ارائه مقاله نوآورانه عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی در همایش ملی فقه و تربیت

۱۶ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۸ کد : ۳۶۷۴۹ اخبار
تعداد بازدید:۷۶۸
بهروز رفیعی عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مقاله ای با عنوان «درنگی مقایسه‌ای در پیوند عادت و تربیت از نگاه فقیهان شرقی و فیلسوفان غربی» را در همایش ملی فقه و تربیت که روز دوشنبه 3 دی در پردیس خواهران دانشگاه امام صادق (ع) برگزارشد؛ ارائه نمود.

وی در این مقاله در پی بازشکافت رابطه عادت با تربیت از نگاه گروهی از فقیهان مسلمان و شماری از فیلسوفان غربی است تا از این رهگذر روشن کند که اساساً از نگاه دانشمندان یاد شده تعریف تربیت چیست و عادت چه تعریفی دارد، و سرانجام چه رابطه‌ای میان عادت و تربیت وجود دارد؟

image.aspx?t=bank&n=rafiee10.JPG

هدف دیگر این محقق علوم تربیتی، بررسی این نکته است که نسبت حاکم بر دیدگاه دانشمندان برگزیده برای تحقیق، این همانی است، این نه آنی است و یا تفصیلی در کار است؟

   نویسنده مقاله تصریح می کند: پس از تحلیل یافته‌ها دریافتیم که دانشمندان مسلمان به‌طور کلی با ایجاد عادات در متربی موافق‌اند و اصولاً آنان پدید آوردن عادت را یکی از روش‌های تربیتی شمارده‌اند؛ گرچه یکی از آنان برای بیان دیدگاه برگزیده خود، میان عادت  فعلی با عادت انفعالی فرق نهاده‌ است.حال‌آنکه دانشمندان غربی در این‌باره اختلاف نظر دارند؛ یعنی برخی از آنها عادت را برای تربیت مفید دانسته، و دیگری گویا آن را برای تربیت، زیانبار خوانده‌است؛ این مقاله با رد دیدگاه اخیر نشان داده است که از روح گفتار عالم اخیر غربی (امانوئل کانت) نیز برمی‌آید که برای بازشکافت رابطه عادت با تربیت، بی‌آنکه عنوان کرده و یا حتی توجه داشته باشند، به تقسیم عادت به فعلی و انفعالی روی کرده ‌است.

   این نکته نیز از نوآوری‌های این جستار است که پیش از این، کسی در هیچ کتاب یا مقاله‌ای بدان نپرداخته‌ است.

آخرین ویرایش۱۶ دی ۱۳۹۷

نظر شما :