کتاب «روان شناسی تحول دینداری» منتشر شد

۱۰ تیر ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۷ کد : ۳۵۶۰۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۰۴
کتاب «روان شناسی تحول دینداری» اثر مشترک پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با سازمان سمت و شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی منتشر شد.

   این اثر تألیف حجت الاسلام و المسلمین دکترمحمود نوذری، دانشیار و مدیر گروه علوم تربیتی پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

image.aspx?t=bank&n=%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%20%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%20%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84%20%D8%AF%DB%8C%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

   نویسنده در این کتاب موضوع «تحول دینداری» را در قالب پنج بخش و سیزده فصل بررسی کرده است. بخش اول کتاب، به گزارش و نقد رویکرد شناختی ـ ساختاری تحول دینداری اختصاص یافته و نظریه های گلدمن، الکایند، فولر و اسر وگماندر آورده شده است. بخش دوم به گزارش و نقد رویکرد احساسی و انگیزشی تحول دینداری و بخش سوم، به گزارش و نقد مطالعات اجتماعی تحول دینداری می پردازد. در بخش چهارم، به بررسی تجارب عالمان و معتقدان مسیحی در مسیحی سازی نظریه های تحول دینداری و نقد آن ها پرداخته شده است. بخش پنجم به بررسی وضعیت پژوهش و نظریه پردازی در ایران و نقد آن ها می پردازد.

   در برشی از این کتاب می خوانیم: «به کارگیری یافته های نظریه های تحول ایمان و دینداری غربی در یک کشور اسلامی مانند ایران دو ایراد اساسی دارد: ایراد نخست این است که این نظریه ها مبتنی بر مفاهیم مادیگرایانه، لیبرالیستی و سکولاریستی است و نه بر یک جهان بینی الهی و بنابراین، به کارگیری آن ها بدون تهذیب از این مبانی صحیح نیست؛ دوم این که نظریه های مذکور در چهارچوب تفسیرهای مسیحی و یهودی از موضوعات دینی است و نیز نمونه گیری های آن از بین جوامع مسیحی و یهودی انتخاب و آزمون شده است. بنابراین، تعمیم نتایج آن ها به یک جامعه مسلمان با چالش جدی مواجه است.»

   کتاب «روان شناختی تحول دینداری» در 299 صفحه و با قیمت 17500 تومان روانه بازار نشر شده است و دانشجویان رشته های روان شناسی، علوم تربیتی و سایر علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی rihu.ac.ir و یا سازمان سمت به نشانی samt.ac.ir این کتاب را خریداری نمایند.

آخرین ویرایش۱۰ تیر ۱۳۹۷

نظر شما :