کرسی ترویجی، نگرشی تشکیکی به مفهوم قرآنی «راسخان در علم» برگزار می شود

۲۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۸ کد : ۳۶۹۷۲ اخبار
تعداد بازدید:۴۸۰
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) کرسی ترویجی، نگرشی تشکیکی به مفهوم قرآنی «راسخان در علم» را برگزار می کند.

  به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد اسعدی دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ارائه کننده این کرسی در نظر دارد نگرش تشکیکی به مفاهیم قرآن و نگاه جامع به روایات تفسیری مرتبط وجه تمایز را مورد بررسی قرار دهد.%DA%A9%D8%B1%D8%B3%DB%8C%20%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%20%D8%A7%D8%B3%D8%B9%D8%AF%DB%8C.jpg

در بحث حاضر ضمن بررسي لغوي و مطالعة كاربرد هاي قرآني و روايي مفهوم «راسخان در علم» بر دو وجه ايجابي و سلبي در اين مفهوم تأكيد شده است .رسوخ در علم بر اساس وجه ايجابي به معناي ژرف انديشي و اتقان دانش و آگاهي است كه  در ابعاد مختلف فهم آيات نقش دارد . اما بر اساس وجه سلبي از رسوخ در علم ، معناي پايبندي به علم و يقين و پرهيز از تزلزل فكري و ترديد و تعدي به عرصه هاي نا پيمودني در شناخت حقايقي چون كنه ذات الهي به ذهن مي آيد . اين تفكيك در تفسير آية7 آل عمران كه دو قول عطف و استيناف در آن به نزاع سختي انجاميده و مسألة تأويل متشابهات و عالمان به تأويل را دامن زده است، نقش مهمي داشته و روايات گوناگون در تفسير آيه و پيرو آن تفاسيري را كه دو وجه ساختاري و معنايي براي آيه در نظر گرفته اند ، تأييد مي كند. طبعا در حوزة مصاديق راسخان در علم نيز اين دو گونگي معنايي مؤثر خواهد بود . 

   شایان ذکر است حجت الاسلام و المسلمین مسعود تاج آبادی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود طیب حسینی به عنوان ناقدان و حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن قمرزاده به عنوان دبیر علمی این کرسی ترویجی حضور دارد.

   گفتنی است کرسی مزبور فردا دوشنبه 27 آبان سال جاری از ساعت 15:45 تا 17:15 در سالن امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) واقع در میدان معلم برگزار می شود.

آخرین ویرایش۲۶ آبان ۱۳۹۸

نظر شما :