صدوششمین کتاب گروه تاریخ اسلام، تابستان 98 به جامعه علمی و دانشگاهی ارائه می شود

۰۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۳ کد : ۳۶۸۷۸ اخبار
تعداد بازدید:۶۱۷
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به زودی کتاب « زنان خاندان عصر تیموری» را منتشر می کند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب «زنان خاندان عصر تیموری» بعد از گذراندن مراحل پایانی آماده سازی و چاپ به زودی روانه بازار نشر خواهد شد. این کتاب حاصل تلاش علمی دکتر لیلا محمدی پژوهشگر گروه تاریخ اس%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86%20%D8%B9%D8%B5%D8%B1%20%D8%AA%DB%8C%D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C.JPGلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

کتاب حاضر در صدد است جایگاه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زنان خاندان تیموری را مورد ارزیابی قرار داده و ضمن شناسایی و معرفی زنان مهم درباری، تصویری از پایگاه آنان را ارائه دهد.

تیموریان با ماهیتی ایلیاتی از میان قبایل ترک آسیای میانه بر آمدند و طی قرن نهم هجری بر ماوراءالنهر و بخش عمده ای از ایران، تحت تأثیر فرهنگ ایرانی –اسلامی به  حکومت پرداختند. از این نظر، نوع رفتار تیموریان با زنان بر مبنای مجموعه ای از سنتهای ترکی- مغولی و ایرانی –اسلامی شکل گرفت. دامنه نفوذ زنان در زمان تیمور که اجازه دخالت در سیاست را به کسی نمی داد کمتر و در زمان جانشینان وی که خلق و خوی مستبدانه تیمور را نداشتند بیشتر است از این رو زنان با آگاهی سیاسی و توان مدیریتی بالای خود به دخالت در امور مهم سلطنت پرداختند. این  امر موجب فراهم شدن شرایط و امکانات لازم برای حضور اجتماعی زنان در مراسم و مجالس، تربیت شاهزادگان و فعالیتهای فرهنگی و مذهبی چون: احداث بناهای مذهبی و عام المنفعه  و توسعه مراکز فرهنگی، آموزشی و پرداختن به امور اقتصادی گردید.

این کتاب یکصدوششمین(106) کتاب گروه تاریخ اسلام است که در تابستان 98 به جامعه علمی و دانشگاهی ارائه خواهد شد.

کلید واژه ها: زنان زنان در تاریخ زنان تیموری زنان ایران نقش اجتماعی زنان در تاریخ نقش سیاسی زنان در تاریخ نقش فرهنگی زنان در تاریخ نقش اقتصادی زنان در تاریخ زنان خاندان عصر تیموری

آخرین ویرایش۰۹ تیر ۱۳۹۸

نظر شما :