مراسم رونمائی و معرفی آثار برگزیده پژوهشگاه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بخش دانشگاهی

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۳۶۸۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۷۸۲
مراسم رونمائی و معرفی آثار برگزیده پژوهشگاه در سرای اهل قلم بخش دانشگاهی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصطفی دانش پژوه و دکتر سید علی حسینی زاده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مراسم رونمائی و معرفی آثار برگزیده پژوهشگاه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصطفی دانش پژوه و دکتر سید علی حسینی زاده در سرای اهل قلم بخش داشگاهی نمایشگاه، برگزار شد. image.aspx?t=bank&n=%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%20%D9%88%20%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%A6%DB%8C%20(3).JPG

در ابتدای این مراسم فرهاد سلطانی معاون مدیریت پژوهش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن معرفی فعالیت های پژوهشگاه، گزارشی از فرایند انتخاب آثار برگزیده برای مراسم رو نمائی، ارائه نموند.

در ادامه دکتر سید علی حسینی زاده عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی پژوهشگاه و  مؤلف کتاب «روش­های تربیتی در قرآن» گفت: جلد سوم کتاب که امروز رو نمائی می شود روش های تربیتی الگوگیری، قصه و داستان، تشویق و تنبیه را بررسی کرده ایم و در جلد های قبلی روش های تذکر، موعظه، امر به معروف و نهی از منکر، عبرت، حکمت آموزی، عفو و گذشت، تکریم و احترام، مدارا، مورد بررسی قرار گرفته است. در جلد چهارم نیز که مراحل پایانی تألیف را سپری می کند روش های همچون عداimage.aspx?t=bank&n=%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%20%D9%88%20%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%A6%DB%8C%20(1).JPGلت و اعتدال، بینش و بصیرت، نظارت و مراقبت، بحث و گفتگو را بررسی کرده ایم. در آینده مجموعه این مجموعه چهار جلدی در قالب یک جلد کتاب درسی با عنوان «اصول و روش های تربیت در قرآن» منتشر خواهد شد.

در بخش دیگر حجت الاسلام و المسلمین مصطفی دانش پژوه نویسنده کتاب «احوال شخصیه و قانون حاکم بر آن در حقوق ایران» و عضو هیئت علمی گروه حقوق گفت: مباحث ماهوی احوال شخصیه ایرانیان، که در کتاب های حقوق مدنی و حقوق خانواده مورد بحث قرار می گیرند، اما آن گاه که احوال شخصیه بیگانگان یا پیروان ادیان و مذاهب رسمی مطرح شود، مسئله صبغه بین المللی، بین الادیانی و بین المذاهبی پیدا می کند، در این هنگام این پرسش پدید می آید که قانون چه دولتی یا قانون کدام دین یا مذهب، بر روابط مربوط به احوال شخصیه حاکم است؟

ایشان بیان کردند رسالت اصلی این کتاب پاسخ دادن به این پرسش است. اما از آنجا که دریافت پاسخ صحیح با بحث تابعیت ارتباط می یابد، یادآوری این  نکته نیز مفید است که برای تعیین قانون صالح در دعاوی بیimage.aspx?t=bank&n=%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%20%D9%88%20%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%A6%DB%8C%20(2).JPGن المللی، نخست باید تابعیت افراد مشخص شود و تعیین تابعیت افراد گاه با مشکل مواجه می شود. به عنوان مثال: تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی روشن سخن نگفته است و ماده واحده مصوب سال 1385 نیز در این باره چندان کارگشا نیست و لایحه پیشنهادی دولت به مجلس در سال 1397 هم خالی از انتقاد نمی باشد.

وی گفت همانطور که اظهار نظرهائی هم که در این باره انجام می شود، معمولا فنی و منطقی نیست. به خصوص آن که برخی با نگاه فمینیستی و پوپولیستی از اعطای تابعیت ایرانی به این فرزندان حمایت می کنند و اعطای تابعیت ایرانی به این فرزندان را حق مادران ایرانی می دانند، در حالی که حقیقت آن است که داشتن تابعیت ایرانی بر مبنای سیستم خون و نسب که سیستم اصلی حقوق ایران است، حق خود این فرزندان است که باید از آغاز تولد تبعه ایران محسوب شوند نه آن که به دنبال درخواست مادر یا درخواست خودشان تابعیت به آنان اعطا شود. دلیل آن هم این است که فرزند همان طور که به پدر منسوب است به مادر نیز منسوب می شود، پس همان طور که بر اساس نسب پدر ایرانیش، تبعه ایران محسوب می شود بر اساس نسب مادر ایرانی خود نیز باید ایرانی محسوب گردد. مشابه  این مسئله در فقه اسلامی به این صورت مطرح است که هر گاه یکی از والدین مسلمان باشد، فرزندشان هم مسلمان محسوب می گردد و در این بین تفاوت نمی کند پدر مسلمان با شد یا مادر. بنابر این در بحث تابعیت نیز می توان گفت: هرگاه یکی از والدین ایرانی باشد، فرزند ایشان ایرانی محسوب می شود حتی اگر طرف ایرانی، مادر باشد.

در این مراسم از 13 آثار برگزیده پژوهشگاه با عناوین ذیل رونمائی شد.

  1. سبک زندگی؛
  2. شخصیت در بزرگسالی نظریه پنج عاملی؛
  3. اشتغال زنان با تاکید بر آسیب ها و اولویت ها؛
  4. احوال شخصیه و قانون حاکم  بر آندر حقوق ایران؛
  5. حقوق اساسی (جلد 2)؛
  6. روشهای تربیتی در قرآن (جلد 3)؛
  7. معنا، واقع و صدق در گزاره های دینی؛
  8. مفردات قرآن؛
  9. قواعد فقهی و کاربردهای آن در مدیریت و سازمان؛
  10. درآمدی بر پارادایم اجتهادی دانش عملی؛
  11. انسان‌کنش‌شناسی صدرایی به مثابه ظرفیت‌شناسی مبانی انسان‌شناختی صدرالمتالهین برای علوم انسانی؛
  12. جریان شناسی تفسیر قرآن‌گرا؛
  13. جریان شناسی تفسیر سلفی.
آخرین ویرایش۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظر شما :