مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزارشد

۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۸ کد : ۳۶۷۶۸ اخبار
تعداد بازدید:۹۳۶
مراسم تودیع حجت الاسلام و المسلمین حسن آقای نظری رئیس سابق و معارفه حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی محمد حکیمیان رئیس جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حضور دکتر باقری قائم مقام وزیرعلوم تحقیقات و فناوری، معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه ، رؤسای مراکز آموزش عالی استان قم و سایر مسئولین استانی روز سه شنبه 16 بهمن 1397 برگزارشد.

 

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تجلیل و تودیع روسای سابق و جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

 

   دکترعبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با یادآوری برخی از مفاد اساسنامه اولیه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: نظریه پردازی در خصوص علوم انسانی بارویکرد اسلامی که در اساسنامه اولیه پژوهشگاه بدان اشاره شده است همچنان مورد تقاضا است و باید بطور جدی مورد توجه همه اعضای پژوهشگاه قرار بگیرد

   وی همچنین با استناد به اساسنامه پژوهشگاه به پژوهش در فلسفه علوم انسانی اجتماعی به طور عام و فلسفه‌های مضاف به طور خاص با نگاه اسلامی، پژوهش در قلمرو داد و ستدها و مناسبات دین و علو م انسانی، بررسی و نقد مکاتب و آراء علوم انسانی و اجتماعی، پژوهش و بررسی مسائلی که مستقیما با دین و جامعه اسلامی ارتباط دارد مانند آموزش و پرورش، جامعه شناسی دین و آسیب شناسی اجتماعی، همکاری با مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور در زمینه متون مورد نیاز علوم انسانی و پژوهش های میان رشته ای مانند توسعه، دین و نظام های اجتماعی اشاره داشت و خواستار توجه جدی اعضای پژوهشگاه نسبت بدان‌ها شد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ایجاد ارتباط با مراکز علمی دنیا در قلمروهای مورد بحث که در اساسنامه پژوهشگاه هم تاکید شده باید بطور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

احترام به آزادی در تحقیق

   دکترباقری بیان کرد: براساس اساسنامه‌ها و قوانین موجود، دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی، در چارچوب ضوابط و مقررات، استقلال عمل دارند، بنابراین حفظ و محترم شمردن آزادی‌های آکادمیک که همواره در گذشته‌ها هم در حوزه علمیه به عنوان یک سنت بوده ا ست؛ در حوزه علوم انسانی باید به عنوان یک ضرورت حتما مورد توجه قرار بگیرد چرا که برای کشف حقیقت در علوم انسانی، ممکن است محدود کردن آزادی‌های آکادمیک محققان باعث خسران شود.

   وی افزود: ارتباط پژوهشگاه با مراکز بین‌المللی از دیگر کارهایی است که باید مورد توجه باشد بنابراین تسلط اعضای هیئت علمی به زبان‌های زنده دنیا ضروری است و باید زمینه فراگیری حداقلی زبان علمی دنیا برای محققان در این مجموعه فراهم شود.

پژوهشگاه باید متولی ایجاد جریان های فرهنگی و اجتماعی باشد

   دکتر باقری بیان کرد: جریان‌سازی فرهنگی، علمی و اجتماعی از دیگر اقداماتی است که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان تنها پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی باید متولی ایجاد آن در جامعه باشد و نقش محوری در ارتباط با دانشگاه داشته باشد و باید با استفاده از زبان ادبیات علوم انسانی در دانشگاه‌ها با آنها صحبت کند. از این رو برقراری نشست های طرفینی، میزگرد، نشست و رفت و آمد با دانشگاه‌ها می‌تواند مؤثر باشد و همین طور با حوزه علمیه به منظور آشنا کردن طلاب با علو م انسانی روز.

ارتباط با جامعه

   قائم مقام وزیر علوم در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه ارتباط با جامعه می‌تواند یکی از مهمترین اقدامات پژوهشگاه تلقی شود به ویژه در پاسخ گویی به نیازهای امروزی نسل جدید و شبهات دانشجویان، گفت: دراین زمینه نیازمند همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هستیم .

   وی افزود: برای پاسخ گویی به شبهات اسلامی دانشجویان باید کار تحقیقاتی صورت پذیرد و جلسات منظم با معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

   دکتر باقری در ادامه گفت: ما در این حوزه با انبوهی از مشکلات مواجه هستیم که نیازمند آنیم تا پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با کمک استادان معارف دانشگاه‌ها بدان‌ها پاسخ گوند. زیرا برخی سوالات در دانشگاه‌ها وجود دارد که باید بصورت علمی و مستدل از درون پژوهش‌های باشد که در اینجا بدان آن پرداخته می‌شود.

برگزاری جلسات ماهانه اعضای هیأت علمی

   دکتر باقری، در ادامه خواستار برقراری جلسات ماهانه اعضای هیئت علمی با هم شد. وی در این خصوص گفت: باید پژوهش‌های هر فرد مورد نقد و بررسی همکاران خود قرار بگیرد لذا برگزاری جلسات ماهانه برای توصیح فعالیت‌های علمی عضو هیأ ت علمی یک ضرورت است.

   قائم مقام وزیر علوم همچنین افزود: قانون استقلال عمل برای هیئت امنای مراکز را محترم برشمرده تا تصمیمات مقتضی و متناسب بگیرند بنابراین هر اقدامی که می‌تواند در راستای انجام ماموریت‌ها کمک کننده باشد قابل تصمیم‌گیری است و ما در وزارت علوم هم فکر می‌کنیم که قوانین حاکم بر مراکز علمی باید متفاوت باشد و با کمال میل آماده همکاری در این زمینه هستیم.

.image.aspx?t=bank&n=Todie1.JPG

 

سخنران بعدی مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌آقا نظری، رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بود که وی گفت: از روز اول مسئولیت بنده، چند مجله علمی پژوهشی در پژوهشگاه داشتیم که برخی قرمز و برخی زرد بودند و از جمله مجله‌ای که خود بنده داشتم، زرد بود.

وی افزود: برای رفع این مشکل، ایمیل چهار هزار و ۵۰۰ استاد حوزه علوم انسانی جمع‌آوری و با آنان مرتبط شدیم و سبب شد تا سیل مقالات به سمت این مجله‌ها سرازیر شود و باعث پختگی محتوا شد، لذا امروز براساس شاخص وزارت علوم، مجلات ما عمدتاً در رتبه «ب» و در زمینه اقتصاد در رتبه «آ» هستند.

حجت الاسلام و المسلمین نظری بیان کرد: تصویب سند راهبردی ده‌ساله و تدوین برنامه پنج‌ساله، از دیگر کارهای صورت ‌گرفته در دوره بنده است؛ زیرا برنامه از قبل هم وجود داشت، ولی در وزارت علوم تصویب نشده بود.

وی با تأکید بر عملیاتی شدن برنامه‌ها، تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد کار پژوهشی پژوهشگاه معطوف به تدوین سرفصل‌های درسی در حوزه و دانشگاه شد.

حجت الاسلام و المسلمین نظری با بیان اینکه مهم‌ترین هدف این پژوهشگاه تحول علوم انسانی است، تصریح کرد: تدوین و اصلاح سرفصل‌های درسی یکی از مهم‌ترین کارهایی بود که در این راستا انجام شد.

وی افزود: پروژه‌های تحقیقاتی این مجموعه در سال ۹۲، ۱۵۰ مورد بود، ولی این عدد در سال ۹۶ به ۲۹۶ رسیده است؛ تعداد مقالات علمی پژوهشی در سال ۹۲، ۴۸ مورد بود، ولی در سال ۹۶ به ۱۱۰ مورد رسید؛ یعنی بیش از دوبرابر شده است.

رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به میانگین حضور اعضای هیئت علمی در پژوهشگاه که از چالش‌های مراکز پژوهشی است، گفت: در سال ۹۶، میزان حضور افراد، معادل ۱۳۴۴ ساعت بوده است که نسبت به سال ۹۲ رشد خوبی داشته است. همچنین بارها از ما درخواست شد که نیروهای خود را تعدیل کنیم، ولی اجازه ندادیم که حتی یک نیرو تعدیل شود، بلکه تنها تعدادی انتقالی به مراکز دیگر داشتیم.

حجت الاسلام و المسلمین نظری ادامه داد: در آمد پژوهش در سال ۹۲، ۳۴۰ میلیون تومان بوده و در ۹۶، یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان شده و در سال ۹۷، تا دی ماه، ۷۰۰ میلیون جذب شده و با بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص دانشنامه سیره نبوی(ص) قراردادی یک میلیاردی در شرف انعقاد است.

حجت الاسلام و المسلمین نظری با بیان اینکه در سال ۹۲، ۴۷ درصد تأخیر در پروژه‌ها داشتیم که این مقدار در سال ۹۶، ۱۸ درصد شده است، افزود: در سال ۹۲ چهار قرارداد برون سازمانی موجود بود، ولی در سال ۹۶ به ۲۴ عدد رسید. تادی ماه امسال 20 قرارداد برون سازمانی داشته ایم.

 همچنین ایجاد اتوماسیون و ثبت رزومه افراد در آن از دیگر کارهای صورت گرفته در این مدت بوده است. همچنین در سال ۹۳، هفت و امروز ۲۰ دانشیار داریم و دو نفر دیگر هم در مسیر تصویب هستند.

مراکز کاربردی

مرکز مشاوره خانواده، مؤسسه سلامت نوید نیایش و مرکز رشد نویدبخش رهایی از جمله مراکزکاربردی هستند که کلیه مجوزهای آنان اخذ شده و هم اکنون در حال کار هستند.

وی افزود: در سال‌های گذشته، هفت ترجمه و ۳۰ کتاب داشتیم، ولی الان تا آخر سال ۴۱ کتاب آماده خواهد شد که از این تعداد، برخی چاپ شده و برخی مجوز درسی علوم قرآنی گرفته است. ضمن اینکه آمار ترجمه کمتر شده است و اعتبار پژوهش در سال جاری یک میلیارد و ۲۳۳ میلیون شده است.image.aspx?t=bank&n=Todie2.JPG

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حکیمیان رئیس پژوهشگاه حوزه ودانشگاه:

شعار عملگرایی اسلامی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حکیمیان، رئیس جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: شعار بنده عملگرایی اسلامی است؛ دیروز با دست خالی در جنگ، معجزه آفریدیم و پیروز شدیم و امروز زیر پرچم ولایت رهبری در جبهه فرهنگی هم این آفرینش را باید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید دیوارها را کوتاه و همدیگر را ببینیم، افزود: تنها نباید بنشینیم و در اتاق‌های خود کتاب بنویسیم، بلکه باید جامعه را مدنظر قرار دهیم. نگذاریم فرزندانمان از دست بروند و اگر این طور شد، نشانه این است که ما برنامه نداشته‌ایم.

وی با تجلیل از بزرگانی مانند علامه مصباح،  مرحوم مغفور حسینی شاهرودی ،مرحوم حجت‌الاسلام احمدی، آیت‌الله اعرافی، سعیدی روشن و مدیران سابق این مجموعه، تصریح کرد: اولین سرمایه مشارکت پذیری است.

دکتر حکیمیان افزود: معتقدم اگر صداقت داشته باشیم و با همدیگر فعالیت کنیم، آثار بسیار بیشتری خلق خواهد شد؛ من گواهی می‌دهم که دوستانم از من سزاوارتر بودند، ولی حریف آنان نشدند، ولی قول می‌دهم خدمت کنم.

تأکید بر ریشه حوزوی بودن و عرضه فقه جواهری به شکل امروزی

وی با بیان اینکه بر منهج حوزه و فقه صادقی(ع) تأکید خواهیم کرد، ادامه داد: دانش و علوم حوزوی را که حاصل هزار و ۴۰۰ سال فعالیت حوزه علمیه است، در بسته‌های امروزی، ولی با منهج جواهری تقدیم خواهیم کرد. همچنین رویکرد تلفیق ستادی و صفی و واسطه پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها با حوزه خواهیم شد و با  معاونت پژوهش حوزه در اسلامی‌سازی تلاش می‌کنیم‌.

دکتر حکیمیان همچنین تأکید کرد: من حوزوی هستم و فرزند حوزه و لی در خدمت دانشگاه خواهم بود.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ساختمان تهران پژوهشگاه را قرار بوده از ما بگیرند، ولی آن را پس خواهیم گرفت، افزود: بنا داریم آن مرکز را پایگاه حوزه علمیه  در کنار دانشگاه تهران کنیم. همچنین بازترجمه و تولید به زبان‌های زنده دنیا خواهیم داشت.

۲۰۰ کتاب مفید برای جهان عرب

وی افزود: ما بیش از ۴۰۰ اثر تولید کرده‌ایم که بیش از ۲۰۰ مورد آن برای دنیای عرب مفید است و از آقای شهرستانی خواستیم که با حفظ حقوق معنوی پژوهشگاه، این آثار را به بلاد عربی و عراق برسانند.

فتح صدا و سیما توسط برخی گرایشات هنری

دکتر حکیمیان با بیان اینکه به مسائل روز از جمله هنر پرداخته خواهد شد، تصریح کرد: صدا و سیمای ما توسط دیگران فتح شده و ما مقصر هستیم، زیرا خوراک مناسب در اختیار نگذاشته‌ایم؛ باید چند شبکه صدا و سیما را بگیریم و شادابی اسلامی را به مردم عرضه کنیم.

ضعف در فلسفه علوم انسانی اسلامی

وی افزود: در فلسفه علوم انسانی اسلامی ضعیف هستیم و باید آن را ارتقاء دهیم. همچنین ارتباط با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ضعیف است. ضمن اینکه باید با ادبیات دانشگاه با دانشگاه صحبت کنیم و با آنان گفت‌و‌گو داشته باشیم، زیرا تحلیل یک فرد حوزوی با دانشگاهی متفاوت است.

سنجش علوم انسانی با معیاری متفاوت از صنعت

وی با بیان اینکه ۱۱۰ اثر این پژوهشگاه در دانشگاه تدریس می‌شود، اظهار کرد: قوانین و مقررات پژوهشگاه هارمونی و همراهی با مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد، زیرا رویکرد علوم انسانی باید مجزا و متفاوت باشد و نباید حوزه علوم انسانی را با معیار رشته‌های صنعتی و ... بسنجیم.

مقاله ملاک استادی نیست

دکتر حکیمیان با بیان اینکه دانش به داشتن تعدادی مقاله نیست، بلکه باید آثار تحول‌آفرین در جامعه ایجاد کند، افزود: ممکن است کسی با دانشجویان خود صدها مقاله ایجاد و استاد هم شده باشد، ولی واقعا استاد نباشد، لذا باید معیارها را اصلاح کنیم و اجازه یابیم تا کادرسازی کنیم.

ما درمانگری معنوی در جامعه راه انداختیم

وی افزود: باید علوم اهل بیت را وارد جامعه کنیم، آن هم از طریق روان‌شناسی و جامعه‌شناسی اسلامی و به خصوص روان‌شناسی بالینی که امروز با استفاده از آیات قرآن و روایات به جایگاه خوبی رسیده است.

همچنین آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو شورای عالی حوزه در سخنانی با اشاره به روایتی که امام عسکری(ع) از امام صادق(ع) نقل فرموده است، گفت: براساس این روایت، علمای اسلامی دیده‌بان هستند و رخنه‌هایی که شیطان می‌تواند به مردم ورود و آنان را متزلزل کند، شناسایی و با آن برخورد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند دین ضعفای فکری مورد تهدید قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه این روایت با اهداف پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همخوانی زیادی دارد، افزود: شروع کار این پژوهشگاه با نظر امام ایجاد شد و تا امروز مراحل رشد خود را طی کرده است؛ حقیقتاً یکی از موارد فرهنگساز، علوم انسانی است، زیرا در عین حال که مفید است و ابزارها و شناخت‌های خوبی عرضه می‌کند، ولی اگر با مبانی که دیگران داشته‌اند، پیش برود فرهنگ ما را در جهت منفی تغییر خواهد داد.

آیت الله غروی بیان کرد: ما عملا به این نتیجه رسیده‌ایم که کسانی می‌توانند با علوم انسانی برخورد صحیحی بکنند که از تعادل شخصیتی برخوردار و دست کم مسلط به دو حوزه دانشی علوم انسانی و حوزوی باشند که از دهه اول در دستور کار این پژوهشگاه قرار گرفت و فضلای خوبی تربیت شده و به بلوغ رسیده‌اند.

دولت‌ها نقش علوم انسانی در فرهنگسازی را درنیافته‌اند

وی افزود: انتظارات ما در هیچ دولتی از دولت‌ها محقق نشده، زیرا هیچکدام نقش علوم انسانی در فرهنگسازی کشور را به خوبی درنیافته‌اند؛ البته راه خوبی گشوده شده است و بهترین مرکزی که در عرصه علوم انسانی گام برداشته این پژوهشگاه بوده است.

بازسازی علوم انسانی

 آیت الله غروی بیان کرد: من در دولت نهم به مسئولان گفتم که نیازمند افراد توانمند هستیم و امروز هم نیاز به جذب نیروهای مستعد داریم، ولی موانع بر سر راه است و از وزارت علوم انتظار داریم که کمک کنند تا ما نقش خود را ایفا کنیم؛ آن هم با تجربه‌ای دور از افراط و تفریط؛ از ابتدا علامه مصباح و افراد فعال در این پژوهشگاه معتقد بودند که باید علوم انسانی را بازسازی کنیم. قرار نیست دست از تجارب دیگران بکشیم، ولی همه آن را هم قبول نداریم.

آیت الله غروی گفت: باید تلاش کنیم تشکیلات کنونی با حوزه و دانشگاه ارتباط محکمی داشته باشد، زیرا معمولاً پژوهشگران این مرکز، حوزوی هستند، ولی باید ارتباط بیشتری با دانشگاه داشته باشیم.

وی افزود: الان برخی گروه‌هایی در پژوهشگاه داریم که یک عضو هیئت علمی ندارد؛ ظرفیت تأمین داریم، ولی موانعی وجود دارد که نیازمند کمک دولت هستیم. امروز بازسازی علوم انسانی مد نظر و هدف ما است که همه باید دست به دست هم بدهیم و آن را دنبال کنیم.

 

آخرین ویرایش۱۷ بهمن ۱۳۹۷

نظر شما :