نشست نقد کتاب مبانی فلسفی و روش‌شناسی اقتصاد

۰۴ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۸ کد : ۳۶۹۷۹ اخبار
تعداد بازدید:۵۹۱

جلسه «نقد پیش از چاپ کتاب مباني فلسفي و روش‌شناسي اقتصاد» با حضور نویسنده برگزار می شود.

این اثر با تلاش دکتر محمدجواد توکلی در گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به رشته تحریر درآمده است. حجت‌الاسلام دکتر علی اصغر هادوی‌نیا دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز به عنوان ناقد حضور دارند.

این نشست چهارشنبه 6 آذر سال جاری ساعت 8 صبح در سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه واقع در قم، پردیسان، میدان علوم برگزار می شود.  %D9%86%D9%82%D8%AF%20%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C%20%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF.jpg

چکیده کتاب: در دهه‌های اخیر ادبیات فلسفه اقتصاد به سرعت گسترش پیدا کرده است. فیلسوفان اقتصاد با نگاهی انتقادی نسبت به روند تولید دانش اقتصاد تلاش کرده‌اند تا با ارزیابی مبانی فلسفی و روش‌شناسی اقتصاد، به بهبود نظریات اقتصادی کمک کنند. هرچند در زبان فارسی آثاری در زمینه فلسفه اقتصاد نوشته شده، ولی ادبیات تولید شده در این زمینه هم کافی نیست و هم شامل تمامی مباحث نوین فلسفه اقتصاد نیست. در کتاب «مبانی فلسفی و روش‌شناسی اقتصاد» تلاش شده تا مباحث نوین فلسفه اقتصاد با بیانی شیوا و روان برای دانشجویان، اساتید و محققان اقتصاد تبیین گردد. یکی از ویژگی‌های برجسته این اثر توجه هم‌زمان به مباحث فلسفه اقتصاد و فلسفه اقتصاد اسلامی است.  در این بررسی رویکردی تطبیقی در مقایسه مباحث فلسفه اقتصاد متعارف و فلسفه اقتصاد اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است.
مباحث کتاب در قالب 9 فصل تدوین شده است. این مباحث در  4 محور کلی مبانی معرفت‌شناختی اقتصاد، مبانی هستی‌شناختی اقتصاد، مبانی ارزش‌شناختی اقتصاد و همچنین روش‌شناسی اقتصاد می‌گنجد. مباحث چهارگانه مزبور به تفکیک در دو حوزه اقتصاد متعارف و اقتصاد اسلامی و در قالب فصول مجزا مورد بررسی قرار گرفته است. پیش از ارائه مباحث چهارگانه در حوزه فلسفه اقتصاد و فلسفه اقتصاد اسلامی، فصل ابتدایی کتاب به بحث از چیستی و کارکرد مبانی فلسفی و روش‌شناسی اقتصاد اختصاص یافته است.
کتاب حاضر بر اساس سرفصل‌های مصوب آموزش عالی برای درس «مبانی فلسفی و روش‌شناسی اقتصاد» در دوره کارشناسی اقتصاد تدوین شده است. در نگارش کتاب تلاش شده که نه تنها سرفصل‌های مصوب پوشش داده شود؛ بلکه مباحث تکمیلی نیز به اختصار وارد شود. هرچند کتاب برای دوره کارشناسی اقتصاد نوشته شده شده؛ ولی مباحث ارائه شده  برای دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری اقتصاد و رشته‌های مرتبط  نیز قابل استفاده است. اساتید و محققان اقتصاد و اقتصاد اسلامی می‌توانند با مطالعه این کتاب با دستاوردهای جدید در حوزه مطالعات فلسفه اقتصاد آشنا شوند. برای این منظور از کتاب‌ها و مقالات لاتین دسته اول که توسط اساتید برجسته فلسفه اقتصاد در جهان نوشته شده، استفاده شده است.           

آخرین ویرایش۰۴ آذر ۱۳۹۸

نظر شما :