درخشش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۶ کد : ۳۵۵۷۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۲۰
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در روز های پنج شنبه و جمعه 20 و 21 اردیبهشت در قم برگزار شد؛ مشارکت گسترده و فعالی داشت.

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در روز های پنج شنبه و جمعه 20 و 21 اردیبهشت در قم برگزار شد؛ مشارکت گسترده و فعالی داشت.

   به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در این کنگره بین المللی که نزدیک به 200 مهمان از کشورهای خارجی حضور داشت 1200مقاله به دبیرخانه کنگره رسیده بود که از این تعداد 14مقاله به عنوان برتر و 18 مقاله شایسته تقدیر شناخته شدند.

   مقاله «تراث تفسیری اصحاب ائمه علیهم السلام و تأثیر آن در تفاسیر اهل تسنن» از حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر بابایی دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان یکی از مقالات برتر معرفی شد.

   مقاله «نقش شیعیان در تدوین منابع سیره و تاریخ نبوی (قرن پنجم تا قرن نهم)» از دکتر منصور داداش نژاد دانشیار گروه تاریخ اسلام و رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان یکی از مقالات شایسته تقدیر معرفی شد.

   تعداد دیگری از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با ارائه مقاله در این همایش عظیم علمی مشارکت داشتند در بخش مقالات سفارشی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمحمود طیب حسینی با مقاله «نقش شیعه در پیدایش و گسترش دانش مفردات» در گروه قرآن، حجت الاسلام و المسلمین حسن‌آقا نظری شاهرودی با مقاله‌ «بررسی فقهی حقوقی شخصیت حقوقی با رویکرد مالکیت نهادهای مالی» در گروه فقه و اصول، دکتر ابوالفضل گائینی با ارائه دو مقاله با عناوین «هستی شناسی سازمان از نگاه فلسفه اسلامی: با تأکید بر آراء علامه طباطبایی در اعتباریات» و «بررسی و تبیین انسان سازمانی با تأکید بر آرای حکمت متعالیه در علم النفس» در گروه علوم انسانی در کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی حضور داشتند.

   همچنین حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد کاویانی با مقاله «نقش عالمان شیعه در علوم روان شناختی» در گروه علوم انسانی، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا هدایت پناه با مقاله «نقش شیعه در تدوین منابع تاریخ تشیع شیعه» در گروه تاریخ، تمدن و جغرافیا، دکتر منصور داداش نژاد با مقاله «نقش شیعه در تدوین منابع سیره و تاریخ نبوی (قرن پنجم تا نهم)» در گروه تاریخ، تمدن و جغرافیا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین حسینیان مقدم با مقاله «تحلیلی بر سیره نگاری شیعیان تا قرن پنجم» در گروه تاریخ، تمدن و جغرافیا و حجت الاسلام والمسلمین حسین مرادی نسب با مقاله «نقش شیعیان در تدوین شرح حال نویسی (طبقات نگاری) تا قرن ششم» در گروه تاریخ، تمدن و جغرافیا در کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی حضور داشتند.

   همچنین در بخش مقالات فراخوانی پذیرش شده حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمحمود طیب حسینی با مقاله «نقش احادیث تفسیری اهل بیت علیهم السلام در معناشناسی واژه های قرآن کریم و حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر بابایی با مقاله «تراث تفسیری اصحاب ائمه علیهم السلام و تأثیر آنان در تفاسیر اهل تسنن» در این همایش علمی حضور داشتند.

   شایان ذکر است روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن مشارکت فعال در جلسات هماهنگی نمایشگاه کنگره، با ارائه آثار ترجمه شده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به زبان های عربی و انگلیسی در نمایشگاه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی حضور چشمگیری داشت. مهمانان خارجی شرکت کننده دراین کنگره با مراجعه به غرفه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه علاوه بر آشنایی با پژوهشگاه در مذاکره با غرفه داران اطلاعاتی راجع به آثار ارائه شده دریافت می داشتند. تعدادی از بازدیدکنندگان خارجی این نمایشگاه خواستار همکاری با پژوهشگاه در زمینه ترجمه آثار پژوهشگاه به زبان های انگلیسی، عربی و مالایی بودند.

   مراکزی نظیر جامعه المصطفی العالمیه، مرکز تحقیقات اسلامی کامپیوتر نور، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جامعه الزهرا، انتشارات جامعه مدرسین، آستانه مقدسه حضرت معصومه سلام الله علیها، مرکز تقریب مذاهب اسلامی، مؤسسه اسراء و برخی از مراکز حوزوی دیگر از جمله مراکز شرکت کننده در این نمایشگاه بودند.

 

آخرین ویرایش۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

نظر شما :