برداشتن گام هایی جهت تشکیل قطب علمی سیره پژوهی اهل بیت علیهم السلام در پژوهشگاه حوزه ودانشگاه

۰۸ آذر ۱۳۹۶ | ۰۸:۲۹ کد : ۳۵۵۰۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۰۲
پنج شنبه هفته گذشته اعضای گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در راستای راه اندازی قطب علمی سیره پژوهی اهل بیت علیهم السلام دیداری با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی مسئول قطب علمی فلسفه دین داشتند.

   به گزارش واحد خبر روابط عمومی، قطب علمی فلسفه دین که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی راه اندازی شده است در سال 1393 به عنوان تنها قطب علمی برتر کشور از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد.image.aspx?t=bank&n=%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7%DB%B1%DB%B1%DB%B2%DB%B2_%DB%B1%DB%B1%DB%B2%DB%B7%DB%B2%DB%B9.jpg

   در این جلسه موضوعات مختلفی چون برنامه پنج ساله قطب های علمی، چگونگی تعامل قطب علمی با وزارت علوم و دیگر موسسات آموزشی و پژوهشی، چگونگی بهره گیری از ظرفیت های مادی و معنوی موجود در مراکز علمی و فرهنگی کشور و قلمرو فعالیت های قطب علمی، بحث و گفت و گو صورت گرفت.

   شایان ذکر است قطب علمی مرکزی است که در آن دانشمندان و اعضا هیات علمی برجسته یک رشته با همکاری و در قالب کار گروهی می‌کوشند تا با تولید دانش و نوآوری، پاسخگوی نیازهای علمی، اجتماعی و فرهنگی این رشته باشند.

   اعضا رسمی و غیر رسمی قطب با فعالیت سازمان یافته خود در قالب یک موسسه با توان علمی بالا سعی دارند به فعالیت‌های علمی خود در این زمینه انسجام بخشیده و در سطح ملی، منطقه‌ای یا بین‌المللی تاثیرگذار باشند.

   وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به هر مجموعه علمی برخوردار از اولویت‌های لازم، مجوز قطب علمی را اعطا می‌کند تا حمایتی ویژه را در تحقق، بخشی از اولویت‌های پژوهشی و فناوری کشور ایفا نماید.

   تفاوت قطب علمی با سایر مراکز و موسسات علمی ودانشگاه‌ها این است که مراکز علمی در یک رشته خاص می‌توانند متعدد باشند، اما قطب علمی در هر رشته‌ای واحد است و فقط مجوز آن به یک مرکز اعطا می‌شود که به عنوان مهمترین مرکز علمی به حساب می‌آید.

   البته قطب علمی همچون موسسات علمی فرهنگی دارای تشکیلات آموزش و جذب هیئت علمی نیست، بلکه با اندیشمندان حاذق مرتبط است، اگر چه هر قطب فعالیت خود را زیر نظر یک موسسه شروع می‌کند، اما عملکردی فرا موسسه‌ای و فرا دانشگاهی دارد. هر قطب دارای یک برنامه 5 ساله است که پس از پایان هر دوره،‌ از طرف وزارت علوم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر فعالیت‌های این بازه 5 ساله مورد تایید وزارت قرار گرفت، امتیاز قطب تمدید و الا به سایر مراکزی که درخواست کرده‌اند و امتیاز لازم را دارند،  واگذار می شود.

آخرین ویرایش۰۸ آذر ۱۳۹۶

نظر شما :