واقعی، غیرقراردادی ـ توافقی ـ و قابل درک توسط عقل می‌داند و معتقد است به‌جای خلق و تولید اعتباری عدالت باید در جستجوی کشف و فهم آن از آیات و روایات و درک عقلی بود. همچنین با اعتقاد به‌هویت جمعی برای جامعه به‌موازات اصالت افراد، اصالت قائل شده و افزون بر لحاظ حقوق افراد، برای جامعه نیز حقی قائل بود. در این صورت در تنظیم عادلانه مناسبات اجتماعی علاوه بر اصول ناظر بر حقوق افراد، قواعدی نظیر توازن که ضامن حق جمعی است را محترم می‌شمرد.

   گفتنی است حجت الاسلام و المسلمین دکترسیدمحمدکاظم رجایی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و حجت الاسلام و المسلمین دکترحسن یوسف زاده عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) به عنوان ناقد در این جلسه نقد حضور دارند.

شایان ذکر است جلسه نقد مزبور امروز پنج شنبه 28 اردیبهشت از ساعت 18 در ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه به نشانی قم، بلوار جمهوری، کوچه شماره برگزار می شود.

 

آخرین ویرایش۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

نظر شما :