نشست علمی«مروری بر افکار و رویکردهای قاتلین و دشمنان امام حسین(علیه السلام) در کربلا» برگزار شد

۰۷ مهر ۱۳۹۸ | ۰۷:۵۸ کد : ۳۶۹۴۵ اخبار
تعداد بازدید:۵۴۹

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه  نشست علمی«مروری بر افکار و رویکردهای قاتلین و دشمنان امام حسین(علیه السلام ) در کربلا»  یکشنبه هفت مهر سال جاری توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا هدایت پناه عضو هیئت علمی گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

محورهای نشست عبارت بودند از:

 1.تبیین اتهام وهابیون بر علیه شیعه مبنی بر اینکه شیعیان مسببان اصلی فاجعه کربلا بوده اند و تحریف این واقعیت از سوی علمای شیعه؛

2.کوفه شناسی (بررسی خاستگاه تشیع و تفکر عثمانی در کوفه)

3.تبیین برنامه های جامع و گسترده دولت امویان جهت تغییر هویت سیاسی و مذهبی کوفه در دهه 40 و 50 جهت شیعه زدائی؛

4.ملاکها و شاخصه های شناخت تفکر عثمانی و معرفی و شناخت معارضان کربلا.

 

در این نشست به سوالات ذیل به پاسخ داده شد.

1. با توجه به اینکه شیعیان کوفه با ارسال نامه های فراوان از امام دعوت به عمل آوردند چرا نتوانستند بر جریان مخالف خود غالب آیند؟

2. با توجه به اینکه معارضان و سرکوب کنندگان قیام امام حسین(ع) از کوفه مرکز تشیع بودند شبهه وهابیون مبنی بر قلمداد کردند شیعیان به عنوان سرکوب کنندگان و  قاتلان اصلی امام حسین و یارانش چگونه پاسخ داده خواهد شد؟

3. برنامه های حکومت اموی جهت تغییرات سیاسی و مذهبی کوفه (مرکز تشیع) در دهه چهل و پنجاه چه تاثیراتی بر هویت مذهبی این شهر داشته و ارتباط آن با واقعه کربلا چگونه است؟

4. عملکرد شیعیان در ارتباط با قیام مسلم که به شکست آن انجامید و تاثیر مستقیم در به وجود آمدن کربلا داشت چگونه قابل توجیه و دفاع است؟

آخرین ویرایش۰۷ مهر ۱۳۹۸

نظر شما :