دبیر علمی کنفرانس بین المللی نقش معرفت دینی در علوم انسانی:

خاستگاه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انقلابی است

دکتر ابوالفضل گائینی، با اعلام اینکه این کنفرانس به دنبال همراهی و تعامل میان علم و دین است گفت: دین جایگاه بی بدیلی در معرفت اندوزی بشر دارد.
۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۵ کد : ۳۷۱۹۳ اخبار
تعداد بازدید:۸۰۶
نشست خبری کنفرانس مجازی بین المللی نقش معرفت دینی در علوم انسانی با حضور دکتر محمد فتحعلی خانی، نماینده رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان رئیس کنفرانس های سه گانه و با همراهی دبیران علمی و اجرایی کنفرانس های دیگر به منظور تشریح برنامه ها و اهداف برگزار شد.در این نشست دبیر علمی کنفرانس بین المللی مجازی نقش معرفت دینی در علوم انسانی از گفتگو تا تاسیس علم دینی، به همراه دبیر اجرایی این کنفرانس، اهداف و برنامه ها و چگونگی برگزاری کنفرانس را برای خبرنگاران تشریح کردند.
خاستگاه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انقلابی است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دبیر علمی کنفرانس بین المللی نقش معرفت دینی در علوم انسانی با اشاره به محورهای این کنفرانس گفت: از جمله محورهای کنفرانس یاد شده، وضعیت شناسی مطالعات دین و علوم انسانی در ایران و جهان است چراکه در ایران حتی قبل از انقلاب در بین اساتید و در محافل آکادمیک این دغدغه وجود داشته است و بعد از انقلاب با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی، این دغدغه بیشتر و پررنگ تر شد.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که از تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی استفاده کرده و رابطه بین مطالعات دین و علوم انسانی و نقشه راهنمایی را در داخل به دست بیاوریم و در سطح بین المللی هم با توجه به فراخوانی که داده ایم ۵۲ نفر از اساتید بین الملل را شناسایی کرده ایم که در این حوزه کار کرده اند و حتی دانشگاه تأسیس کرده اند.

گائینی با بیان این که الان بیش از ۱۰ استاد به ما پیشنهاد حضور در کنفرانس داده اند، ابراز داشت: هم قاره آمریکا و اروپا و هم از کشورهای اسلامی هستند و قرار است در محورهایی از جمله در حوزه مدیریت، روانشناسی و امثال آن ارائه مقاله کرده و به بحث و بررسی بپردازند، بنابراین ما در این همایش به دنبال وضعیت شناسی و به دست آوردن نقشه راهنما هستیم.

وی با بیان این که رسالت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از بدو تأسیس گفت‌وگوی بین علم و دین بود، اظهار داشت: خاستگاه پژوهشگاه به عنوان یک خاستگاه انقلابی تعریف می‌ شود یعنی پس از تشکیل انقلاب اسلامی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه تأسیس شد و مرحل تکاملی خود را سپری کرد تا امروز به پژوهشگاه رسیده است.

دبیر علمی کنفرانس بین المللی نقش معرفت دینی در علوم انسانی افزود: در پی این رسالت با توجه به فرصتی که در نتیجه کرونا پیش آمد امسال قرار شد یک کنفرانس مجازی در سطح بین المللی با عنوان نقش معرفت دینی در علوم انسانی برگزار شود چراکه دین به عنوان یک منبع معرفتی تلقی می‌ شود که از ابتدای پیدایش انسان همراه او بوده است و علی رغم پیشرفت های علمی باعث نشده است که دین و تجربه دینی از عرصه های تجربه های بشری کنار گذاشته شود.

وی  خود خاطرنشان ساخت: امروزه دین همچنان جایگاه بزرگی در عرصه معرفت اندوزی بشر بر عهده دارد که خاستگاه متافیزیکی دارد؛ از آن طرف علم هم مصنوع بشری است که در طول زمان شکل گرفته و توسعه پیدا کرده و امروز به عنوان یک منبع عقلانی تجربی در عرض دیگر منابع معرفتی قرار دارد.

گائینی یادآور شد: خوشبختانه هم در جوامع آکادمیک اروپایی و آمریکایی و هم در جوامع آکادمیک شرقی و اسلامی این تعامل وجود دارد و در بسیاری از کشورهای جهان بسیاری از افراد و اندیشمندان در این تأمل هستند که بین دین به عنوان یک منبع معرفتی و علم به عنوان یک منبعی که محصول تأمل بشری است چه تعاملی وجود دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که این کنفرانس در سطح بین المللی برگزار می‌ شود، گفت: خصوصیت این کنفرانس است که به صورت مجازی برگزار می‌ شود، چرا که ما وجود بیماری را فرصتی تلقی کردیم که بتوانیم از آن استفاده کنیم و از اساتید و دانشمندان داخلی و بین المللی به صورت مجازی استفاده کنیم.

وی در پایان ابراز داشت: این کنفرانس اول آبان ماه برگزار خواهد شد و پیش بینی ما برگزاری آن در طول دو روز است ولی فعلا برنامه ما از صبح تا عصر خواهد بود و خبر دیگر این که ما اعلام کرده بودیم پایان شهریور ماه آخرین مهلت دریافت مقالات است ولی با توجه به اقبالی که به موضوع کنفرانس در سطح داخلی و بین المللی وجود دارد دریافت مقاله ها را تا ۱۵ مهر تمدید کردیم.

آخرین ویرایش۰۶ مهر ۱۳۹۹

نظر شما :