برگزاری جلسه «نقد قبل از چاپ کتاب زن در قرآن»

۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۱۸ کد : ۳۴۲۱۵ اخبار
تعداد بازدید:۲۳۷۴
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه جلسه «نقد قبل از چاپ کتاب زن در قرآن» را در روز شنبه 27 خرداد برگزار می کند.

   به گزارش واحد خبر روابط عمومی، کتاب «زن در قرآن» اثری از گروه علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین بستان استادیار گروه علوم اجتماعی این پژوهشگاه و حجت‌الاسلام رضا دهقان‌نژاد تألیف شده است.

   در مقدمه این کتاب می خوانیم: قرآن کریم، یادگار گرانبهای پیامبر گرامی اسلام (ص)، اصلی‌ترین و اصیل‌ترین منبع فهم دین است که در هیچ حوزه‌ای از حوزه‌های معرفت دینی، بی‌نیاز از مراجعه به آن و تفکّر و تدبّر در آیات آن نیستیم. حوزه مطالعات زنان، یکی از حوزه‌های معرفتی است که در نتیجه تحولات شگرف اجتماعی و فرهنگی، گسترش کم‌نظیری را در دهه‌های اخیر پشت سر گذاشته است و با توجه به نگاه همه‌جانبه قرآن کریم به ابعاد دنیوی و اخروی و فردی و اجتماعی زندگی زنان، این حوزه می‌تواند به عنوان یکی از حوزه‌های غنی و پردامنه معرفت دینی نیز قلمداد شود.

   شایان ذکر است مباحث این کتاب در قالب دوازده فصل تنظیم گردیده است. سه فصل آغازین کتاب، پاره‌ای مباحث مبنائی انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی را در بر دارند، به این ترتیب که فصل نخست به موضوع کلّی انسان‌شناسی و ویژگی‌های عام انسان در قرآن می‌پردازد؛ فصل دوم، بحث جایگاه ارزشی زن از منظر قرآن و پاسخ به برخی شبهات در این زمینه را دنبال می‌کند و فصل سوم، بر بحث تفاوت‌های تکوینی زن و مرد تمرکز می‌یابد. در فصل چهارم، موضوع زنان و ازدواج بررسی شده است. فصل‌های پنجم و ششم به بررسی وظائف و حقوق زن در نقش‌های همسری و مادری و فصل هفتم به مسئله جایگاه زن در مدیریت خانواده اختصاص یافته‌اند. در فصل هشتم، مسئله خشونت خانگی بر ضدّ زنان بررسی شده است و فصل نهم به بحث حریم‌شناسی ارتباط زن و مرد و بیان فلسفه و اقسام محدودیت‌ها در این خصوص می‌پردازد. فصل دهم بر نقش‌های اجتماعی و سیاسی زنان متمرکز شده است. در فصل یازدهم، پاره‌ای از تفاوت‌ها درحقوق اجتماعی زن و مرد مطرح می‌شوند و سرانجام، فصل دوازدهم به معرفی الگوهای قرآنی زن اختصاص یافته است.

   گفتنی است ناقد جلسه «نقد قبل از چاپ کتاب زن در قرآن»، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی نژاد رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده است. جلسه یاد شده روز شنبه 27 خرداد از ساعت 8.30 تا 10 صبح در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی قم ـ‌ پردیسان ـ بلوار دانشگاه ـ میدان علوم برگزار می شود.

 

کلید واژه ها: زن زن در قرآن زن در اسلام حقوق زن تفاوت‌های تکوینی زن و مرد جایگاه زن در مدیریت خانواده خشونت خانگی بر ضدّ زنان حریم‌شناسی ارتباط زن و مرد الگوهای قرآنی زن

آخرین ویرایش۲۳ خرداد ۱۳۹۶

نظر شما :