وحی و نزول در کتاب جدید گروه قرآن پژوهی مورد بررسی قرار گرفته است

۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۵ کد : ۳۶۹۸۷ اخبار
تعداد بازدید:۴۸۰
گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب علوم قرآنی 1 (وحی، نزول) را روانه بازار نشر کرد

به همت حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدباقر سعیدی‌روشن دانشیارگروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب علوم قرآنی 1 (وحی، نزول) منتشر شد.%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%20%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85%20%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C1.jpg

در این اثر جغرافیای مطالعات قرآنی را می توان در یک نگاه کلان در سه محور اساسی جستجو کرد: نخست مسائل شناخت‌نامه ای قرآن؛ دو، مسائل مربوط به چگونگی فهم و تفسیر قرآن، مانند اصول، مبانی و قواعد تفسیر؛ سه، ذات معارف و آموزه‌های مُستخرَج از متن قرآن که در کتب تفسیر ترتیبی و موضوعی یافته می‌شود. محور اول از مبادي است که هويت الاهي اين کتاب را به شیوه علمی احراز مي‌‌نمايد و معلوم مي‌سازد که منشأ پيدايش اين متن و پديد‌آورنده آن کيست و اين کتاب چگونه در ميان بشر ظهور يافته و در اختيار انسان‌ها قرار گرفته است. مسائل وحي، نزول، اعجاز، جمع و تدوين، و تحريف‌ناپذيري از این سنخ‌اند. پژوهش عالمانه این مسائل زمينة شناخت ذات قرآن و ویژگی‌های آن را فراهم مي‌کند. پیداست که این مسائل برخی صبغه عقلی و اقتضای روش کلامی دارند و برخی جنبه نقلی. اثر حاضر البته تنها چیستی و چرایی وحی، و چگونگی نزول قرآن و شكل‏گيرى آن را بررسی می‌‎کند.

این اثر با حمایت مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی کشور تدوین و به عنوان منبع آموزشی  رشته  علوم قرآن و حدیث معرفی شده است.

مشخصات این کتاب و همچنین فایل ۳۰ صفحه ابتدایی کتاب در سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به آدرس www.rihu.ac.ir قابل دسترس می باشد.

کلید واژه ها: کتاب‌های درسی دانلود رایگان کتاب درسی علوم قرآنی‌ مسائل وحی، نزول جغرافیای مطالعات قرآنی زمینه شناخت ذات قرآن چیستی و چرایی وحی چگونگی نزول قرآن

آخرین ویرایش۱۳ آذر ۱۳۹۸

نظر شما :