توسعه همکاری های علمی بین المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با دانشگاه های کشورهای آفریقای جنوبی و کنیا

۰۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۰:۵۲ کد : ۳۶۷۳۷ اخبار
تعداد بازدید:۶۱۶
گروهی از اساتید و مدیران گروه های علوم انسانی دانشگاه های ژوهانسبورگ و نورث وستِ آفریقای جنوبی و روسای دپارتمان های مطالعات اسلامی دانشگاه های نایروبی و تانگازای کنیا روز چهارشنبه 28 آذرماه از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بازدید کرده و در زمینه موضوعات مشترک همکاری با مسئولان پژوهشگاه گفتگو نمودند.

در این دیدارها دو طرف افزایش تعامل و گفتگوی میان اندیشمندان و صاحبنظران مسلمان و مسیحی که در رشته های علوم انسانی و اجتماعی متخصص هستند را برای فهم مسائل اجتماعی و یافتن راه حل برای آنها بر مبنای دیدگاه های دینی مورد تأکید قرار دادند. همچنین برنامه ریزی و طراحی پروژه های مشترک به منظور شناخت زمینه های تعامل علم و دین از منظر اسلام و مسیحیت از دیگر محورهای مورد گفتگوی اساتید حاضر در جلسه بود. طرف آفریقایی با ابراز خوشحالی از حضور در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، فعالیت های این نهاد علمی در ایران را از آن جهت برای عرصه بین المللی مهم و ضروری می دانست که به این واسطه اندیشمندان و اساتید بین المللی می توانند دریابند که دین اسلام در ایران از منظری عقلانی و منطقی مورد مطالعه قرار می گیرد.image.aspx?t=bank&n=africa.jpg

   در پایان نیز دو طرف توافق کردند تا در زمینه انجام پژوهش های مشترک در حوزه شناخت مبانی علوم انسانی و اجتماعی از منظر اسلام و مسیحیت با یکدیگر همکاری نمایند. همچنین برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت به منظور آشنایی با مبانی فلسفی و دینی در رشته های مختلف علوم انسانی در کشورهای آفریقای جنوبی و کنیا و کمک به توسعه دپارتمان های علوم اسلامی در این کشورها توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از دیگر محورهای مورد توافق طرفین بود. برگزاری سمینارها و رویدادهای علمی مشترک با استفاده از ظرفیت اساتید و اندیشمندان دو طرف به منظور ترویج گفتگوی میان ادیان و فرهنگ اعتدال در عرصه علم و دین نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا در آینده نزدیک برنامه عملیاتی همکاری های علمی میان دو طرف تنظیم و مبادله شود.

آخرین ویرایش۰۱ دی ۱۳۹۷

نظر شما :