اسرار آیات به روایت ابن سینا، تازه ترین اثر دکتر علی شیروانی منتشر می شود

۱۰ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۱ کد : ۳۶۸۷۷ اخبار
تعداد بازدید:۸۰۴
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به زودی کتاب « اسرار آیات به روایت ابن سینا» را منتشر می کند

image.aspx?t=bank&n=DSC05884.JPG

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب اسرار آیات به روایت ابن سینا» که مراحل پایانی آماده سازی و چاپ را می گذراند به زودی روانه بازار نشر خواهد کرد. این کتاب حاصل تلاش علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی در گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

بنا  به گفته دکتر شیروانی، کتاب اسرار آیات به روایت ابن سینا ترجمه، تبیین و تحلیلی است از نمـط دهم شـرح اشـارات خواجـه نصيرالدين طوسي ـ همراه با نکاتی انتقادی ـ كه با هدف تسهيل خوانش يكي از متون اصلي حكمت اسلامي، براي نخستين بار، با شكل و شيوة حاضر به زبان فارسي نگاشته شده است.

عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در خصوص مخاطبان اصلي اين اثر به دانشجويان و طلابي اشاره کردند كه به فراگيري شرح اشارات اشتغال دارند و خاطر نشان کرد، مقصود آن بوده است كه آنان را در فهم صحيح مطالب و دقت بيشتر در نكات آن ياري رساند و كمبودهاي احتمالي درس را جبران كند.

ایشان یادآور شدند که جايگاه مهم شرح اشارات خواجه، تأثير چشمگير آن در فلسفة اسلامي و محور درس و بحث بودن آن در حوزه و دانشگاه، همراه با دشواري دستيابي به مقاصد آن در بسياري از موارد، از جملة اموري بوده‌اند كه انگيزة نگارش اين اثر را پديد آورده‌اند. همچنین اگر بخواهیم ده كتاب از برترین آثار مكتوب در حوزۀ حكمت مشاء را نام ببریم، بی شك اشارات ابن سینا همراه با شرح خواجه نصیرالدین بر آن در میان آن ده كتاب خواهند بود؛ چنان كه نویسندگان این دو كتاب نیز برجسته ترین یا از برجسته ترین حكیمان مسلمان به شمار می‌آیند.

دکتر شیروانی ویژگی های کتاب اسرار آیات به روایت ابن سینا  را به اختصار موارد زیر عنوان کردند:

1. متن اشارات و شرح خواجه به طور كامل ترجمه و شرح شده است؛

2. سعی شده موارد دشوار متن، به گونه‌ای توضیح داده شود كه نكته‌ای نیازمند ایضاح باقی نماند؛

3. پاره‌ای نكات انتقادی در پاورقی یا درون متن بیان شده است؛

4. شیوۀ كار در شرحِ عبارات ابن سینا و خواجه، به صورت « شرح مزجی » است، و با علامت  قلاّب شرح از ترجمه متمایز گشته است. با استفاده از این شیوه در كمترین عبارات، بیشترین نكات لازم در متن گنجانده می‌شود و فایدۀ آموزشی بیشتری در جهتِ تسلّط بر متن اصلی به دست می آید؛

5. در موارد لزوم، از نمودار برای ارائۀ آسان تر مطالب استفاده شده است؛

6. پیش از آغاز نمط، گزارشی اجمالی از مجموعۀ مطالب آن ـ به تفکیک فصل­ها ـ عرضه شده است؛

7. در ترجمه و شرح، سعی بر رعایت توأمان دقت و سلاست بوده است؛

8. متن عربی، با تصحیح و اعراب لازم در ضمن شرح آورده شده است؛

9. در موارد لازم، دیدگا ه‌های گوناگون در شرح كلام ابن سینا بررسی و ارزیابی شده است؛

10. مطالبی كه ممكن است بیشتر به كار استادان بیاید تا دانشجویان، در پاورقی آمده و یا داخل كادر قرار گرفته است.

کتاب «مقامات عارفان به روایت ابن سینا» نیز در سال 1396 به همت حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی  در گروه فلسفه و کلام  پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، توسط انتشارات این پژوهشگاه منتشر شد.

 

کلید واژه ها: عرفان نظری عرفان اسلامی ابن سینا مقامات عارفان به روایت ابن سینا حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی فلسفه و کلام

آخرین ویرایش۰۹ تیر ۱۳۹۸

نظر شما :

محمد صادق روضاتی ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۱
با عرض سلام و تبریک سال نو ، لطفا اگر کتاب اسرار ایات اقای دکتر شیروانی چاپ و منتشر گردیده برای تهیه این کتاب بنده را راهنمائی فرمائید متشکرم . اصفهان محمد صادق روضاتی
پاسخ مدیر سایت ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۵

سلام

برای خرید این پیوند را دنبال کنید:

https://rihu.ac.ir/fa/book/36970