توسعه همکاری های علمی بین المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه های کشور عراق

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۷:۵۹ کد : ۳۶۸۵۳ اخبار
تعداد بازدید:۹۴۱
هیأتی چهل نفره متشکل از اساتید و شخصیت های علمی دانشگاه ها و مجامع علمی کشور عراق جهت تبادل علمی با مسئولین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دیدار و از بخش های مختلف پژوهشگاه از جمله کتابخانه بازدید نمودند .
توسعه همکاری های علمی بین المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه های کشور عراق

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هیأتی چهل نفره متشکل از اساتید و شخصیت های علمی دانشگاه ها و مجامع علمی کشور عراق جهت تبادل علمی با مسئولین پژوهشگاه دیدار، و از بخش های مختلف از جمله کتابimage.aspx?t=bank&n=%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA%20%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82%DB%8C%20(10).JPGخانه بازدید نمودند .

در این دیدار که با حضور اساتیدی از دانشگاه های کوفه، بابِل، بغداد و نجف برگزار شد حجه الاسلام والمسلمین دکتر علی محمد حکیمیان ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به سابقه دیرینه برادری و دوستی دو ملت ایران و عراق و همراهی و همکاری دو کشور در مبارزه با داعش بر مشترکات دینی، اجتماعی، سیاسی و عاطفی دو ملت تأکید نمودند و اظهار داشتند اکنون که داعش با همت بلند نیروهای مردمی و دولتی عراق و حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران از آن کشور بیرون رانده شده است زمان آن رسیده تا جهاد فرهنگی با اراده و پشتیبانی مراجع، علما و دانشگاهیان کشور عراق آغاز شود و نیازهای فرهنگی مردم عراق با هدف پرهیز از برداشت های ناروا از دین اسلام به واسطه فعالیت های فکری، عقیدتی و علمیِ ژرف و تأثیرگذار تأمین شود. در این راستا، مجامع علمی ایران از جمله پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به واسطه حضور اساتید و اعضای هیأت علمی دارای تحصیلات توأمان دانشگاهی و حوزوی و به پشتوانه آثار علمی متعدد و متنوع در حوزه علوم انسانی از جمله اقتصاد اسلامی، مدیریت اسلامی، روان شناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و سایر زمینه ها آمادگی حمایت علمی گسترده از برنامه های علمی، پژوهشی و آموزشی کشور عراق را دارد.

همچنین همکاری با دانشگاه های کشور عراق در برگزاری دوره های آموزشی برای دانشجویان و پژوهشگران علاقمند به این علوم در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و اختصاص ساختمانی به این منظور از دیگر اولویت های مورد تأکید ریاست محترم پژوهشگاه بود. ضمن آنکه ایشان اعلام نمودند که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آمادگی دارد تا با مشارکت دانشگاه ها و مجامع علمی عراق دویست عنوان از آثار خود را برای ترجمه و نشر به زبان عربی و استفاده به عنوان منبع درسی در دانشگاه های آن کشور ارائه نماید.

در ادامه آیت الله غروی رئیس پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه بیان نمودند: همه ما یک امت واحد هستیم که از لحاظ فرهنگی مشترکات بسیاری زیادی داریم. برای تحقق بخشیدن به تمدن اسلامی نیازمند بازسازی این مشترکات فرهنگی هستیم. علومی که به کشور های اسلامی وارد می شود و در شکل گیری تمدن ها تاثیرگذار هستند، معمولا ترجمه شده می باشد. و ما باید این علوم را مناسب با جامعه اسلامی اصلاح و بازبینی کنیم و بومی سازی نمائیم. image.aspx?t=bank&n=%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA%20%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82%DB%8C%20(2).JPG

در ادامه دکتر مجید کافی معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه گفتند: پژوهشگاه یک مرکز منحصر به فرد است که رسالت آن کاربردی کردن علوم انسانی در جامعه اسلام با رویکرد دینی، متناسب با نیاز های جامعه است. و آثار منتشره نیز متاثر از این دیدگاه است. در حال حاضر با برخی از مراکز پژوهشی عراق از جمله دانشگاه نجف اشرف تفاهم نامه همکاری داریم که در حال اجراست.

در این جلسه آقایان حجت الاسلام و المسلمین سید رضا حسینی رئیس پژوهشکده علوم اسلامی، حجت الاسلام  المسلمین رمضان محمدی مدیر گروه تاریخ اسلام و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود طیب حسینی مدير گروه قرآن پژوهي از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حضور داشتند.

در پایان این جلسه میهمانان عراقی از کتابخانه پژوهشگاه بازدید کردند.

 

آخرین ویرایش۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظر شما :