دیدار تعدادی از اندیشمندان «شبکه اسلام و آزادی» از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

۳۰ تیر ۱۳۹۷ | ۱۰:۴۱ کد : ۳۵۶۲۵ اخبار
تعداد بازدید:۸۱۴
روز چهارشنبه 27 تیرماه گروهی از اندیشمندان «شبکه اسلام و آزادی» از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دیدار کردند.

این گروه که به منظور شرکت در مدرسه تابستانی دانشگاه مفید با عنوان «اسلام و آزادی اقتصادی» در قم به سر می بردند روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با  مسئولان و برخی از محققان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

   «شبکه اسلام و آزادی» عنوان انجمنی علمی بین المللی متشکل از متفکران کشور های مسلمان است است که در سال 2011 به منظور ارتقاء ارزش های انسانی نظیر آزادی، صلح، تحمل، احترام، یکپارچگی و برابری در برابر قانون در جوامع مسلمان در کوالامپور مالزی تأسیس شد. دانشمندانی از کشور های مسلمان مانند ترکیه، مالزی، پاکستان، افغانستان، ایران وسایر کشورهای اسلامی در آن عضو هستند.

   در ابتدای این دیدار دکتر عبداله توکلی قائم رئیس و معاون پژوهشی، آموزشی و فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن معرفی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مهمانان خیر مقدم گفت.

   وی همچنین با ابراز تمایل پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به همکاری در عرصه بین الملل افزود: مشتاق هستیم از ظرفیت های حضار گرامی و مراکزی که در آن مشغول به فعالیت و تحقیق هستند؛ استفاده کنیم.

   سپس دکتر «علی سلمان» مدیر و یکی از بنیان گذاران «شبکه اسلام و آزادی» ضمن معرفی این انجمن علمی بین المللی، هدف اصلی این شبکه را بازشناسی مبانی آزادی در تمدن اسلامی عنوان کرد.

   وی در ادامه افزود: جوامع مسلمان در طول تاریخ از آزادی سیاسی و اقتصادی گسترده ای برخوردار بوده اند ولی در حال حاضر اینگونه نیست. ما می خواهیم ریشه این موضوعات را در کنفرانس های بین المللی که بصورت سالانه برگزار می کنیم مورد بررسی قرارداده و پیرامون آن به بحث و گفتگوی علمی بپردازیم.

   سپس «دکتر علی سلمان» اقتصاددان پاکستانی ادامه داد: آخرین کنفرانسی که ما برگزار کردیم در کوالامپور بود که در حوزه انتقال دموکراتیک در کشورهای مسلمان برگزار شد و مقالات آن در وب سایت «شبکه اسلام و آزادی» جود دارد.و مدرسه تابستانی «اسلام و آزادی اقتصادی» که در دانشگاه مفید در حال برگزاری است اولین موردی است که برگزار کرده ایم و خوشحالیم که این گونه فعالیت های ما از قم شروع شده است در این مدرسه تابستانی ما 15 شرکت کننده از کشورهای مختلف داریم.

   در ادامه این دیدار حجت الاسلام والسملین دکتر حسین جوان آراسته دانشیار گروه حقوق پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و یکی از پژوهشگران حوزه حقوق سیاسی که در این زمینه تألیفاتی دارد در سخنان خود به موضوع آزادی پرداخت و این موضوع را در سه محور مبانی، اصول و مصادیق مورد بحث و واکاوی قرار داد.

   در ادامه جلسه برخی حضار با ارائه نظرات خویش پیرامون مباحث مطرح شده به اظهار نظر پرداختند و در پایان جلسه نیز حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدرضا حسینی استادیار و مدیر گروه اقتصاد پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به معرفی گروه اقتصاد پژوهشگاه برای حاضرین پرداخت.

آخرین ویرایش۰۲ مرداد ۱۳۹۷

نظر شما :