در نشست خبری که در حاشیه رونمایی برگزار شد

جزئیات مشارکت دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در تدوین منابع درسی ویژه فرهنگیان تشریح شد.

۱۴ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۳ کد : ۳۷۴۸۶ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۹۹
جزئیات مشارکت دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در تدوین منابع درسی ویژه فرهنگیان تشریح شد.

به گزارش خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در حاشیه مراسم رونمایی از پنج کتاب دانشگاه فرهنگیان در حوزه معارف و تربیت اسلامی در سالن همایش های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، نشستی خبری به منظور تشریح آثار و نحوه مشارکت دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
حجت الله عباسی در گفتگو با خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: دبیرخانه هماهنگی گروه های معارف و تربیت اسلامی» دانشگاه فرهنگیان در راستای عملیاتی سازی تبصره ۲ ماده ۲۳ اساسنامه دانشگاه جهت تربیت معلمانی در تراز انقلاب اسلامی، بر پایه معارف ناب اسلامی، مسئولیت تمشیت ۳۵ واحد درسی را برعهده دارد.
وی ادامه داد: این دبیرخانه تاکنون با نظارت حجت الاسلام سید امین الله دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اقدامات راهبردی زیادی جهت تحقق اهداف مقدس فوق صورت داده است که یکی از راهبردی ترین اقدامات، زمینه سازی عقد تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی فعال در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی است.
مسئول کارگروه تامین و تولید محتوای تربیت اسلامی بیان کرد: تفاهم نامه دانشگاه فرهنگیان با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نمونه ای موفق از این تفاهم‌نامه‌هاست که در سال 1394 منعقد شد که از ابتدای این تفاهم نامه تا کنون هر ساله قرارداد خرید خدمات پژوهشی  بین دو مرکز جهت تولید محتوای آموزشی واحد های درسی دانشگاه، پشتیبانی علمی از محققین و اعضای هیئت علمی و برگزاری دوره های توانمند سازی مدرسین و سایر زمینه های همکاری علمی، تمدید شده است.
وی اضافه کرد: کارگروه تامین و تولید محتوای تربیت اسلامی ذیل معاونت دانشگاه با مشارکت محققان دو مرکز اقدام به سرفصل نویسی برای 19 واحد ماده درسی تربیت اسلامی کرد که پس از چندین دوره اجرا و بازخورد گیری و در نهایت بازنویسی شامل  9ماده درسی تربیت اسلامی شده است.
وی بیان کرد: این پنج اثر ارزشمند پوشش دهنده محتوایی و کتاب درسی پنج ماده از دروس فوق خواهد بود.  
عباسی گفت: محققین و مولفین محترم با نظارت مدیر گروه علوم تربیتی پژوهشگاه و دبیر پروژه حجت الاسلام محمود نوذری، سعی در ارائه متنی بدیع و در عین حال روان و پیش برنده دانش تربیت اسلامی کشور داشته اند.
وی ابراز کرد: کتاب«سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت(ع) نخستین اثری بود که محققین حجج الاسلام محمد داوودی و سید علی حسینی زاده به رشته تالیف درآوردند که پس از تدریس هایی که بر محتوای این متن صورت گرفته است، توانسته درصد بسیار بالایی از رضایت اساتید و نومعلمان را به خود اختصاص دهد.
معاون دبیرخانه هماهنگی گروه های معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان گفت: کتاب «فلسفه تربیت اسلامی» اثر دیگری از استاد حجت الاسلام محمد داوودی است که با همکاری محقق حسین کارآمد برای تدریس درس دو واحدی با این عنوان در اختیار دانشجو، معلمان و اساتید قرار خواهد گرفت.
وی عنوان کرد: اثر دیگری تحت عنوان«فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران» با عنوان اختصاری «تربیت مدرسه ای»، که حاصل تلاش حجت الاسلام علیرضا صادق زاده قمصری و محمد حسنی بود، طی امروز رونمایی شد که این دو اثر تامین کننده دانش فلسفی لازم در زمینه فلسفه مضاف تربیت اسلامی مورد نیاز یک معلم است و شکل گیری ساختار دانشی تربیت اسلامی در اذهان نومعلمان را که از مهمترین وظایف مجموعه دروس تربیت اسلامی است، پوشش خواهد داد.
عباسی گفت: معلم علاوه بر مباحث نظری – فلسفی تربیت اسلامی، نیاز به آشنایی با اخلاق حرفه ای و مباحثی از این دست نیز دارد که محقق خانم فاطمه وجدانی با تالیف کتاب «اخلاق حرفه ای  در ترییت» در حقیقت اخلاق معلمی از دیدگاه اسلام را به رشته تالیف در آورده است.
وی ابراز کرد: کتب آموزشی مجموعه دروس 19 واحدی تربیت اسلامی، تامین کننده دانش و عمل و فرایند تربیت اسلامی در سطحی قابل ارائه به دانشجویان مقطع کارشناسی ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است.
وی اظهار داشت: برای درس تربیت دینی کودک و نوجوان در اسلام دو اثر توسط حجت الاسلام نوذری کاملا بدیع و مبتنی بر میراث گرانبهای اسلامی تالیف شده است که «مراحل تحول دینداری و مبانی آن» طی امروز در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.  
عباسی با بیان اینکه سه اثر ارزشمند و کاملا نوین دیگر به زودی به این مجموعه ملحق خواهد شد، افزود: این آثار شامل «آشنایی با تجارب مدارس اسلامی معاصر» زیر نظر علی پارسانیا، «تربیت دینی کودک و نوجوان در اسلام» نوشته محمود نوذری و «چالش‌های تربیت اسلامی در نیای معاصر» نوشته حجت الاسلام علی لطیفی است.

حجت الاسلام محمد داوودی مولف دو کتاب از پنج کتب درسی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی جز 35 واحد از دروس معارف و تربیت اسلامی است که باید دانشجو معلمان بگذرانند.
وی گفت: سرفصل این کتاب ابتدا در دانشگاه فرهنگیان تدوین و بعد در کارگروه تدوین و تالیف دروس تربیت اسلامی بررسی شد و سپس مورد تالیف قرار گرفت.
عضو هیئت علمی علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز کرد: این کتاب دارای 13 فصل است که شامل بخش مقدماتی که فصل اول است، بخش دوم شامل پنج فصل و مباحث مبنایی را شامل می شود و بخش سوم مبانی تعلیم و تربیت اسلامی که در پنج فصل تبیین شده است و همچنین مبانی تربیت شناختی، جهان شناختی، انسان شناختی، ارزش شناختی و دین شناختی که هر کدام در یک فصل بررسی شده است.
وی ادامه داد: بخش سوم راجع به چیستی تعلیم و تربیت اسلامی است که در این بخش راجع به مفهوم اساسی تعلیم و تربیت در اسلام و تعریف تعلیم و تربیت اسلامی بحث شده است.
وی اضافه کرد: بخش چهارم راجع به اهداف می باشد که در فصل هشتم بحث شده و شامل هدف غایی و اهداف میانی می شود و اهداف میانی بر حسب ساحت های تعلیم و تربیت اسلامی مطرح شده و بخش پنجم نیز اصول تعلیم و تربیت اسلامی است که در دو فصل ارائه شده و بخش ششم در خصوص عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی است.
حجت الاسلام داوودی بیان کرد: از آنجاییکه مخاطب این اثر دانشجومعلمان هستند و در سرفصل نیز پیش بینی شده که در این درس با بخش اول از مبانی نظری تحول بنیادین از مبانی نظری تعلیم و تربیت اسلامی آشنا شوند، این کتاب مبتنی با بخش اول مبانی نظری تحول بنیادین تالیف شده است که فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران می باشد.
وی گفت: در ابتدای هر درس مبانی آموزشی و اقداماتی که دانشجومعلمان باید انجام دهند، مطرح شده است.
سید علی حسینی زاده مولف کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت(س) در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: این کتاب با همکاری دکتر داووی در هفت فصل تدوین شده که شامل پنج بخش تربیت کودک، تربیت دینی، تربیت اخلاقی، تربیت علمی و تربیت اجتماعی می شود.
وی گفت: تربیت اجتماعی شامل تربیت اعتقادی و عبادی است که در هر بخش اصول تربیتی مد نظر قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: در فصل تربیت عبادی شیوه ها نیز علاوه بر روش ها مطرح شده است.
این مولف گفت: فصل اول تربیت کودک، فصل دوم تربیت اعتقادی، فصل سوم تربیت عبادی، فصل چهارم تربیت اخلاقی، فصل پنجم تربیت اجتماعی و فصل ششم تربیت علمی است.
وی ابراز کرد: اهداف کتاب در ابتدای درس و بعد خلاصه درس و سوالات برای ارزشیابی و در پایان هر فصل منابعی برای پژوهش بیشتر مطرح شده است.

 

آخرین ویرایش۱۴ تیر ۱۴۰۰

نظر شما :